mysjkin Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Litt off-topic, men burde være av interesse: Nikon vil ikke at noen skal lese raw-bildene fra kameraene deres uten med deres egen programvare (Dvs, hvilbalanseinfoen er scramblet, det er selvfølgelig mulig å gjenopprette den, men med ekstraarbeide for å ende opp med et dårligere bilde)... "RAW-Dave", har imildertid laget et Linuxprogram som kan lese filene: http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/. Imidlertid, det prinsipielle problemet er der fortsatt. Hvorfor skal (i dette tilfellet) Nikon få bestemme hva jeg skal gjøre med bilder jeg har tatt? Hvem blir de neste som kanskje krypterer hele bildeinfoen? Min anbefaling: Alle som skal kjøpe et digitalkamera i en prisklasse hvor Nikon har et tilbud, si tydelig i fra at 'Joda, det Nikonkameraet er sikkert bra, men når Nikon vil bestemme med hvilke verktøy jeg skal behandle mine egne bilder, er det i utgangspunktet uaktuelt' Eventuelt, ta en kopi av kvitteringen, send den til Nikon sammen med et høflig brev som sier noe om at 'Jeg kunne vurdert Nikon modell XYZ, men på grunn av at Nikon ikke gjør det mulig for meg å selv velge med hvilken software jeg skal behandle mine egne bilder, var den aldri aktuell' M. Edit: Leif på besøk, sånn går det når man er sint og poster... Endret 25. april 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Og med ny åndsverklov så blir det mest sannsynlig ulovlig å gjenopprette hvitbalansen. Kryptering av hvitbalansen anses nok som DRM. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Nikon har/skal legge ut SDK slik at tredjepartsutviklere kan lese formatet i sine programmer. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Nikon har/skal legge ut SDK slik at tredjepartsutviklere kan lese formatet i sine programmer. Glimrende, jeg har ikke fått det med meg i noen av de kildene jeg følger. Men under hvilke betingelser? Blir det mulig å lage fri (ikke i betydningen gratis) programvare ut fra det? Fortsatt meget skeptisk til Nikon (dessverre, de har mange fine produkter...) M. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Nikon har/skal legge ut SDK slik at tredjepartsutviklere kan lese formatet i sine programmer. Ja, men det vil ikke bil opensouce-programmer, og hva er vitsen?? Uansett bra å vite, skal snart kjøpe meg nytt kamera. Det vil ikke bli er Nikon(uansett ikke veldig aktuelt) og heller ikke noe kamera som bruker PTP-grensesnitt(som f.eks Canon). Hvorfor må man gjøre allt så vanskelig, kan ikke kamera og mp3-spillere osv. bare dukke opp som usb-disker. Ser ingen fordeler med andre løsninger. Grunnen er nok selvfølgelig å holde på kunder: Når folk har lært seg software'n til en produsent er nok det grunn god nok for mange til å holde seg til den produsenten. Men jeg hater det konseptet!!!! Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Og med ny åndsverklov så blir det mest sannsynlig ulovlig å gjenopprette hvitbalansen. Kryptering av hvitbalansen anses nok som DRM. Kan den nye loven nekte deg tilgang til ditt eget åndsverk? DMCA i USA gjør det ulovlig, da den loven ikke bare gjelder åndsverk engang, men har de ikke begrenset seg til andres åndsverk i den norske loven? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Og med ny åndsverklov så blir det mest sannsynlig ulovlig å gjenopprette hvitbalansen. Kryptering av hvitbalansen anses nok som DRM. Kan den nye loven nekte deg tilgang til ditt eget åndsverk? DMCA i USA gjør det ulovlig, da den loven ikke bare gjelder åndsverk engang, men har de ikke begrenset seg til andres åndsverk i den norske loven? Nåja. Selv om DMCA aka INFOSOC aka "mp3-loven" er per definisjon ond og bør bekjempes med alle middler, så inneholder DMCA faktisk en klausul om at du har lov til å bryte kopisperre med opphavsrettshavers velsignelse. Det vil si at du kan gi deg selv rett til å bryte DRM på dine egenproduserte ting (dvs. egne verker, ikke f.eks. en DVD fra Hollywood) - og Nikon kan gå og legge seg. Problemet er bare at det ikke er lov å distribuere verktøy for å knekke DRM... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå