Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN som duger til online gaming

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå over fra LAN til WLAN, og i den forbindelse trenger jeg noen råd.

Jeg trenger 1 stk aksesspunkt og 1stk trådløst ethernet kort. Har fra før en router (netopia levert av NGT, inet: 2600/640).

Jeg bruker primært inet til online gaming, surfing og radio. Jeg blir eneste bruker av WLAN.

Jeg har en stasjonær PC og en bærbar. Den bærbare har jeg lyst å kunne bruke overalt i huset, samt gjerne ta den med ut på terrassen i sommer (rekkevidde 20m). Også greit å kunne overføre filer fra bærbar til stasjonær med noe hastighet. Vurder også en PDA m/WLAN i framtiden.

Det som bekymrer meg er hastigheten på WLAN, hvordan fungere dagens WLAN mtp online gaming, stor overføringer etc. vil jeg oppleve mye lag. Hva har rekkevidden å si?

Sikkerhet er av noe mindre prioritet for meg, men jeg vil kunne bekytte meg mot naboens laptop :) Flere av naboen rundt meg har WLAN og vil dette kunne påvirke mitt nettverk (bor i rekkehus), dvs cirka 5 til neste hus?

Kan noen være så snill og gi meg noen gode anbefalinger på hardware og gjerne software også. Jeg har et budsjett på maks 1500+/- for både trådløst ethernet kort og aksesspunkt, software bør være gratis eller svært billig om det skal være aktuelt.

Ser anbefalingen på HW.no, men mange av disse testene er gamle (2002/2003), så jeg tenkte det var lurt og få noen oppdaterte råd. URLs til reviews etc er fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

overgangen fra lan til wlan vil du ikkje merke på anna enn filoverføring mellom maskiner lokalt i nettverket, viss du ikkje har ei internettlinje på over 54Mbps(g), du får også wlan med hastigheit på 11Mbps(b).

Så viss ikkje du har ei temmelig heftig bredbåndslinje så¨vil du ikkje merke noke lag...

Maskinvare som burde funka fint ti ditt bruk:

Trådløst kort

Eg har sjøl ein smc wlanrouter, som funker vedli bra, men denne er jo av skikkelig kvalitet(produsert av cisco)... er et accsesspunkt uten router funsjon, men siden du har router fra før treng du jo ikkje det i det trådløse accsesspunktet..

Trur dette skal bli mulig å knipe inn under budsjettet dit,,, blir vel sikkert litt i overkant av 1k. med frakt og oppkravsgebyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...