Gå til innhold

forsinket oppstart av eksternt program

Anbefalte innlegg

jeg ville lage meg et lite simpelt program forleden dag.

jeg lastet ned vb 2005 express beta fra microsoft.com og fant ut at jeg ikke klarte en dritt... :mad::ermm:

jeg må presisere at det er nærmere 4 år siden siste jag hadde kontakt med noe som lignet vb og delphi. Men tilbake til saken.

Det jeg trenger er et program som starter et hvilkensomhelst annet program, med en justerbar forsinkelse.

disse komponentene skal jeg bruke

1 timer, 1 prograssbar, 1 horisontal scrollbar og ett eller annet for å kunne navigere til programmet (*.exe filen) som skal startes.

jeg vil også at dette programmet lagrer settingen, sånn at det eksterne programmet starter automatisk neste gang, bare jeg starter forsinkelses programmet mitt.. noen som skjønte?????

eller et litt enklere spørsmål: noen som vet om noen veldig gode nettsteder og forum for å kunne lære seg vb .NET

Endret av jakz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt å snekre sammen en slik applikasjon, men noe særlig simpel er den, etter min mening, dessverre ikke. Jeg har beklageligvis nokså lite erfaring med akkurat VB .NET, slik at deler av koden kan være feilskreven i henhold til hva en BØR skrive, men det fungerer i det minste:

WaitForApp.zip

Lenke til kommentar
jeg fikk desverre verken kjørt programmet eller kompilert det,

Merkelig. Hvilken feilmelding fikk du i så fall?

Og, du kan jo alltids forsøke å kjøre den største EXE-filen i "bin"-mappen. Eller gikk dette heller ikke?

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

når jeg skulle starte .exe filen fikke jeg bare en beskjed om at progrmmet desverre måtte avsluttes pga et problem. (standardmelding mef forespørsel om m du vil sennde feilrapport til microsoft)

her er errorlista fra compileren:

(vb express 2005 beta)

Error 63 Type 'System.Windows.Forms.StartupEventArgs' is not defined. C:\WaitForApp\WaitForApp\My Project\MyEvents.vb 12 78 WaitForApp

Error 64 'Exit' is not a member of 'WaitForApp.My.MyApplication'. C:\WaitForApp\WaitForApp\My Project\MyEvents.vb 45 17 WaitForApp

Error 65 Type 'System.Windows.Forms.WindowsFormsApplicationBase' is not defined. C:\WaitForApp\WaitForApp\My Project\MyApplication.vb 18 18 WaitForApp

Error 66 'AuthenticationMode' is not a member of 'Forms'. C:\WaitForApp\WaitForApp\My Project\MyApplication.vb 22 24 WaitForApp

Error 67 'ShutdownMode' is not a member of 'Forms'. C:\WaitForApp\WaitForApp\My Project\MyApplication.vb 25 32 WaitForApp

Lenke til kommentar

....Kom til å tenke på noe...

Hva med å ha configbiten som den er.

la den lagre filbanen til en tekstfil sammen med et tall for å angi tidsfrsinkelse i sek.

Så lager vi en konsollaplikasjon som legges i oppstartsmappem.

denne aplikasjonen leser de to linjene i tekstfilen (linje en er filbanen, linje to er tidsforsinkelse (f.eks))

når tidsforsinkelsen går ut paster dette programmet inn stien i console ved hjelp av console.writeline...

stien må settes i anførselstegn for at cmd skal takle det

:whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har laget et slikt program for lenge siden i VB.Net. Faktisk det første programmet jeg lagde, bare for å komme i gang med skikkelig VB-programmering. Dette programmet lar flere programmer starte samtidig. Instillingene lagres i en tekstfil.

Programmet kan hente innstillinger direkte i oppstarten:

"multirunner2.exe" innstilling.txt /close

innstilling.txt er filen med innstillingene... (selvfølgelig)

og /close gjør at programmet avslutter etter å ha startet programmene i innstillinger.txt

Plasser filene i zip-filen på f.eks. på skrivebordet. Kjør enten "Multirunner2.exe" eller "Kjør alle.bat"

Er det noe du lurer på så er det bare å spørre. Jeg er ikke særlig gnien på kildekoden. :)

Disclaimer: Dette er lenge siden, og før jeg kunne noe særlig om filbehandling og eksterne programmer i VB. Har hatt en "liten" utvikling siden den gang (men er fremdeles amatør sammenlignet med ganske manger her. :)

MultiRunner2.zip

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte igjen, bare denne gang med Visual Basic 6.0. Av ulike årsaker har jeg ikke lagt ved kildekoden, men dersom du sender PM, skal jeg gi deg den.

Programmet er svært enkelt å anvende. Du legger simpelthen inn en fil i samme mappe (eller annetsteds), hvilket du fyller med følgende:

"C:\Din fil 1.txt" 10
"C:\Din fil 2.txt" 5
"C:\Din fil 3.txt" 1

Tallet etter filnavnet er antall sekund det skal ventes før filnavnet eksekveres. For å kjøre programmet ved oppstart, bruker du snarveien vedlagt i ZIP-filen. Den legges inn i "Oppstart"-mappen i Start-menyen. Kommandoene for EXE-filen er som følger:

Delay.exe [/file filnavn] [/silent true/false] [/messageboxes true/false]

Silent vil få programmet til å starte de respektive programmene uten å vise progressformen. Messageboxes er avslått, vil den heller ikke vise en feilmeldingsboks dersom noe går galt.

Delay.zip

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Takk for programsnutten.

Tror du har misforstått meg litt, men...

Det var tidsforsinkelsen som var alfa og omega for dette programmet...

Ja, men det er jo veldig enkelt å legge til.

Er bare å legge til:

Dim intSleepTime as Integer = 1000 'et sekund
System.Threading.Thread.Sleep(intSleepTime) 

rett før "kjør programmet" koden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...