Gå til innhold

Et ganske uvanlig trekabinett | Update 6. Juni!


Anbefalte innlegg

ikon.png

For mer informasjon om prosjektet,

ta en titt på denne sida.

 

 

 

 

Sponset av:

Cool'n'Silent

cool-n-silent.jpg

 

 

 

Vendur

vendur.gif

 

 

Av Cool'n'Silent har jeg fått 2stk. 120mm. PAPST vifter (26dB) + fri frakt.

Av Vendur fikk jeg 1stk. 120mm. SilenX vifte, -25% på alle andre vifter og fri frakt.

 

 

Jeg må få lov til å å si tusen hjertelig takk for sponsorgavene :D Jeg er veldig takknemlig, og oppfordrer alle til å bestille saker og ting fra disse to webshoppene. De har super support og fortjener mye ros :yes:

Igjen, tusen hjertelig takk :thumbup:

 

 

 

 

 

 

 

Introduksjon

Hei,

 

jeg har nettopp begynt på mitt første prosjekt. Jeg og en venn driver og lager hvert vårt kabinett sammen. Foreløpig har jeg ikke funnet på noe navn enda (forslag?). Planen er å lage et liggende trekabinett av kryssfiner. Har brukt mye tid på Sketchup-tegninga av PCen. Her er noen bilder:

 

kabinett1.jpg

Forsiden

 

kabinett3.jpg

Baksida

 

innmaten.jpg

Innmaten

 

 

 

Vannkjøling i kabinettet skal det bli. To stk. dual-radiatorer i hver ende av PCen er på plass. (Vet det ikke blir mye bedre ytelse av det, men har det bare litt for "gøy" :p) Mulig jeg også lager hjemmevannkjølt PSU, men om det blir noe av, får tiden vise.

Mye av grunnen til at jeg faktiskt lager dette kabinettet, er at jeg vil ha en stillere PC, og vil prøve litt av hvert av forskjellige løsninger for å oppnå mitt store ønske om en lydløs PC. Jeg har lagt mye arbeid i å få en fin luftflyt i PCen, og har flytta og omgjort ting så PCen skal se ganske "fet" ut samtidig.

 

Det er ikke noe spesielt tema på kabinettet, men jeg har satt for meg noen ting jeg vil prøve å oppnå:

-Enkelt design. Det skal absolutt ikke legges på alt mulig ferdig-casemodda ting og tang som viftestyring osv. Nei, her skal alt gjøres selv, og ting skal beholdes simpelt.

-Stille. Ble lei av all støyen som ødela hele musikk-opplevelsen når jeg spilte av sanger på PCen. Hovedoppdraget mitt på dette prosjektet er å holde støyen nede i et minimum, uten at det går altfor langt utover ytelse og utseende. Det blir som sagt vannkjøling, men også harddiskoppheng, og god luftflyt med totalt 6stk. 120mm vifter på uhørbar hastighet.

-Flyttbart. Prøvde i begynnelsen å lage et skikkelig lite kabinett, men måtte gi opp pga. økonomiske følger. Men har bestemt meg for å gå for et MicroATX-kort, for at det ikke skal bli altfor stort. Nåværende ca.-mål er på: 55cm x 40cm x 20cm (BxDxH).

 

 

 

En liten start...

Og gjett hva, jeg har allerede starta :D

Begynte såvidt her på fredag, og har kommet så langt at kabinettet er skrudd sammen. Her kommer de aller første bildene (bortsett fra Sketchup-tegningene da :cool: )

 

04-21-2.jpg

Her sitter jeg og vennen min, Martin og tegner opp. Mystisk :hmm: Hvor ble det av oss?

 

04-22-1.jpg

VROOM, Vroom! Dette er gøy! :!:

 

04-22-2.jpg

Alt kan vel ikke gå helt prefekt...

 

04-22-4.jpg

IQ-test ;) Jeg tar bildet, men det er mine bein du ser der. Hvordan er det mulig?

 

04-23-1.jpg

De to første skruene er inne!

 

04-23-2.jpg

Beklager uklart bilde. Ihvertfall så er det jeg som skrur inn noen skruer her.

 

04-23-3.jpg

Ganske fornøyd med resultatet. Litt finpussing på alle sider, og det ble overraskende glatt. Det var utrolig deilig å ta på den. Må innrømme at jeg satt og strøyk den med fingrene ganske lenge :p

En annen ting jeg ble overraska over var at det ble utrolig lett. Visste ikke at kryssfiner var så lett. Jeg dro fram kjøkkenvekta og den viste litt under 2kg. Ikke dårlig det for 4 lange sider og 12mm tykkelse.

 

 

 

 

For flere bilder, og mer informasjon om prosjektet, har jeg laget en liten side til deg på denne addressa:

http://home.no.net/kmouse/

 

 

 

Dessverre sitter jeg her med feber, og har vondt i hodet, og greier bare såvidt å skrive ting her, men greide bare ikke å vente lengre heller. Wish me luck :innocent: Blir nok et par dager før dere får en ny oppdatering. Men etter det blir det nok mange av dem :p

 

Min venn (Martin) sin worklog kommer nok også opp på forumet snart :p

PS. Selv om jeg vanligvis kaller meg mr1989 her på foumet, så kaller jeg meg for det meste k-mouse ellers i dataverden. Altså mr1989 = k-mouse og omvendt. Så vet du det, og begynner ikke å lure ;)

 

[Edit:]Resiza noen bilder...

Endret av mr1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

bare så du vet det, så funker det dårlig å ha cdrom\dvdrom liggende på siden på den måten der platen :no: vil falle av når du lukker den.

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Vis du er ute setter stillest mulig pc så er det unødvendig å ha 6 vifter.

 

Vis du bygger kabinettet tett så er det bare å ha vifter på ene radiatoren så den blåser luft inni kabinettet og då blir ludta tvungen til å passere gjennom den andre radiatoren dor å komme ut

 

 

Har sjøl et standard kabinett som er tett. Vifta på Psu trekker luft ut av kabinettet og einaste plassen lufta kan komme inn er gjennom den front plaserte EVO 240 radiatoren

 

Herlig stille

 

God bedring og lykke til

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette... Stå på videre! Hvilken PSU skal du bruke?¨

Jeg bruker nok den jeg allerede har. En Levicom 480W hvis jeg ikke tar helt feil.

 

 

 

bare så du vet det, så funker det dårlig å ha cdrom\dvdrom liggende på siden på den måten der platen  vil falle av når du lukker den.

Testa det nå nettopp, og det funka faktiskt helt fint! Den leste CDen helt riktig osv.

DVD-brenneren min er en NEC 3500 elns.

 

 

Vis du er ute setter stillest mulig pc så er det unødvendig å ha 6 vifter.

 

Vis du bygger kabinettet tett så er det bare å ha vifter på ene radiatoren så den blåser luft inni kabinettet og då blir ludta tvungen til å passere gjennom den andre radiatoren dor å komme ut

Takk for et bra tips. Men tror ikke jeg endrer noe nå, litt seint. Dessuten er det litt stilig også med såpass mange vifter :p

Og det kan vel ikke akkurat skade med masse vifter akkurat :)

 

 

 

Ellers må jeg si, tusen takk for positiv respon hittil iallefall :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne måååå jeg bare ha i mine innlegg :)

 

KUTGW (Keep Up The Good Work)

GL & HF! (Good Luck And Have Fun)

 

EDIT: Husk at forumet kunn tillater bilder under 400x400 piksler...

 

Du må nok rezise bildene dine før ein moderator stenger detta her... (de hadde vert synd)

 

Les mer om rezising osv:

Her og litt til Her og enda litt til Her :p

 

Offtopic: Er dette deg? :p

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Skal resize bildene snart. Beklager at noen av dem er litt for store.

 

Orker dessverre ikke å sitte så lenge på PCen. Har altfor vondt i hodet til det nå. Sjekker bare litt innimellom.

 

 

Offtopic: Er dette deg?

 

Nope, det er vennen min, Martin som er på det bildet der. Hvis du følger med så dukker det sikkert plutselig opp noen bilder av meg her og ;)

Lenke til kommentar
Ser meget bra ut :thumbup:

Hvilken CPU skal du bruke?

Tror jeg skal kjøpe meg et AMD-system med socket 939.

 

Resten av hardware vil sannsynligvis bli noe lignende dette (med forbehold om endringer):

 

AMD Athlon 64 3500+

MSI RS480M2-IL,ATI Xpress200, Socket-939

Et skjermkort i x800-x850-serien (Ikke bestemt meg for hvilket enda).

2x Samsung HDD (Som jeg har fra før, og meget fornøyd :yes:).

 

 

Gi meg gjerne tips om noen bra skjermkort i de nevnte seriene :roll:

 

Og det med navn da. Noen som er litt oppfinnsomme her og greier å finne på noe morsomt? ;)

Lenke til kommentar

Men den 3500+ CPU'en som Komplett.no leverer nå er ASBOX, sånn for ordens skyld. Netshop.no og Mpx.no selger forøvrig fortsatt BIBOX.

 

EDIT: Det er veldig mange som anbefaler BIBOX fremfor ASBOX f.eks med hensyn til varme. Jeg personlig endte derfor på BIBOX-versjonen tiltross for at den er litt dyrere.

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Men den 3500+ CPU'en som Komplett.no leverer nå er ASBOX, sånn for ordens skyld. Netshop.no og Mpx.no selger forøvrig fortsatt BIBOX.

 

EDIT: Det er veldig mange som anbefaler BIBOX fremfor ASBOX f.eks med hensyn til varme. Jeg personlig endte derfor på BIBOX-versjonen tiltross for at den er litt dyrere.

Hva er egentlig forskjellen på disse to?

Hvis det bare er kjøleren som følger med så bryr ikke det meg så mye, da jeg ikke kommer til å bruke den uansett. Jeg skal jo ha vannkjøling :p

Det er veldig synd netshop ikke fører hovedkortet jeg skal ha, ellers hadde jeg sannsynligvis kjøpt fra dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...