Gå til innhold

Nybegynner innen foto


Anbefalte innlegg

På digitalkameraer har UV-filter liten (eller ingen) funksjon for å bedre bildekvaliteten. De filtrerer vekk UV-stråling, men digitalkameraer blir ikke påvirket av denne på samme måte som film. Faktisk kan man få dårligere bildekvalitet med såkalt filter flare ved bruk av UV-filtre.

 

Et UV-filter vil dermed i hovedsak kun fungere som en beskyttelse av objektivet. Mange mener at UV-filteret har utspilt sin rolle på dette området også, fordi objektivene har fått hardere glass som ikke ripes opp så lett.

 

Hoya lager flere typer UV-filter, men ingen av dem kan sies å være blant de dyrere alternativene. Et dyrt (og bra?) 58mm UV-filter koster nesten det samme som kit-objektivet.

 

Jeg mener det er unødvendig å bruke UV-filter på så billige objektiver som kit-objektivet. Hva er hensikten med å kjøpe en forsikring somkoster nesten like mye som det man vil forsikre? Kjøp heller en solblender. Den hjelper både på bildekvaliteten og beskytter glasset.

 

Mer om dette kan leses på http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-feb-05.shtml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert. Men jeg synes poenget med uv-filter er at det er det billigste filteret, og da beskyttes objektivet mot riper og fett og slikt.

 

Ellers kan du sikkert lese mye skitt om kit-objektivet. Forsåvidt riktig, dersom man sammenligner med dyrere, men det duger helt fint en stund.

 

Kjøpte også blitz samtidig, men har enda ikke brukt den...

 

Og så har jeg kjøpt et par objektiver på foto.no. Men jeg har hatt litt mer penger enn vanlig om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...