richardchristy Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Megselv og en kompis begynte å snakke om trening osv, da vi kom frem til at vi har veldig forskjellige treningsmetoder. Han velger å bruke tyngre vekter, å ta mindre hevninger, mens jeg velger å ta litt lettere vekter, å ta desto flere hevninger. Hvilken metode er mest gunstig? Endret 24. april 2005 av jorgen_veisdal Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 det kommer helt ann på hva du vil trene. lettevekter mange repetisjoner = utholden styrketrening. av dette får man muskler men de blir ikke like "store" som hvis man tar få repetisjoner, men tunge vekter. gjør man det får man større og sterkere vekter, men som ikke er like utholdene. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Det viktigste er at du øker litt i vekter for hver gang du trener. (tren mandag, onsdag og fredag) Begynn med lette vekter og mange repetisjoner (15 reps) og 3 sets. Uke 1: 15 reps 3 set Uke 2: 10 reps 3 set Uke 3: 10 reps 3 set Uke 4: 5 reps 4 set, pluss dropset Uke 5: 5 reps 4 set, pluss dropset Uke 6: 5 reps 4 set, pluss dropset Hva er dropset: Når du er ferdig med siste settet (set ) setter du fra deg vektene og går ned til relativt lette vekter. Løft så mange reps som du klarer. Du merker at du blir gele i armene ( eller det du trener) Uke 7: Hvileuke Når hvileuken er over, gjør du alt på nytt! Endret 24. april 2005 av Kenny000 Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 jeg antar du mener 15 reps 3 set hver mandag, onsdag og fredag? Ikke liksom 1 set mandag, 1 set onsdag osv. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 jeg antar du mener 15 reps 3 set hver mandag, onsdag og fredag? Ikke liksom 1 set mandag, 1 set onsdag osv. Det stemmer Lenke til kommentar
Mister Karl Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg mener det er en ganske utbredt misforståelse at få reps bygger bra. Jeg tror de fleste vil bygge best på reps fra 5-12, ikke for eksempel 3ere somde fleste som kun er interreserte i styrke trener. For å vokse må man bryte ned muskelen, og dette gjøres best med et noe høyere volum. Men alt er individuelt, det finnes noen som vokser best på 15-20 reppere og noen som kjører noen doble og deretter går hjem.. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 du burde ha på så mye at du ikke klare mer enn 6-12 reps. Tar man mer enn 12 reps med tunge vekter, så er det ikke muskelen som blir utslitt men den får ikke nok oksygen. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg bare lurte på noe i sammenheng med vekter. Er det dumt å starte med vekter for personer som er nokså tynne? Hvordan vet man egentlig om kroppen er klar for å begynne å trene med vekter? Har hørt at det kan skade kroppen som er under utvikling. Er selv 16 år og har ikke trent vekter, men vurderer å begynne med det. Hvis dere mener at det ikke er skadelig, bør man da bruke lette vekter og mange hevninger, eller tyngre vekter og få hevninger? Hva mener dere om alt dette? Lenke til kommentar
Mister Karl Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg bare lurte på noe i sammenheng med vekter. Er det dumt å starte med vekter for personer som er nokså tynne? Hvordan vet man egentlig om kroppen er klar for å begynne å trene med vekter? Har hørt at det kan skade kroppen som er under utvikling. Er selv 16 år og har ikke trent vekter, men vurderer å begynne med det. Hvis dere mener at det ikke er skadelig, bør man da bruke lette vekter og mange hevninger, eller tyngre vekter og få hevninger? Hva mener dere om alt dette? Det er delte meninger rundt dette, men generelt så er det ikke noe i veien med å trene tungt når du er 16 år. Det som er standard er å starte med noen maskiner eller noe med reps rundt 10.. Dette er bare for å få litt megde og få kjørt kroppen inn littegrann. Etter det er det ikke noe i veien for å kjøre noen tunge femmere. Treere og doble og slikt blir det fort veldig høy belastning på, og det er ikke nødvendigvis optimalt å bruke det i lang tid for de som ikke har trent særlig. Jeg ville lagt meg på femmere etterhvert, hadde jeg vært deg. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Start med enkle basisøvelser er det beste rådet jeg kan gi. Benkpress, chins, militærpress, benpress og markløft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå