Anette_ Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hei! Hva koster det sånn ca å senke bilen? Kan det gjøres på et hvilet-som-helst verksted? mvh Dr.X Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Det kommer helt anpå hva du skal gjøre det. Skal du kun ha senkefjærer koster de fra 1000 lappen og oppover+montering. Hvor mye det koster kommer anpå verkstedet, ta å ring rundt og spør. Hvilket som helst verksted kan montere det hvis de vil. Endret 24. april 2005 av trra Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Eller du kan klippe fjærene :!: Men da blir det problemer hvis onkel blå ser deg he he Du må passe på å ha TUV godkjentsenkesett da, ikke noe jalla sett til 100 kr .. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Et verksted jeg snakka med skulle ha ca. 2000 for selve senkejobben, altså for å sette på senkesettet som var kjøpt utenom. Også ca. en tusenlapp til for å foreta forstillingskontroll som du må ta etter å ha senka bilen din så ikke dekka blir slitt ujenvt. Etter det må du vise bilen hos biltilsynet så du får det godkjent i vognkortet ditt. Den timen koster 650 hvis jeg ikke husker helt feil. Og et nytt vognkort koster rundt 400(?). Pluss senkesett som ligger på 1000 kroner for de dårligste og oppover. Du kan selvfølgelig gjøre det selv, men det er en ganske kjip jobb spør du meg. Endret 24. april 2005 av walter_melon Lenke til kommentar
corge Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Er det ikke en lite lur ide å senke en bil uten å også justere caster, camber, etc. deretter? Også hvis du setter andre typer fjæring på bilen kan den oppføre seg på en merkelig (les: negativ) måte f.eks. at man får bump-steering ved for harde fjæringer. Har lest om flere som har senket bilen sin og har opplevd at man får helt uforutsigbar overstyring når man kjører på grensen. Å få lavere tyngdepunkt er jo i utgangspunktet en god idé med tanke på hvor fort du kommer deg gjennom svinger, men såvidt jeg forstår det er det ikke alltid bare til å senke bilen og vips så har du bedre handling... Noe sier meg forresten at det kanskje ikke er for å få bilen til å gå raskere på bane dette vurderes (?). Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det er jo nettopp derfor verkstedene tar forstillingskontroll på bilen etter at senkefjærene er montert på. For at vinkelen på hjulene skal være riktig og at hjulene ikke skal slites ujevnt. Hvis du f.eks senker en 15 år gammel bil som fortsatt har de orginale støtdemperne kan det jo by på problemer av den typen du nevner. Særlig hvis du senker mer enn 30 mm kan støtdemperne fort bli ødelagt. Da bør man kjøpe noen sportsdempere i samme slengen. Jeg kjøpte Eibach senkefjærer og bytta ut orginaldemperne med fire gule Koni dempere samtidig. Det ble som å gå fra buss til gocart hva kjøreegenskaper angår. Du snakker om at dette sansynligvis ikke er for å kjøre fort på bane. Så sent som nå på lørdag måtte jeg ta en unnamanøver i 80 fordi en full jævel plutselig hoppa ut i veibanen. Det hadde ikke gått like bra med det orginale oppsettet tror jeg. Lenke til kommentar
corge Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det er jo nettopp derfor verkstedene tar forstillingskontroll på bilen etter at senkefjærene er montert på. For at vinkelen på hjulene skal være riktig og at hjulene ikke skal slites ujevnt. Jeg snakket jo selvsagt om dem som ikke gjør det på lovelig vis - dem som bare senker bilen og tror den ser tøffere ut og blir raskere. Du snakker om at dette sansynligvis ikke er for å kjøre fort på bane. Så sent som nå på lørdag måtte jeg ta en unnamanøver i 80 fordi en full jævel plutselig hoppa ut i veibanen. Det hadde ikke gått like bra med det orginale oppsettet tror jeg. Tror du det er derfor trådstarter vil modifisere understellet på bilen sin? En unnamanøver er dessuten ikke det samme som å kjøre på bane. Jeg tror de aller fleste som senker bilen sin gjør det for at den skal se tøffere ut, selv om det medfører alle slags problemer, f.eks. det blir et herk å kjøre på brostein med knallhard bump og rebound, handlingen kan bli for avansert for en som nettopp har fått seg lappen og aldri har gjort noen særlig store sprell - hvis du f.eks. tar en meget brå sving av en eller annen grunn og vektoverføringen skjer mange ganger mer brutalt, eller hva med at du må snike deg over alle slags fartsdempere... etc. Og en annen ting om det med å ta unnamanøver med hard demping; jeg er ikke helt enig i at det alltid er bedre. Siden nesten alle biler er understyrte risikerer du bare at du river vekk all grip bilen har i en manøver siden mange unnamanøvre ofte er veldig brutale, særlig hvis det f.eks. er vått eller snø/is ute - og så går bilen bare rett fram, i den stakkars fyren som står midt i veien. Og hvis bilen din skulle være naturlig overstyrt får du sannsyneligvis enda større problemer hvis du gjør det samme. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Siden hun som startet tråden spurte om dette kunne gjøres på et hvilket som helst verksted, regner jeg med at hun allerede hadde bestemt seg for å eventuellt senke bilen sin på skikkelig vis. Regner ikke med at det er altfor mange seriøse verksteder som bruker Black & Decker senking for kundene sine. Lenke til kommentar
corge Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Siden hun som startet tråden spurte om dette kunne gjøres på et hvilket som helst verksted, regner jeg med at hun allerede hadde bestemt seg for å eventuellt senke bilen sin på skikkelig vis. Regner ikke med at det er altfor mange seriøse verksteder som bruker Black & Decker senking for kundene sine. Når jeg snakker om å gjøre det på ikke-skikkelig-vis så var det ikke til trådstarter, det var bare en tanke om at det kanskje ikke er så lurt å gjøre det slik med mindre du vet hva du driver med, siden en foreslo det som et alternativ. Det jeg spør trådstarter om er om det kanskje er noe å tenke på om det faktisk er verdt alt det eventuelle herket som kommer med å senke en bil. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Har ingen planer om å senke en bil selv, skulle jeg hatt det gjort måtte det blitt gjort på et verksted. Men det høres ut som om det blir dyrt og ikke har jeg noen planer om å bli råner eller kjøre veldig fort. Bare tenkte det kunne vært fint Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 De fleste biler ser litt finere ut når de kommer et par cm nærmere bakken syns jeg. Men regn med at det kommer på 4-5000 alt i alt og oppover så lenge du ikke kjenner noen som kan gjøre jobben billig for deg. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Har ingen planer om å senke en bil selv, skulle jeg hatt det gjort måtte det blitt gjort på et verksted. Men det høres ut som om det blir dyrt og ikke har jeg noen planer om å bli råner eller kjøre veldig fort. Bare tenkte det kunne vært fint Det ser som regel skamm bra ut hvis man har bil og felger osv som liksom skriker etter å bli senket , har selv senka bilen 30mm med Eibach fjerer og tatt forstillings kontroll, sammen med 215/40zr17 så sitter bilen som ei spyttklyse på veien Men hvilken bil skal det være på?, selve jobben med å sette på fjærer er så enkel at man klarer det selv, man trenger bare noen slike fjerspenner og litt pågangs mot samt noen fastnøkkler osv, kanskje en kanne kaffe og godt selskap. Forstillings kontrollen må man la gutt på verkstedet gjøre, hør med snap drive eller lignende, for all del ikke gå til merke forhandler for de er som regel dobbel så dyre Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Legg en tusenkilos stein baki bagasjerommet og en 500kilos under pansret så har du billig og kul senking Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Legg en tusenkilos stein baki bagasjerommet og en 500kilos under pansret så har du billig og kul senking Eller bare for å ta den helt ut! -> Høyne / senkesett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå