Gå til innhold

Kontroller kort til Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

De er satt riktig ja. Men prøvde nylig å bytte CPU, RAM og Hovedkort, og det så ut til å løse det. Den har vært oppe i snart 2 uker uten problemer med diskene (før var jeg glad om den klarte 4 dager). Så forhåpentligvis kan jeg fortsette å bruke promise kontrollere. Men ved neste kjøp blir det jo SATA kotroller da.

Lenke til kommentar
Når det kommer til hardware, så er jeg ikke noe god. Hva er egentlig en RAID og hva gjør den?

RAID står for Redundant Array of Independant Disks (om jeg husker riktig). Det er en metode for å "koble sammen" disker. På den måten kan du f.eks. lagre det samme på to (eller flere) disker og sikre deg mot disk havari. Du kan spre filene over flere disker og på den måten gjøre at skriving og lesing går mye fortere, siden den skriver/leser litt til/fra hver disk samtidig.

Det er også mulig med andre løsninger der du f.eks. har to disker som deler på filene og en annen som inneholder informasjon til å "regne tilbake" filene om en av diskene skulle gå føyken (den bruker da data fra de to friske diskene for å finne ut hva som lå på den siste).

Det finnes noen andre løsninger også, men hvis du vil ha mer informasjon så er det jo bare å søke på google ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...