efikkan Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Når kommer den på norsk? De pleier vel å bruke et par måneder på oversettelsen, gjør de ikke? Ja M$ bruker lang tid på oversettelsen. Har de få ansatte til å gjøre dette, eller er det effektivitéten? (Det er vel mange språk som det skal oversettes til, men likevel...) Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg beklager hvis noen har påpekt dette allerede, men: Det er ikke M$ som oversetter programvaren sin. De har en språkavdeling som gir retningslinjer, men det meste av programvare fra M$, Adobe, Oracle, SAP etc som kommer på norsk oversettes av Bowne Global Solutions som holder til på Bryggen i Bergen, og deres undeleverandører (som f.eks freelancere og WordShop). Så det er derfor at jeg finne de samme skrivefeilene i programvaren til de selskapene... Jeg var klar over at M$ i USA ikke gjorde det selv...jeg har lest at det var et finsk firma. (men jeg kan ta feil...) Lenke til kommentar
deleder Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=xp64rc1&page=1 Interresant! Bare for å oppsummere for de som kun er interresert i resultatene fra ytelsetestene av Windows XP (32bit) vs. Windows XP 64bit RC1: SiSoft Sandra 2005 - CPU Arithmetic Benchmark: +6,1% SiSoft Sandra 2005 - CPU Multimedia Benchmark: -21,5% SiSoft Sandra 2005 - Memory Bandwidth Benchmark: +1,9% Adobe Photoshop CS Filter Test: +1,1% Discreet 3D Studio Max 6 - Radiosity Render: +0,4% Alias|Wavefront Maya 6.0 - Zoo Render Benchmark: 0,0% Macromedia Flash MX - MPEG Import: 0,0% Windows Media Encoder 9 - MPEG to WMV Conversion: +0,9% LAME 3.96 - WAV to MP3 Conversion: 0,0% Og nå, Spilltester av 32bit vs. 64bit med ATI Radeon X800XT med Catalyst beta 3 drivere, og nvidia Geforce 6600 GT PCIe med Detonator 66.96-drivere: Half-Life 2 - Airboat 4 Demo - 1024 x 768: Nvidia -2,4%, ATI +2,0% Doom 3 - Site 3 Timedemo - 1024 x 768: Nvidia -0,4%, ATI -0,7% Far Cry 1.3 - Volcano Demo - 1024 x 768: Nvidia +0,4%, ATI +2,3% Med unntak av en syntetisk test synes jeg det ser bra ut for å være RC1. Noen kunne vel testa med FINAL? Den har jo kommi ut for lenge siden.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 (endret) [snip]Så det er derfor at jeg finne de samme skrivefeilene i programvaren til de selskapene... Jeg var klar over at M$ i USA ikke gjorde det selv...jeg har lest at det var et finsk firma. (men jeg kan ta feil...) Så godt som alt som kommer på norsk oversettes av Bowne. Andre språk går til andre firmaer, eller andre lands avdelinger av Bowne. Bownes europeiske hovedkvarter ligger i Dun Laoghaire (utt. som "Dun Leary") utenfor Dublin, og der har de over 400 ansatte i forskjellige avdelinger og oversetter til en haug med forskjellige språk. Likevel er de nødt til å bruke underleverandører og freelancere til selve oversettingsarbeidet. Hva gjengangere av skrivefeil angår, så er det ikke så mange, og de som gjerne oppfattes som skrivefeil er det M$ sitt språkdepartement som insisterer på. Eksepler her er "32-biters operativsystem" og "museknapp". Anekdote: For noen år siden oversatte Bowne, som dengang het Berlitz, et internt verktøy for M$. dette verktøyet skulle aldri utgis, og det var tydelig at de som hadde laget det hadde moret seg litt med feilmeldingene. En av dem hadde f.eks overskriften "Zikes!". Det ble debattert litt innad i firmaet om hvordan denne skulle oversettes, og man falt til slutt ned på forslaget "Rækje ta!". Greit nok, siden dette aldri skulle ut til publikum, ikke sant? Vel, ikke helt. For å slippe og oversette samme setning flere ganger, og for å sikre kosekvente oversettelser, så resirkulerer man det man kan, og akkurat denne gangen skjedde det en feil, slik at feilmeldingen "Rækje ta!" fant veien til ett eller annet produkt som faktisk ble sluppet på markedet. Den ble selvsagt senere plukket opp av noen, og havnet i Harry Hurts spalte. Søk, og du finner den. Maskinoversettelse har førøvrig også resultert i morsomme oversettelser som "elephmaur" (programmet fant ikke elephant i ordlisten sin, men det fant ant = maur) og "kategorisk yggelegging". Sistnevnte var det undertegnede som kom over, og det tok meg et minutt eller to å skjønne at ordet hadde blitt linjedelt på feil sted. Det skulle være "kategoriskyggelegging". EDIT: La til utt. av Dun Laoghaire Endret 25. april 2005 av Aetius Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 For Office 2000 så var det en finsk firma. Jeg tror ikke de har sett noe til Microsoft-oppdrag siden... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 For Office 2000 så var det en finsk firma. Jeg tror ikke de har sett noe til Microsoft-oppdrag siden... Mulig det, siden jeg ikke jobbet på Office 2000. Det var også noen andre som oversatte WinMe, og de har såvidt meg bekjent heller ikke sett noe til oppdrag fra M$ siden. Det aller meste gjøres derimot av Bowne, og jeg har selv arbeidet på en rekke versjoner av Windows (f.o.m NT v3.51.) Office (f.o.m. v4), Works (f.om. v3), og så videre. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 For Office 2000 så var det en finsk firma. Jeg tror ikke de har sett noe til Microsoft-oppdrag siden... Det var noe slikt jeg las om i hjemme-pc (for flere år siden). Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Og nå, Spilltester av 32bit vs. 64bit med ATI Radeon X800XT med Catalyst beta 3 drivere, og nvidia Geforce 6600 GT PCIe med Detonator 66.96-drivere: Half-Life 2 - Airboat 4 Demo - 1024 x 768: Nvidia -2,4%, ATI +2,0% Doom 3 - Site 3 Timedemo - 1024 x 768: Nvidia -0,4%, ATI -0,7% Far Cry 1.3 - Volcano Demo - 1024 x 768: Nvidia +0,4%, ATI +2,3% Med unntak av en syntetisk test synes jeg det ser bra ut for å være RC1. Det ser ihvertfall ikke ut som om gamere "kan glemme" å oppgradere til 64-bits Windows. Men husk at disse spillene er ikke kompilert til x86-64, så de kjøres fortsatt i 32-bit modus, og drar ikke nytte av noen av de ekstra multimedia-registerne i CPU. Gleder meg til å se resultater med spill kodet for x86-64. (Evt patcher til eksisterende spill.) Lenke til kommentar
ikay Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Betyr dette at jeg har 64-bit Intel Extended Memory 64 Technology... teit spm? jeg veit det!!! Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Noen kunne vel testa med FINAL? Den har jo kommi ut for lenge siden.. Du er nok feilinformert, den kom for under en måned siden hos MSDN. Ikke så mye du rekker å teste da. Lenke til kommentar
skille Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Ser noen her sier at de laster ned fra MSDN. Har tilgang dit, men finner ikke nedlastinga.. Kan noen gi meg en pekepinne? -Trond Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Betyr dette at jeg har 64-bit Intel Extended Memory 64 Technology... teit spm? jeg veit det!!! Det kommer an på hvilken CPU du har.. (eller iAMD64 som jeg velger å kalle det) hilram: Ja det ser ikke ut til å være med noen ulempe med WinXP64, i hvertfall ikke når spillene etter hvert begynner å komme i 64bit-versjoner. Aetius: Interresant å høre hvem som gjør oversettingen. (også har jeg vært en tur i "Dun Laoghaire", taxisjoførene i dublin forsto fint lite da jeg prøvde å uttale det på min måte ) Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Ser noen her sier at de laster ned fra MSDN. Har tilgang dit, men finner ikke nedlastinga.. Kan noen gi meg en pekepinne? -Trond Subscribers -> Logge inn -> Velge i menyen på venstre side Easy as hell... eller noe Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 kommer alle spill til å være 100% kompatible med x64 edition? husker jeg hadde problemer under betaen da halvparten av spillene ikke funka Lenke til kommentar
espinoza Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Snart blir vel forumene her oversvømt med folk som lurer på hvorfor spillene deres ikke går 2x raskere... Eller av slike som ikke tolererer at andre ikke kan alt. Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 kommer alle spill til å være 100% kompatible med x64 edition? husker jeg hadde problemer under betaen da halvparten av spillene ikke funka Windows 64bit Compatibility Guide Les her Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 kommer alle spill til å være 100% kompatible med x64 edition? husker jeg hadde problemer under betaen da halvparten av spillene ikke funka Windows 64bit Compatibility Guide Les her tja, tenker jeg venter en liten stund med å skaffe meg det - orker ikke at masse spill ikke funker irriterende på lan ihvertfall Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 er jo bare og ha vanlig 32bits windows også innstallert, så er det jo bare og svitsje visst man skulle ha noe problemer med noen spill.. det kommer jo bare til og bli mindre å mindre kompabilitetsproblemer fremover så tror ikke det er noe særlig stort hinder. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 er jo bare og ha vanlig 32bits windows også innstallert, så er det jo bare og svitsje visst man skulle ha noe problemer med noen spill.. det kommer jo bare til og bli mindre å mindre kompabilitetsproblemer fremover så tror ikke det er noe særlig stort hinder. Det er faktisk ikke så dumt, det å ha xp liggende inne en liten stund framover Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 jeg kjører både xp 32bits og xp 64bits, men nå har jeg ikke bootet opp 32bits xp en eneste gang siden jeg innstallere 64bits.. spiller ikke spill på pc'n da så det er vel der den grunnen ligger. Eneste "problemet" for meg er at jeg ikke får sånn høyreklikk meny på winrar. men ved hjelp av en liten patch jeg fant på planetamd64 så får jeg extract here menyen da, og det er jo den jeg bruker oftest. uansett, regner med det blir fikset når neste versjon av winrar blir sluppet. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Hvor får en tak i win64? retail/beta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå