null.sexy Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Heisann folk. Lurte bare litt på om noen har erfaring med og lakke vifter. Vil det spille inn på levetid, kjøling og "rpm" ? Litt lei av kjedelige svarte vifter kunne tenkt meg og krom lakke dem!! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Egentlig ikke å anbefale, ettersom du helt sikkert vil få uballanse i vifta. Noe som selvsagt skaper støy. Men er du riktig tolmodig, så lar det seg gjøre å få vifta i ballanse igjen, ved å lime på passende vekter på baksiden av viftebladene. Problemet er som regel å finne det rette punktet, det tar gjerne litt tid.. Lenke til kommentar
null.sexy Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2002 hmf. Kjipt vel vel må vel teste alikevel:) Lenke til kommentar
null.sexy Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2002 Når det gjelder støy så er vel jeg den eneste som driter i det på dette forumet her. Jo mer jo bedre :smile: Lenke til kommentar
xthal Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 sikker på at det blir ubalanse bare av et tynt lag med lakk da... når jeg er ferdig med å lakke ting kjenner jeg fortsatt de ujevnhetene som var i materialet (eks. rugler i plast) dette varierer sikkert med hvilken lakk du bruker men det har jeg ca. null peil på :razz: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Vel, har man flaks så kan det jo gå bra! Men saken er den at selv små forskjeller i lakktykkelse gir merkbare utslag. Og jo større vifta er, jo mer følbart blir det! Vifta´s hastighet spiller selvsagt også inn, og jo fortere denne går, jo større blir problemet. Og om ikke bråket spiller noen rolle, så er det jo bare å kjøre ivei! :razz: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Skal ikke mye til for en vifte kommer i ubalanse, og dette senker levetiden på vifta. Motoren får ikke en jevn bevegelse, det har den ikke godt av. Det blir også mer vibrasjoner, som motoren heller ikke har godt av. Tror du kan gi opp først som sist å balansere vifta, hva skal du bruke som vekter? Det blir snakk om ekstremt lite. Du kunne jo pusse vekk litt på bladene til det blir riktig, men da forsvinner jo lakken. Å lime på vekter som er laget for å balansere felger på biler, ville for det første være for tunge (de minste "klossene" veier 5gram etter det jeg husker), og det ville ødelegge aerodynamikken på vifta totalt. Er vel heller ikke plass til noe ekstra i "viftehuset"? Det siste burde jo gå ann å få ordna litt på da, men det blir mye problemer. Det jeg har mer tro på, er å ha en vifte som effekten til ikke er veldig kritisk, som du kjører på lav fart, som først og fremst er der for å se ut. Da forsvinner plutselig en del problemer. Levetiden går fortsatt ned, men det skulle være til å leve med hvis du har tynne lag med lakk, og ikke belaster vifta for mye. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Det er faktisk fullt mulig å ballansere vifta, ved å bruke små biter med dobbeltsidig tape. En bit på 0,5x0,5 cm gir faktisk følbare utslag på en 120mm vifte! Og en slik bit veier 0,08 gram, målt på laboratorievekt, om jeg ikke husker helt feil. Så da sier det seg nesten selv at en feilplassert "dæsj" med lakk kan få konsekvenser. Har ved et par anledninger benyttet meg av dette, på fabrikknye vifter. Toleransene kan jo variere fra produsent til produsent, så av og til er det verdt jobben! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Tenkte jeg ikke på, slettes ingen dum idè det med dobbeltsidig teip! At det er rimelig små mengder det er snakk om her var jeg klar over, derfor jeg tenkte på å pusse på vifta (det har jeg alltid gjort med propeller tidligere, burde vel funke her også). Blir litt problemer å balansere en propell med mer enn 2 blader, eller har du en smart teknikk på det også Skrue? (Eller noen andre for den saks skyld) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Teip funker bra! Og er bedre enn å pusse vekk maling / lakk, rett og slett fordi man har en angremulighet med teip! Har man først pusset vekk lakk på galt sted, blir det nok litt mer tuklete å rette opp! Men kjenner godt til pusse-løsninga fra modellflypropeller, de er nok litt enklere å ballansere. Har ikke noe spes teknikk for ballansering av kjølevifter, annet enn å prøve og feile. Kulelagrede vifter "avslører" imidlertid seg sjøl av og til, fordi disse roterer ekstremt lett i forhold til glidelagrede vifter. Har en kulelagret ETRI-vifte hvor dette var enkelt å se. I andre sammenheng kan det være en ide å holde vifta i hånda og kjøre den på fullt turtall. Rister den påtagelig, er det bare å kaste seg på med teip. Du merker veldig fort om du bommer, og da er det bare å flytte teipen diagonalt for å se om det hjelper. Men det krever som regel litt tålmodighet! