thorandre Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg driver en del med animasjonsfilmer av den litt gammeldagse typen. Hvor du stiller opp kameraet, setter fram en figur, tar bilde, flytter figuren litt, nytt bilde osv. Et problem som ofte dukker opp er at f.eks. en leirefigur velter og at jeg sliter med å sette den nøyaktig på plass igjen. Samme problem dukker opp hvis en figur skal gjøre en hendelse som skal loopes og den må tilbake til utgansposisjonen. Jeg drømmer om et digitalt stillbilde kamera som viser forrige bilde med (forhåndsinnstilt og skalerbar) gjennomsiktighet automatisk etter at et bilde er tatt slik at man også fort ser hvor mye man f.eks. har flyttet et bein fra forrige bilde. I tillegg hadde det da vært greit å kunne velge et fast bilde som hele tiden ble vist halveis gjennomsiktig slik at jeg kunne se hvor en figur skulle ende opp (film som skal loopes). Det hadde også vært en fordel til en del fotoserier hvor plassering av motivet i forhold til det forrige bildet er viktig. Flere som har vært på utkikk etter noe sånt eller som tilfeldigvis har sett en slik funksjon på et kamera..? -Neppe.. Men man kan jo drømme... Thorandre Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Casio Exilim (z-30 og z-40 i alle fall) har en pre-shot funksjon som kan gjøre noe av det du ønsker. pre-shot er laget for at du skal kunne knipse et bilde av for eksempel en bygning, bildet blir vist halveis gjennomsiktig slik at du kan gi kameraet til en forbipasserende, de kan se i kameraet hvordan du tenkte bildet skulle bli, og du kan selv stille deg forran bygningen for å bli tatt bilde av. for å få denne funksjonen til å virke for deg, begynner du med å knipse 2 bilder, en pre-shot og en som fester seg til minnebrikken. så knipser du en gang til og kameraet tar pre-shot. nå kan du se bildet som ble lagret i halveis gjennomsiktig, og du kan flytte figuren så mye du ønsker og deretter knipse et nytt bilde igjen. før du flytter figuren må du bare huske å ta et pre-shot igjen slik at forgje bilde blir halveis gjennomsiktig igjen. nå høres det kanskje litt vanskelig ut, men det er det ikke, det er bare jeg som er skikkelig dårlig å forklare:) jeg vet ikke om kametaet støtter "snorutløser" eller fjernkontroll og jeg vet heller ikke om du kan styre det gjennom en pc. det er derfor viktig å ha et stabilt stativ slik at ikke kameraet forflytter seg når du trykker ned knappen for å ta bilde. håper dette hjelper deg litt på vei:) Lenke til kommentar
thorandre Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Ja, se her ja! Ingen dum ide. Kan man bruke et gammel bilde som preshot? sånn at jeg kan hoppe tilbake til forrige bilde? Skulle gjerne hatt det bildet til å komme opp automatisk etter at det var tatt da.. Kjedelig å måtte trykke noe ekstra mellom hvert bilde når en brått har tenkt til å ta et par tusen bilder i strekk... Thorandre Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Dette er jo ikke en løsning du vil ha i kamera, men i en PC stående ved siden av. De fleste SLR kamera kan du med spesial software og en Firwire kabel se bilde du tokk på en skjerm med engang. Det du vil ha er et software som hele tiden viser deg bilde du tok 50% gjennomsiktig oppå bilde du tok rett etter for å se om du har beveget nok, og to knapper "behold" eller "slett". Da kan du jo bytte ut kamera når du vil når utviklingen går fremover. Et slikt software vet jeg ikke om, men det virker svært sansynlig at det finnes i animasjonsmiljøet. I en eller annen form. AKIRA Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det du snakker om blir vel kalt Onion Skining, finnes sikkert hauger med programmer osm gjør dette. Har selv vurdert et av programmene fra denne siden: http://www.loudinc.com/animation/ Lenke til kommentar
Durabont Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 teknikken du beskriver kalles stop motion eller pixiliasjon. Søk på stikkordene "pixilasjon" og "kamera", og du kan lese mer. Vil jeg også bare tilføre at animasjonslinjen på Høgskulen i Volda er et fint sted å studere dersom du vil lære mer om animasjon/tegnefilm/3D. Nick Park, mannen bak Wallace & Gromitt-filmene, begynte å lage animasjonsfilmer som 13-åring på loftet. Lykke til Lenke til kommentar
Durabont Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 teknikken du beskriver kalles stop motion eller pixiliasjon. Søk på stikkordene "pixilasjon" og "kamera", og du kan lese mer. Vil også bare tilføre at animasjonslinjen på Høgskulen i Volda er et fint sted å studere dersom du vil lære mer om animasjon/tegnefilm/3D. Nick Park, mannen bak Wallace & Gromitt-filmene, begynte å lage animasjonsfilmer som 13-åring på loftet. Lykke til Lenke til kommentar
thorandre Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Veldig bra folkens! Takk skal dere ha! Jeg skal klart sjekke ut det der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå