Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett uten router

Anbefalte innlegg

Heisann, Har et ltie dumt spørsmål her..

Har sett på flere guider for deling av internett tilkobling men d har seg sånn at vi har en maskin på win2k og en med 98.. vi får fin kontakt i vanlig nettverk.

Jeg har bare ett nettverkskort og han har også bare et kort. Er det mulig å dele en kobling til adsl modemet med bruk av kun 2 nettverkskort og kun en hub. Vi har altså ikke router..

Noen som kan besvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

host-maskina (den som er koblet opp mot internett) må ha 2 nettverskkort, 1 til nettverket, og en til internett.

ADSL HUB

| ------------| |------------PC 2

| |

PC 1 ----

her har da pc1 to nettverskkort og er hosten

Lenke til kommentar

Trenger ikke mer en et nettverkskort til hver maskin(går ut fra at det er Telenor ADSL). Kobl ADSL modemet på uplinkporten på hubben/switchen og plugg de andre maskinene inn på hubben. Kjør deling av internett kobling på ene av maskina som har installert rasppoe(bruker rasspppoe vel?) og voila.

Ikke optimalt kan en selvsagt si med tanke på at både pakkene til ADSL modemt og lokalnett trafikken går over knutepunktet, men funker hvertfall her helt strøkent og problemfritt.

Lenke til kommentar

ritz00 skrev (2002-07-08 22:19):

ikkje her forde.

eller hos meg funker det men ikkje hos han eg deler det med.

hos hanvirker ikkje alle internett sidene. men alt annet virker.

noen som vet problemet???

Dette har noe med proxy-server-innstillinger å gjøre. Jeg er ikke sikker på hvilken maskin du må sette dette opp på, men prøv på både maskinen som router tilkoblingen, og på de(n) maskinen(e) som kobler seg opp mot den.

Under Internet Settings, går du på Connections. Der velger du LAN Settings, og i feltet Proxy-server skriver du inn "proxy.online.no". I port-feltet skriver du "8080". Nå skal det virke.

[ endret av Haaland den 2002-07-09 21:41 ]

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle finne internet connection sharing tingen, men finner den ikke noen plass.

kan såvidt huske at den lå i startmenyen under win98se

men kjører 2000 nå..

Noen som vet hvor den har blitt av?

kanskje ikke innstallert?

kan man finne "programmet" på internett tilgjengelig for nedlasing?

'

takker for alle svar

Lenke til kommentar

Funker ja. Har det slik hjemme. Funker helt fint. ADSL modem på uplinken og rasspoe på ene maskina og deling av internett koblinga. For å si det trivielt: pakkene som mellom adsl modem og maskina med pppoe dialern og de "vanlig" LAN pakkene har ikke noe med hverandre, men deler medium.

[ Denne Melding var redigert av: qwerty2002 på 2002-07-10 20:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 22:19, ritz00 skrev:

ikkje her forde.

eller hos meg funker det men ikkje hos han eg deler det med.

hos hanvirker ikkje alle internett sidene. men alt annet virker.

noen som vet problemet???

Bruk RASPPPOE til å dele internett tilkoblingen, ikke den innebygde PPPOE adapteren i XP. Den suger. Bruker selv raspppoe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...