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Ja, tenkte meg at det bare var prøving & feiling som gjaldt her også.. Nå må jeg (nok en gang) være litt off-topic: driver du også med modellfly skrue? Begynner å bli mange her nå :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Nei, det er nok slutt på modellfly-tiden min for mange år siden. :sad: Men har etter det holdt på med bensindrevne 1:8 modellbiler for asfaltracing, men har gitt meg med dette også nå. 10 år i den "bransjen" får holde! Men rakk jo å bli norgesmester en gang da! *skryte-skryte* Var forresten ganske rå på å trimme 3,5cc motorer, med tannlegeutstyr som verktøy! Og nå er det bare PC og data som gjelder! Alt til sin tid..... Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Tror det blir litt mye synsing her ute nå.. Punkt nr.1 Skrue skriver at jo større viften er jo mer utslag blir det av lakken. Tenk deg litt om.. Lakken veier det samme per cm^2 på den store og den lille viften. Videre vil du trenge et større lag lakk til den store viften enn den lille. Greit nok, men lakken endrer ikke fasong/finhet. Størrelsen på klumpene/ujevnhetene i lakken i forhold til størrelsen på bladene blir ulik. Ergo vil det gå motsatt vei. Utslaget blir altså mindre på større vifter. Punkt nr.2 De viftene du får i dag er ikke akkurat sveitsiske ur... De har litt "naturlige vibrasjoner" Klart hvis du hadde latt Stevie Wonder tatt jobben med bind for øya hadde kanskje resultatet trengt litt dobbeltsidig teip... Konklusjon: Tut og kjør! [ Denne Melding var redigert av: Shybert på 2002-07-09 00:07 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 00:05, Shybert skrev:Tror det blir litt mye synsing her ute nå.. Punkt nr.1 Skrue skriver at jo større viften er jo mer utslag blir det av lakken. Tenk deg litt om.. Lakken veier det samme per cm^2 på den store og den lille viften. Videre vil du trenge et større lag lakk til den store viften enn den lille. Greit nok, men lakken endrer ikke fasong/finhet. Størrelsen på klumpene/ujevnhetene i lakken i forhold til størrelsen på bladene blir ulik. Ergo vil det gå motsatt vei. Utslaget blir altså mindre på større vifter. Punkt nr.2De viftene du får i dag er ikke akkurat sveitsiske ur... De har litt "naturlige vibrasjoner" Klart hvis du hadde latt Stevie Wonder tatt jobben med bind for øya hadde kanskje resultatet trengt litt dobbeltsidig teip...Konklusjon:Tut og kjør! Shybert, du glemmer periferihastigheten! En 120mm vifte på 2500r i forhold til en 50mm på samme hastighet vil utgjøre _stor_ forskjell! Og sveiserur er de nok definitivt ikke, viftene våre. Men uansett kan det være en ide å ballansere. Jeg mener nå det. Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hrmpf! Jeg vet nå ikke helt, synes vi har mange gode argumenter her. Tror konklusjonen blir som med resten innen pc-modding; er du litt nevenyttig/har litt peil greier du det meste. Godt å høre at andre har kjørt bil! Artig, faktisk ikke så ulikt pc-modding på mange måter. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 LOL! Joda, argumentene står vel i kø! Selv om de etterhvert drar seg litt unna temaet. Og riktig som du sier; Er du litt nevenyttig og har litt teknisk innsikt, så kan man komme ganske langt, også i PC-modding! :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 00:05, Shybert skrev:De viftene du får i dag er ikke akkurat sveitsiske ur... det må jo være en grunn til at Papst balanserer viftene sine: btw så er det en eller annen butikk (utenlandsk) som selger "hand painted fans" så det er absolutt mulig å gjøre og jeg tror ikke vi skal overdramatisere hvor vanskelig det er å gjøre bra :smile: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-09 00:33 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 00:29, Skrue skrev:Og riktig som du sier; Er du litt nevenyttig og har litt teknisk innsikt, så kan man komme ganske langt, også i PC-modding! :smile: skader ikke å ha tilgang på litt ordentli utstyr også :smile: Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hvis du på død og liv skal hobby-balansere viftene dine selv, så gjør det da endelig slik som på bilde. Jo lenger inn mot midten du kommer jo større masse kan du ha på "vektene" dine. Ørsmå biter av dobbeltsidig tape ytterst på bladene er i følge meg å innvitere til trøbbel..... (Kan jo ikke gå bra). Blir kanskje mer lyd av ikke-så-veldig-aerodynamiske-tape-biter ytterst på bladene..???? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 00:35, Anders Leipsland skrev:skader ikke å ha tilgang på litt ordentli utstyr også :smile: Definitivt! Jeg brukte minst 40 timer på vannblokka mi, selv med sporadisk hjelp av en dreiebenk og en søylebormaskin. Men nå begynner den å dra seg skikkelig OT, denne tråden. En konklusjon på det innledende spørsmålet må vel bli at; Ja, lakk ivei, men vær forberedt på ballanseringsjobben etterpå! Er man klar over, og kan takle dette, så bør det vel gå bra. Men det er nå ikke alle gitt å fikse sånt, uansett? Derfor min lille advarsel, innledningsvis. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå