JonnyHZ Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Heisan Har sett en del innlegg om eksterne harddisker som ryker på løpende bånd her inne. Hva er problemet med de egentlig og hvorfor ryker de så fort? Har tenkt på å anskaffe et par eksterne disker til lagring,men når til og med LaCie diskene tar kvelden uten særlig grunn,blir jeg skeptisk til å bruke eksternt. Hvilken erfaringer har dere som er realistiske? (disker som er kastet i gulvet,vært med i vaskemaskinen eller falt i dass er ikke interessant) Disker som står rolige og plutselig ryker er interessant da det er i og for seg et aldri så lite mysterium.Det er jo vanlige disker som er bygget inn i et kabinett. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Ikke nøyaktig det samme som du spør etter, men men.. Satt en vanlig pata disk inni et emagic kabinett for noen år siden. Har fungert som det skal, og virker enda. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Eksterne disker er ikke dårligere enn andre disker. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Ikke nøyaktig det samme som du spør etter, men men..Satt en vanlig pata disk inni et emagic kabinett for noen år siden. Har fungert som det skal, og virker enda. Der er også interesante løsninger bare man finner kabinetter som holder.Hadde selv forrige generasjons emagic kabinett (2 stk),men viftene begynte å lage mye støy.Pent utseende har de iallefall. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg tror nok varme kan være en av grunnene til at de ryker Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Tror også at eksterne hardisker kan få litt mer problemer i og med at de sikkert blir flyttet ofte på fra 1 pc til en annen. Vibrasjon og fall i gulvet kan sikkert være med på å kutte levetiden drastisk. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg tror mange tenker bærbare disker da de hører eksterne disker, og flytter dem rundt da de står på. Uansett hva folk gjør og tenker, så er dette akkurat de samme diskene som står inni PC-kabinetter, men de er mer sårbare for fysiske påvirkninger. Mitt råd: Kjøp en IDE-(P-ATA)disk og sett inn i et kabinett. Hvis noe går føyken, kan det hende det bare er kabinettet, og at disken inn i fortsatt fungerer. Hos en ferdigprodusent måtte du ha sendt inn alt til retur for å få ny disk, og dermed mistet alle data som kanskje kunne reddes. Lenke til kommentar
rscue Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Tror også at eksterne hardisker kan få litt mer problemer i og med at de sikkert blir flyttet ofte på fra 1 pc til en annen. Vibrasjon og fall i gulvet kan sikkert være med på å kutte levetiden drastisk. Dette er garantert hovedgrunn nr 1, de blir flyttet ofte og avog til så får dem ikke tid til å rotere ned, avslutte rotasjonen når en flytter dem.. RScue Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg tror nok varme kan være en av grunnene til at de ryker Prolific chipsettet som blir brukt i kanskje 90% av de USB2+FW kabinettene som selges i Norge har også hatt sine problemer, spesielt når FW blir benyttet. Dette har ført til at folk har mistet data. Finnes firmware updates som visstnok skal fikse flere av problemene. I utgangspunktet er det ikke noe som helst værre å bruke en disk eksternt som internt. Det jeg har mest sans for er eksterne S-ATA disker som begynner å dukke opp nå. Da slipper man hele USB/FW<->P-ATA/S-ATA overgangen, strekker kun en S-ATA kabel gjennom brakett bak PC'en, ut til kabinettet og derfra direkte inn i disken. Ikke noe krimskrams. Og ytelsen blir akkurat den samme som om du hadde hatt disken internt. Har et Icybox S-ATA kabinett i bestilling nå, samt at Komplett har fått in S-ATA braketter i lista si, så dette ser bedre ut Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg tror mange tenker bærbare disker da de hører eksterne disker, og flytter dem rundt da de står på. Uansett hva folk gjør og tenker, så er dette akkurat de samme diskene som står inni PC-kabinetter, men de er mer sårbare for fysiske påvirkninger. 2.5" disker er bedre egnet siden de faktisk er produsert for å tåle litt mer håndtering siden de benyttes i laptop'er. Fordelen med disse diskene er også at de tar så lite strøm at et 2.5" USB2 kabinett + en normalt stor 2.5" disk fint kan virke uten ekstra strømforsyning på veldig mange PCer. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Ekstern disk som står stille på en plass vil da kunne gå for det samme som et hvilket som helst annen pc/kabinett.Problemet er nok at mange ser på de som "bærbare" som playmofetish nevnte lenger opp her. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg tror mange tenker bærbare disker da de hører eksterne disker, og flytter dem rundt da de står på. Uansett hva folk gjør og tenker, så er dette akkurat de samme diskene som står inni PC-kabinetter, men de er mer sårbare for fysiske påvirkninger. 2.5" disker er bedre egnet siden de faktisk er produsert for å tåle litt mer håndtering siden de benyttes i laptop'er. Fordelen med disse diskene er også at de tar så lite strøm at et 2.5" USB2 kabinett + en normalt stor 2.5" disk fint kan virke uten ekstra strømforsyning på veldig mange PCer. Dette er jeg fullt klar over, men det er vel stort sett 3,5" det er snakk om her. Det er nok mange som skaffer seg en 2,5" og et lite kabinett, men når man snakker ekstern disk er vel 3,5" det vanligste. Det er faktisk noen som har skjønt at man får mer plass for pengene der. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Min Lacie 250GB har jeg nå hatt i 1,5 år og den blir brukt daglig til videoredigering og en del nedlasting. Blir flyttet mellom 2 PC'er flere ganger i uka, men behandler den slik som en harddisk bør behandles, derfor fungerer den fortsatt utmerket. Kjenner 6 andre som også har Lacie. Bare en av dem har hatt problemer, en ny Lacie BIG disk kunne ikke formateres pga bad sectors. Men så lenge den var ny og det ikke var noen filer på den så var det uproblemematisk å få seg ny. I forhold til hvor mange som bruker Lacie sine disker, de er jo første valget blant Mac brukere, derfor de kommer forhåndsformatert for Mac så synes jeg at jeg har hørt svært lite negativt om dem. Uansett, å ta backup er anbefalt uansett valg. Lacie anbefales Endret 24. april 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
S.L.F Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 jeg har hatt 3 lacie hardisker! alle på 160Gb. på en eller annen måte så har det blitt feil med enten hardiskene eller ide-usb adapteren inni. den ene av diskene begynte å lage rare pipelyder som en alarm som gjentok seg med et vist mellomrom, den samme disken fikk jeg ikke på garanti, siden de på netshop.no mener at jeg har hatt oppe disken! sykt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå