IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 God aften! Jeg har fundert på om jeg enten skal kjøpe meg en bærbar maskin fra Norge, eller importere fra USA. Men jeg er usikker på om hva frakten/tollen blir. Vil det lønne seg om jeg kjøper en maskin fra USA til prisen 1898 dollar (11883,- Valuta per i dag). Eller en maskin fra Norge til 18000? Det er nøyaktig samme maskinen. Har ikke dette med importering noe med mva å gjøre? PLEASE noen som kan noe med dette å importere, hjelp meg! **Det er en Dell inspiron 9300 Lenke til kommentar
opticus Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 har du spurt tollvesnet? det ville jeg gjort Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Jaokei, skal høre med dem. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 For det første så selger ikke Dell til utenfor USA, så da må du bruke Magnum, men funker kanskje ikke det heller, hvis du må ha amerikansk visa. Men uansett, hvis du får til, så kan det lønne seg siden Dell i USA har sinnsyke kupponger, $800 avslag, 35% avslag osv. Lenke til kommentar
Ntenz Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) bare å regne ut det. (varekost + frakt) + 25% moms og ca 200kr i gebyr. Og hvis du tar deg bryet så kan du få igjen momsen fra usa hvis det er no sånn på pc'n Endret 24. april 2005 av Ntenz Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 For det første så selger ikke Dell til utenfor USA, så da må du bruke Magnum, men funker kanskje ikke det heller, hvis du må ha amerikansk visa. Men uansett, hvis du får til, så kan det lønne seg siden Dell i USA har sinnsyke kupponger, $800 avslag, 35% avslag osv. Helvete da. Har NULL clue på å bestille fra utlandet.. Er en liten nerd oppe i Nordland som ikke har peiling på en dritt. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Anbefaler uansett å bestille fra Norge, så har du norsk kjøpslov og det blir mye enklere om noe skulle skje med pc-en. Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 bare å regne ut det. (varekost + frakt) + 25% moms og ca 200kr i gebyr. Og hvis du tar deg bryet så kan du få igjen momsen fra usa hvis det er no sånn på pc'n Vel, det ble rundt 15000. Litt å spare, men fremdeles.. Jeg liker ikke dette med service. Hva om den ryker innen garantien, hvordan i HELVETE får jeg da sendt den til reperasjon? Funker Dell Norge? Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Anbefaler uansett å bestille fra Norge, så har du norsk kjøpslov og det blir mye enklere om noe skulle skje med pc-en. M'm... Får bare jobbe litt i sommer, da blir det nok en 9300 på meg også, men jeg må bare få solgt stasjonæren.. Noen som vil kjøpe? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Og hvis du tar deg bryet så kan du få igjen momsen fra usa hvis det er no sånn på pc'n Prisene på Dell USA er uten moms, siden det er forskjellig moms i noen stater. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Maskinen fra USA vil komme på ca kr 15.500,- levert på døra i Norge. Jeg har da brukt Magnum.no til frakt og fortolling. Magnum.no anbefales da de gir deg en adresse i USA, samt håndterer frakt og fortolling. Koster ca 450,- kr for frakt og fortolling. I omtrent alle tilfeller må man ha en adresse i USA for i det hele å få kjøpt bærbare PC-er på Amerikanske nettsteder. I noen må man også ha kortkonto i USA. Ulemper med å kjøpe i USA er garantivilkår, kan ikke bruke norsk kjøpslov, amerikansk tastatur og programvare samt at man må skrifte ut strømledning til adapter. I noen tilfeller må man kjøpe helt nytt adapter, men de fleste håndterer 110 - 250 volt, og derfor er det bare selve strømledning som må byttes. Skulle det være problemer med maskinen, så må man ofte sende den tilbake til USA. Noen leverandører har Worldwide garantisystem, som gjør at ved feil kan den leveres til nærmeste kontor som produsenten har. Mener blant annet Acer har