Gå til innhold

Nybegynner innen foto

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle oppgradere til et mer profft kamera(Vil ha digital speilrefleks:)

Jeg har 3500 kr og tenkte jeg skulle kjøpe noe brukt utstyr siden jeg kan lite om dette for øyeblikket (da får jeg *kanskje* med minnekort og slikt).

Noen forslag til hva jeg burde skaffe meg?

Regner med å bruke dette utstyret en stund til jeg selv kan vurdere hva som er bra og ikke bra...

Og eventuelt hva annet bør jeg lære meg fortest mulig om dette? Hittil har jeg bare hatt kompakt kamera er til under 2000 (nypris)

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3500 brukt tar deg kanskje ikke hele veien, men et godt stykke dersom du er tålmodig og venter på en bra deal - dette vil antakelig kunne sikre deg et 300D - og kanskje et D60 hvis du er "heldig" - selv om valget mellom 300D og D60 på ingen måte er gitt.

Jeg tror at det beste gitt pris og ferdighetsnivå er å holde det relativt billig til å begynne med - f.eks. 300D og 18-55 -for dette vil en fornuftig pris være i underkant av 4000 kroner - så i prisguiden priser på rundt 6k med objektiv for nytt. Det er nok imidlertid få som selger til slike priser, i det minste foreløpig, mange virker som om de regner med å få igjen mer av "investeringen" sin.

Se etter norskkjøpte eksemplarer i god stand - det beste er å se etter ting som er innenfor en slik rekkevidde at man kan komme å se på det først, slik at man har muligheten til å backe ut hvis man er skeptisk, men det er ikke alltid det kan gjennomføres.

Bruktkjøp kan være et godt alternativ når man er på et budsjett, jeg har kjøpt flere kamerahus og noe optikk brukt, og da har jeg overvåket bl.a. bruktmarkedet på foto.no (det er noen andre bruktsteder på nett også som slumper til å ha fotoutstyr en sjelden gang, men da ofte til ambisiøse priser) i en lengre periode på forhånd. Vær klar over at det er risiko også.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Hehe. Var selv i samme situasjon nettopp, og tenkte å slippe unna med minst mulig penger. Endte opp med 350D til ca 8000, og fant raskt ut at jeg skulle kjøpe bl.a

Minnekort 1 giga (ca 1000)

Kameraveske (ca 500)

Blitz (2500)

og et par objektiver, ettersom standardobjektivet suger (x tusen), +filter.

Så jeg tror det er vanskelig å regne med 3500 for et proffere utstyr. Kan tippe at du kanskje klarer å finne en brukt 300d for 5-6000. Full pakke med ting du "bør" ha, for 7-9000. I tillegg kan du få et par ulemper ved å kjøpe brukt, jmf denne tråden

http://forum.akamera.dk/index.php?showtopic=383614

Optikk og blitz derimot, kan man spare penger på.

Lenke til kommentar

Nåh, det man MÅ ha begrenser seg faktisk til kamerahus og kitobjektiv. Selv om det er lett å falle for fristelsen og brenne av tusenvis av kroner på nyttig ekstrautstyr (ekstrautstyret er jo på en måte definerende for systemkamera) er det ikke obligatorisk - selv om man ikke utnytter potensialet i et SLR på den måten kan man ta utmerkede bilder med kitobjektiv og popup-blitz på et 128 mb nobrand CF-kort.

Les gjerne den posten som jangul lenker til (det bør nevnes at flere folk som driver relativt mye med brukthandel karakteriserte kjøpet til den poststarteren som bra gitt utstyrsnivået), tror bla. undertegnede skriver litt om bruktkjøp der.

Dessuten - du skal alltids klare å finne et kamera til rundt 4k om du bare følger med en stund og ikke hiver deg på første og beste deal. Kjøpte selv et "nytt" 10D, renset og med bruktkjøpgaranti fra en forhandler for litt over 5k.

Lenke til kommentar

Var ikke meninga å fortelle deg at du var blitt lurt, var ikke sånn å forstå. Poenget mitt er at man trenger ikke nødvendigvis alt stæsjet med en gang, og noen klarer seg lenge med hus og et objektiv.

Jeg er ikke sånn (spør samboeren min:)), jeg sleper stadig med meg nye leketøy hjem, og tendensen er at lekene bare blir dyrere og dyrere (med unntak av en 50-mm mk2 som jeg kom slepende med for en uke siden :lol:) uten at det strengt tatt er greier jeg trenger. Men det er som du sier, det er fryktelig moro med nye leker :)

Lenke til kommentar

Jeg har det ikke travelt og kan kjøpe litt nå og litt senere... Ut i fra den posten, så tror jeg at jeg skal la være å kjøpe brukt:) Er tross alt skikkelig ny i dette feltet, så jeg er sikkert lett å lure:D Så da venter jeg heller noen måneder til de får noe på tilbud i en butikk. Samtidig får jeg jo tak i mer penger og kan kjøpe det jeg trenger nytt.

Men ikke slutt med hintene om hva jeg kan kjøpe, jeg lærer masse allerede. Og hvem vet, plutselig kommer jeg over et tilbud jeg bare MÅ slå til på:)

EDIT:

Jeg tror faktisk jeg skal skrape sammen penger til å kjøpe det 300D kameraet... Alle skryter jo så fælt om hvor bra det visstnok skal være så...

Eller burde jeg heller gå for et 350D?

Og hvordan vet jeg egentlig hvilket tilbehør(linse, blitz) som passer til et eventuelt kamera?

EDIT 2:

Hva med denne?

Burde ikke ta meg mer enn et par måneder før jeg kan kjøpe den tipper jeg...

Eller bør jeg heller bare gå for 300D og heller kjøpe noen bra linser og noe ekstrautstyr?

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar

Når det gjelder 3djepartsoptikk leveres den med merkespesifikk bajonett (=den dingsen du kobler objektivet til huset med), og da står det/bør det stå innmari tydelig på esken, i annonsen eller whatnok "for Canon EF". De fleste obj, med unntak av noe eldre tredjeparts (særlig eldre Sigma?) fungerer så lenge de er for Canons EF-fatning. Canon EF-objektiver funker alltid på Canon EF-hus, Canon EF-S-objektiver funker bare på 300/350/20D og Canon FD er den gamle fatninga og funker IKKE uten noe overganger og no styr.

Blitz til Canon digital, da må du ha enten Sigma 500 "super" eller noe sånt eller EX-serien til Canon, fordi lysmålingsgreiene bare aksepterer sånn E-TTL (eller no). ekstern blitz til 300D begrenser seg egentlig til EX550/580 og Sigma 500 DG super da mindre EX-blitser (som min 420) bare har blitseksponeringskompansasjon fra huset (og det har ikke 300, 350 har det).

Lenke til kommentar

Etter å ha lest i ukesvis i forum og tester som sammenligner 350D, 30D og D70, har jeg konkludert med 350D og et batterigrep (mange lange turer krever slikt, og det gir bedre grep...).

Ble allikevel noe usikker på blitzen:

olemm skriver at 420EX ikke er kompatibel med 300D, men med 350D på grunn av "blitseksponeringskompansasjon fra huset"... det betyr at jeg kan kjøpe 350D sammen med 420EX og få fullt utbytte? :dontgetit:

Kjøper i tillegg Canon EF 17-40mm, i stedet for standard objektiv, etter å ha leste veldig mange anbefalinger av det objektivet... :D

Lenke til kommentar
  royend skrev:
Ble allikevel noe usikker på blitzen:

olemm skriver at 420EX ikke er kompatibel med 300D, men med 350D på grunn av "blitseksponeringskompansasjon fra huset"... det betyr at jeg kan kjøpe 350D sammen med 420EX og få fullt utbytte?

Jo, den er kompatibel og virker på 300D, men du vil ikke kunne bruke blitseksponeringskompensasjon da 420EX er "helautomatisk" - ikkeno' display bakpå.. Den blitser, og gir deg korrekt eksponering (ETTL) men for å bruke blitseksponeringskompensasjon med denne blitsen må du ha et hus hvor dette kan kontrolleres fra huset.

350D har denne funksjonen, så du kan bruke 420 EX på den. Det er dog (antakelig) praktisk med en del funksjoner på en blits med display - jeg er på ingen måte misfornøyd med min 420 EX - men med tanke på at Sigmas 500 DG super er rundt 500 kroner billigere, har display, er noe sterkere og kan synkronisere på internblitsens "blink" tror jeg kanskje jeg ville ha putta penga mine der hvis jeg skulle kjøpt ny nå.

Lenke til kommentar

Hehe:) Ja... Jeg har bestemt meg for å gå for det 350D Kameraet:)

Hva trenger jeg til kameraet egentlig?

Kameraet(350D), 18-55 linse, minnekort(1 gb) og veske...

Tror kameraet koster ca 7000(forhåpentligvis mindre:) når jeg kjøper det om noen måneder, så:

7000(kamera) + 900(linse) + 1000(minnekort) + 500(veske) = 9400 kr... Det klarer jeg om noen måneder..

Noen forslag på merke på de ekstra tingene jeg trenger?

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar

Minnekortet bør være av merket Lexar eller Sandisk, og for full utnyttelse av kameraet bør de være i high-speed versjon. Lexar har Pro serien, mens Sandisk har Ultra serien.

Av vesker bør du gå for Lowepro som har kraftige vesker av meget høy kvalitet. De har vesker i alle former og fasonger, så du bør finne noe som passer deg og ditt bruk bra.

Lenke til kommentar
  ZoneBlade skrev:
Hehe:) Ja... Jeg har bestemt meg for å gå for det 350D Kameraet:)

Hva trenger jeg til kameraet egentlig?

Kameraet(350D), 18-55 linse, minnekort(1 gb) og veske...

Tror kameraet koster ca 7000(forhåpentligvis mindre:) når jeg kjøper det om noen måneder, så:

7000(kamera) + 900(linse) + 1000(minnekort) + 500(veske) = 9400 kr... Det klarer jeg om noen måneder..

Noen forslag på merke på de ekstra tingene jeg trenger?

Kjøpte nettopp samme oppsett. Sjekk http://forum.akam.no/index.php?showtopic=410665

Kingston Pro minnekort 1GB (10MB/8MB R/W) koster ca. 700,- hos Digital Impuls i skrivende stund

Lenke til kommentar
  proturbo skrev:
Det ble et Canon EOS 350D. Hakke filla peiling på fotografering, men det tenker jeg å gjøre noe med. Følgende har jeg investert i:

- EOS 350D m/KIT linsa til Canon 18-55mm (fotovideo butikken  7970,-)

- 2GB CF Kingston Elite Pro (Digital Impuls 1395,-)

- Cokin UV-MC Mineral glass filter (fotovideo butikken  349,-)

- Lowepro TLZ 1 Topload bag (fotovideo butikken 359,-)

Totalt: 10.073,-

Vet at det ikke er det billigste man får tak i, men jeg liker å gå til butikken og handle når jeg har muligheten til det. Dessuten har FotoVideo og DigitalImpuls dyktige medarbeidere.  :w00t:

Litt klar for å ta bilder nuh! :dribble:

Jeg kan jo likegodt gå for samme oppsett da. I samme butikk også:)

Men hva er dette? Hva brukes det til?:

"Cokin UV-MC Mineral glass filter (fotovideo butikken 349,-)"

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i Nikon d70 inkludert linse og 1gig Cf kort til 8650 på www.ddmr.no

Jeg tipper det er det beste kjøpet en kan gjøre på et digitalkamera i dag.

Er meget fornøyd med vidunderet.

Til en meget god pris også. Men vær kjapp, Nikon har sluttet å produsere det.

Endret av Lambchop
Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke en dritt om fotografering, så vi er vel i litt samme situasjon.

Endte selv med å kjøpe 350D. Veldig kult kamera, synes nå jeg, da... Du får det får rundt 7700 kroner. Faktisk selger Elkjøp dette kameraet i butikk til 7800,- kroner, og da følger det med en 18-55 linse i kit'et. Nå er vel ikke den linsa verdens feteste, tror den koster 859,- kroner, men likevel; For en som er helt på bærtur og konstant fokuserer med gale punkter, vil denne nok gjøre susen en stund.

Jeg var nedom her igår og kjøpte meg et par filter (kan jo alltids filtrere i Photoshop, men...). Det ene er et UV-filter, som sikkert mange andre i forumet her kan fortelle deg er lurt å ha, rett og slett som en linsebeskytter. Det andre var et polariseringsfilter, som lar deg overdrive fargene littegrann om du tar bilder av f.eks himmel og sjø. Kult å leke litt med. Begge er laget av Hoya, noe som vel ikke er det billigste av filtre. UV kostet 269 kroner, og Pol. filteret kostet 730... :whistle:

Til kit-linsa skal filterstørrelsen være 58mm... Det er nyttig å vite.

P.S: Det er dette Proturbo snakker om, som du har sitert.... Filterets egentlig funksjon er å filtrere vekk UV-stråling, men det er ikke så viktig om man opererer i lave høyder. Mer nyttig om man tar bilder i sollys på 1000m eller høyere. Da unngår du at UV-strålingen skaper dis i bildene dine...

Eller hva, folkens? Er jeg på bærtur igjen?

Lykke til!

:)

R.

Endret av rugro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...