Gå til innhold

64-bits Windows i dag

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål i denne forbindelse: vil det noensinne bli behov for å lage et OS for 128-bit? Svaret er sikkert "ja"..

Nei, Jeg tror ikke det. (Hvis du tenker på 128bit minneadressering) Fordi jeg kan ikke forestile meg noe vi trenger så mye minne til. Forskjellen mellom 64bit og 128bit minneadressering er faktisk vanvittig mye større enn fra tiden med radiorør (ca 8-16bit minneadressering) frem til i dag der de fleste nøyer seg med 32bit. I tiden fra radiorør frem til i dag så har bruksområdet vært utvidet fra det å ha svært enkle tall og tallrekker i minnet til det å ha så musikk, film, bilder og svært mye annet. Jeg kan ikke se for meg at grensen på 64bit minneadressering skal bli noe problem i min levetid.

NB. For dere som ikke er helt inne på bit og sånn: 65bit = dobbelt så mye som 64bit. 66bit = dobbelt så mye som det igjen osv.. Dvs. 128bit er 18 milliarder milliarder ganger så mye som 64bit. Så det er ekstremt høye tall vi prater om. 64bit er 4 milliarder ganger så mye som 32bit, og jeg tror ikke 4 milliarder ganger mer enn 32bitbegrensningen på 4GB minne skal bli noe problem med det første.

Edit: Hvis det er 128bit beregningsenheter du tenker på så tviler jeg på at det blir så mye brukt at det vil ha noe for seg. Da er det mye bedre å bruke litt ekstra tid på å gjøre det i 2-3 operasjoner de svært får gangene man trenger å regne med så nøyaktige/store tall. Da tror jeg heller at 2 kjerner med 64bit som kan regne parallellt er et mye bedre valg. (dobbeltkjernestrategien til AMD og Intel)

Bill gates har jo en "killer" quote angående ett eller annet med kb :p Hvem vet hva framtiden bringer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bill gates har jo en "killer" quote angående ett eller annet med kb :p Hvem vet hva framtiden bringer ;)

Jeg vet om set sitatet ja, og vet jeg er på dypt vann om noen skulle hente fram denne tråden igjen om 50 år.

Men grunnen til at jeg tror på dette er at det er bruksområdene som forteller oss hvor mye minne det er behov for i framtiden. Greit nok at bilder og filmer blir mer høyoppløselige og det blir stadig flere filer, men dette er bare en dråpe i havet i forhold til begrensningen som 64bit minneadressering gir. Jeg kan ikke se for meg ett eneste personlig bruksområde med et behov for 18 millioner GigaByte ram, selv om jeg tar aldri så har i på oppløsninger osv.

I forrtiden har jeg alltid sett for meg bruksområder der man kan trenge mer minne, og vi vil nok trenge mer minne enn i dag i mange sammmenhenger i fremtiden, men 18 millioner ganger mer enn jeg har i dag.. nope!

Bare for å gi et inntrykk av hvor mye minne det er snakk om: Det er nok til å lagre 155 ÅR med Ukomprimert film i superhøyoppløselige 3072x2048 med 48bit fargedybde. Og når har jeg behov for å ha hele denne filmen i rammen samtidig?? Aldri er min gjetning. Ingen bilder, musikk, spill, programmer eller andre ting jeg kommer på ser heller ikke ut til å noen gang ha bruk for så mye ram. Selv råfilene til de mest 3D-animerte hollywoodfilmene er ikke i nærheten av å bruke så mye lagringsplass på harddisk en gang. Så selv for oppgavene superdatamaskiner driver med ser jeg ikke helt behovet ennå. (mulig det kommer et behov der etter hvert, men det løses nok med flere minnebanker)

Men greit.. Jeg skal spise en hatt dersom jeg tar feil og noen skulle gjenoppdage denne tråden en gang i min levetid. :yes:

Lenke til kommentar
Simen1: Hvor mye kommer det til å koste å oppgradere fra Xp 32 til 64 i norge?

Er det ikke gratis å bytte inn den gamle Windows CD'n din mot Windows 64bit frem til 1. juni eller noe? Etter det tipper jeg de har rabatter. Uten oppgradering vil nok windows koste omentrent det samme som 32bit utgaven koster i dag.

Ja, Realplayer inneholder spyware så vidt jeg har fått med meg. (Det er år siden jeg hadde det inne på PC'n og Realplayer kommer aldri inn igjen) I tillegg er det et lass med reklame som jeg synes forsøpler mer enn forrsida på VG.

Edit: Realalternative. Men jeg er litt spent på om den kjører fint i 64bit windows.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Simen1: Hvor mye kommer det til å koste å oppgradere fra Xp 32 til 64 i norge?

Er det ikke gratis å bytte inn den gamle Windows CD'n din mot Windows 64bit frem til 1. juni eller noe? Etter det tipper jeg de har rabatter. Uten oppgradering vil nok windows koste omentrent det samme som 32bit utgaven koster i dag.

Ja, Realplayer inneholder spyware så vidt jeg har fått med meg. (Det er år siden jeg hadde det inne på PC'n og Realplayer kommer aldri inn igjen) I tillegg er det et lass med reklame som jeg synes forsøpler mer enn forrsida på VG.

Edit: Realalternative. Men jeg er litt spent på om den kjører fint i 64bit windows.

Jeg har sverget til realplayer i både 32bit og 64bit windows. Når det gjelder streaming er real alternative og mpc rett og slett udugelig. Du kan begynne å se, men skal du søke frem og tilbake så får du aldri bilde eller video igjen om ikke du begynner fra starten. Greit nok at det er irriterende med alt tullet i spillern, men Realplayer har IKKE spyware, og hvis du bare tar en tur innom preferences og slår av alt våset, så vil du ikke ha problemer med spilleren senere, den ødelegger ikke noe. Jeg skjønner ikke hva du mener med reklame heller, annet enn den irriterende lydfilen den spiller aller første gang du starter (men det gjør winamp også).

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Oppgradéring til 64-bits windows burde være helt gratis uansett når du velger det. Det skulle bare mangle.

hæ? Microsoft HAR faktisk brukt penger på å utvikle operativsystemet. Greit at de ikke har brukt så mye, men de må dekke reklameutgifter og lønn til de som faktisk har jobbet med det..

Gratis? Nei. Billig? Ja

Lenke til kommentar
Oppgradéring til 64-bits windows burde være helt gratis uansett når du velger det. Det skulle bare mangle.

hæ? Microsoft HAR faktisk brukt penger på å utvikle operativsystemet. Greit at de ikke har brukt så mye, men de må dekke reklameutgifter og lønn til de som faktisk har jobbet med det..

Gratis? Nei. Billig? Ja

Så du mener at M$ skal også ta seg betalt for service-pakkene og sikkerhets-oppdatéringene til windows? Nei prisen er så høy at den bør dekke alle oppdatéringer.

Lenke til kommentar

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/u...de/default.mspx

Her kan du gratis bytte din win xp pro til 64

Citat:

In order to be eligible to receive Windows XP Professional x64 Edition, your computer must have been ordered or built between March 31, 2003 and July 31, 2005 and must contian an x64 processor. You must also have a Retail (Full Packaged Product), System Builder, or OEM version of Microsoft Windows® XP Pro (32-bit) to exchange.

Altså er deadline for ombytting den 31 juli. 2005

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...