Gå til innhold

kjøpe lite digitaltkamera med mye zoom

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et digitaltkamera vet ikke helt hvilket. Vil gjerne ha et med endel zoom! Men jeg vil ike ha et digert proff kamera, men et forholdsvis lite som er lett og ta med seg. Og noe av det viktigste er også at det er raskt til å ta bilder, og at det blir bra kvalitet. Hva bør jeg kjøpe`? :hmm:

Endret av Ingeborg4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ricoh Caplio R2 har 5x zoom, vidvinkel tilsvarende 28mm og en avtrykkstid på 0,05 sekunder. Det vil si at det tar bilder i det øyeblikket du trykker ned utløseren, til forskjell fra de fleste andre kamera. Har også fått skryt for bildekvalitet i tester. Det er også lite til å ha 5x zoom og vidvinkel.

5x zoom fra 28mm tilsvarer ca. 140mm. Ikke veldig mye, men mer enn vanlige kompaktkamera som har 3x zoom, som fra 35mm tilsvarer 105mm.

Lenke til kommentar

Mener ikke 10-20xzoom, men kanskje 5-10x zoom.

Har sett litt på nikon coolpix 4800, men hører at det er litt tregt til å ta bilder...har noen erfarnger?

Vet noen om kameraene rollei dr5 og richo capilo r2 er å få kjøpt i butikkene?

Det virket som kule kameraer :D

Endret av Ingeborg4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet noen om kameraene rollei dr5 og richo capilo r2 er å få kjøpt i butikkene?

Mener og tror det var R2 jeg så i Karl Johansgt i Oslo hos Foto-Huset.

Hvis du ikke bor i Oslo kan du jo ringe dit. De averterer i bladet Fotografi at de sender i posten.

Lenke til kommentar
Hvis dere har mye zoom på kameraet deres, hvor mye bruker dere det, og til hva?

Eller går dere bare litt nærmere.

Evt. de som ikke har så mye zoom, savner dere det?

Har bla. et Canon S1 IS, med 10x zoom, dvs 370mm i dette tilfellet.

"Mye zoom" er ofte bra å ha om du virkelig vil komme tett inn på motivet, og bruken er vel relativt mangfoldig. Ikke alltid passer det å gå nærme motivet, f.eks når en skal ta bilde av fugler eller dyr.

Dersom du velger en "ultra-zoom" så vil jeg absolutt råde deg til å kjøpe noe med en form for stabilisering av objektivet eller bildebrikken (anti-shake, image stabilizer etc). Om du skal ta bilder på full tele, dvs maks zoomet ut, og ikke har noen form for stabilisering eller stativ, så skal det svært lite håndbevegelse til før bildene blir uskarpe.

Lenke til kommentar
Bra kamra, men er er jo ikke direkte lite da.....

Det er mye mindre enn en skulle tro, men det er ikke et "lommekamera" akkurat.

Fikk mitt igår, sålangt veldig godt fornøyd, kjapt, tar fine bilder, en sinnsvakt zoom og relativt lite og snertent :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...