en slik ordning. Så selv om det økonomisk kan lønne seg, bør man vurdere nøye gjennom disse forholdene. Man bør ihvertfall ikke kjøpe utstyr som ikke finnes på det nordiske markedet. Sjekk på Dell sine sider om de kjøre med Worldwide garanti eller lignende ordninger. Endret 24. april 2005 av Bolson Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Det finnes flere tråder om dette emnet. Noen generelle tips finner du her: Link. Den kan være nyttig lesning. Det er ingen toll på PC'er, men du må betale norsk moms på 25% av både prisen på maskinen og på frakten. Så koster maskinen si 12000 i USA og frakten blir en tusenlapp, så blir dte 13000*1,25= 16 250 kroner, pluss tollgebyret på et par hundre. Så litt spart er det. Men som jeg nevner i den andre tråden, du har da ikke garanti etter norsk kjøpslov om noe er galt, du får engelsk tastatur etc... Ellers, som Fredrik sier, Dell selger ikke utenfor landegrensene, så en nordmann kan ikke kjøpe I USA, og en amerikaner kan ikke kjøpe i Norge. Med mindre du kjenner noen der borte som kan kjøpe den for deg så går det ikke. EDIT: Flere som kom før meg. Geir Endret 24. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Det finnes flere tråder om dette emnet. Noen generelle tips finner du her: Link. Den kan være nyttig lesning. Det er ingen toll på PC'er, men du må betale norsk moms på 25% av både prisen på maskinen og på frakten. Så koster maskinen si 12000 i USA og frakten blir en tusenlapp, så blir dte 13000*1,25= 16 250 kroner, pluss tollgebyret på et par hundre. Så litt spart er det. Men som jeg nevner i den andre tråden, du har da ikke garanti etter norsk kjøpslov om noe er galt, du får engelsk tastatur etc... Ellers, som Fredrik sier, Dell selger ikke utenfor landegrensene, så en nordmann kan ikke kjøpe I USA, og en amerikaner kan ikke kjøpe i Norge. Med mindre du kjenner noen der borte som kan kjøpe den for deg så går det ikke. Geir FAEN TA DELL!!!! *Kødder* Men altså. Etter det dere nå har skrevet, vil jeg ikke kjøp fra utlandet.. Så jeg tror jeg bare arbeider sinnsykt mye i sommer.. Håper jeg får solgt desktopen min.. :\ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) -- Innholdet slettet av moderator -- Endret 24. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 (endret) -- Innholdet slettet av moderator -- Endret 24. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Men tilbake til temaet. Jeg jobber heller i sommer, og driter i å importere.. Som sagt, håper jeg får solgt stasjonæren.. Ellers er det bare å glemme å kjøpe med i9300 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Fjernet et par tulleposter, så ikke andre blir fristet til å fortsette i samme sporet. Geir Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Men tilbake til temaet. Jeg jobber heller i sommer, og driter i å importere.. Som sagt, håper jeg får solgt stasjonæren.. Ellers er det bare å glemme å kjøpe med i9300 Jeg har også solgt stasjonæren + gammel laptop (Acer Ferrari 3200) for å kjøpe Dell i9300, eller kanskje iXPS2, men da må jeg vente til bursdagen (15. mai)! Lenke til kommentar
MSc Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Som noen nevnte kan det fort bli problemer med garanti hvis du importerer en Dell maskin. Vi hadde en Dell-maskin på jobben som var en delleveranse av et større system. Poweret i denne brant opp, og vi brukte flere måneder på å få ett nytt, selv om det var innenfor garantitiden på maskinen. Vi fikk ikke kjøpe, for maskinen var for ny til at det ikke var garanti, vi kunne ikke få det på garanti for maskinen var ikke kjøpt i Norge. Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Fjernet et par tulleposter, så ikke andre blir fristet til å fortsette i samme sporet. Geir Okei. Takk du. Hehe.. Det er en lokal bekjent så. Faen, nå ble dette også en tullepost. Jaja. >.< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå