Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt anpå hva du skal gjøre det. Skal du kun ha senkefjærer koster de fra 1000 lappen og oppover+montering. Hvor mye det koster kommer anpå verkstedet, ta å ring rundt og spør. Hvilket som helst verksted kan montere det hvis de vil.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Et verksted jeg snakka med skulle ha ca. 2000 for selve senkejobben, altså for å sette på senkesettet som var kjøpt utenom. Også ca. en tusenlapp til for å foreta forstillingskontroll som du må ta etter å ha senka bilen din så ikke dekka blir slitt ujenvt.

 

Etter det må du vise bilen hos biltilsynet så du får det godkjent i vognkortet ditt. Den timen koster 650 hvis jeg ikke husker helt feil. Og et nytt vognkort koster rundt 400(?).

 

Pluss senkesett som ligger på 1000 kroner for de dårligste og oppover.

 

 

Du kan selvfølgelig gjøre det selv, men det er en ganske kjip jobb spør du meg.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

Er det ikke en lite lur ide å senke en bil uten å også justere caster, camber, etc. deretter? Også hvis du setter andre typer fjæring på bilen kan den oppføre seg på en merkelig (les: negativ) måte f.eks. at man får bump-steering ved for harde fjæringer.

Har lest om flere som har senket bilen sin og har opplevd at man får helt uforutsigbar overstyring når man kjører på grensen. Å få lavere tyngdepunkt er jo i utgangspunktet en god idé med tanke på hvor fort du kommer deg gjennom svinger, men såvidt jeg forstår det er det ikke alltid bare til å senke bilen og vips så har du bedre handling...

Noe sier meg forresten at det kanskje ikke er for å få bilen til å gå raskere på bane dette vurderes (?).

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp derfor verkstedene tar forstillingskontroll på bilen etter at senkefjærene er montert på. For at vinkelen på hjulene skal være riktig og at hjulene ikke skal slites ujevnt.

 

Hvis du f.eks senker en 15 år gammel bil som fortsatt har de orginale støtdemperne kan det jo by på problemer av den typen du nevner. Særlig hvis du senker mer enn 30 mm kan støtdemperne fort bli ødelagt. Da bør man kjøpe noen sportsdempere i samme slengen.

 

Jeg kjøpte Eibach senkefjærer og bytta ut orginaldemperne med fire gule Koni dempere samtidig. Det ble som å gå fra buss til gocart hva kjøreegenskaper angår.

 

Du snakker om at dette sansynligvis ikke er for å kjøre fort på bane. Så sent som nå på lørdag måtte jeg ta en unnamanøver i 80 fordi en full jævel plutselig hoppa ut i veibanen. Det hadde ikke gått like bra med det orginale oppsettet tror jeg.

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp derfor verkstedene tar forstillingskontroll på bilen etter at senkefjærene er montert på. For at vinkelen på hjulene skal være riktig og at hjulene ikke skal slites ujevnt.

Jeg snakket jo selvsagt om dem som ikke gjør det på lovelig vis - dem som bare senker bilen og tror den ser tøffere ut og blir raskere.

 

Du snakker om at dette sansynligvis ikke er for å kjøre fort på bane. Så sent som nå på lørdag måtte jeg ta en unnamanøver i 80 fordi en full jævel plutselig hoppa ut i veibanen. Det hadde ikke gått like bra med det orginale oppsettet tror jeg.

Tror du det er derfor trådstarter vil modifisere understellet på bilen sin? En unnamanøver er dessuten ikke det samme som å kjøre på bane. Jeg tror de aller fleste som senker bilen sin gjør det for at den skal se tøffere ut, selv om det medfører alle slags problemer, f.eks. det blir et herk å kjøre på brostein med knallhard bump og rebound, handlingen kan bli for avansert for en som nettopp har fått seg lappen og aldri har gjort noen særlig store sprell - hvis du f.eks. tar en meget brå sving av en eller annen grunn og vektoverføringen skjer mange ganger mer brutalt, eller hva med at du må snike deg over alle slags fartsdempere... etc.

 

Og en annen ting om det med å ta unnamanøver med hard demping; jeg er ikke helt enig i at det alltid er bedre. Siden nesten alle biler er understyrte risikerer du bare at du river vekk all grip bilen har i en manøver siden mange unnamanøvre ofte er veldig brutale, særlig hvis det f.eks. er vått eller snø/is ute - og så går bilen bare rett fram, i den stakkars fyren som står midt i veien. Og hvis bilen din skulle være naturlig overstyrt får du sannsyneligvis enda større problemer hvis du gjør det samme.

Lenke til kommentar

Siden hun som startet tråden spurte om dette kunne gjøres på et hvilket som helst verksted, regner jeg med at hun allerede hadde bestemt seg for å eventuellt senke bilen sin på skikkelig vis. Regner ikke med at det er altfor mange seriøse verksteder som bruker Black & Decker senking for kundene sine.

Lenke til kommentar
Siden hun som startet tråden spurte om dette kunne gjøres på et hvilket som helst verksted, regner jeg med at hun allerede hadde bestemt seg for å eventuellt senke bilen sin på skikkelig vis. Regner ikke med at det er altfor mange seriøse verksteder som bruker Black & Decker senking for kundene sine.

Når jeg snakker om å gjøre det på ikke-skikkelig-vis så var det ikke til trådstarter, det var bare en tanke om at det kanskje ikke er så lurt å gjøre det slik med mindre du vet hva du driver med, siden en foreslo det som et alternativ.

Det jeg spør trådstarter om er om det kanskje er noe å tenke på om det faktisk er verdt alt det eventuelle herket som kommer med å senke en bil.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å senke en bil selv, skulle jeg hatt det gjort måtte det blitt gjort på et verksted. Men det høres ut som om det blir dyrt og ikke har jeg noen planer om å bli råner eller kjøre veldig fort. Bare tenkte det kunne vært fint :)

Lenke til kommentar
Har ingen planer om å senke en bil selv, skulle jeg hatt det gjort måtte det blitt gjort på et verksted. Men det høres ut som om det blir dyrt og ikke har jeg noen planer om å bli råner eller kjøre veldig fort. Bare tenkte det kunne vært fint :)

Det ser som regel skamm bra ut hvis man har bil og felger osv som liksom skriker etter å bli senket :), har selv senka bilen 30mm med Eibach fjerer og tatt forstillings kontroll, sammen med 215/40zr17 så sitter bilen som ei spyttklyse på veien :)

 

Men hvilken bil skal det være på?, selve jobben med å sette på fjærer er så enkel at man klarer det selv, man trenger bare noen slike fjerspenner og litt pågangs mot samt noen fastnøkkler osv, kanskje en kanne kaffe og godt selskap.

Forstillings kontrollen må man la gutt på verkstedet gjøre, hør med snap drive eller lignende, for all del ikke gå til merke forhandler for de er som regel dobbel så dyre :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...