Gå til innhold

Situasjon: installere OS

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg i knipa her. Dette er egentlig et problem på tvers av diverse OS og BIOS, men jeg tror det blir mest Windows-relatert.

Jeg har 2 harddisker. Den ene (HD1) har dualboot med Windows og Linux, den andre (HD2) inneholder bare filmer.

I går bestemte jeg meg for å formatere Windows-partisjonen på HD1 for å rydde litt opp. Selve formateringen tror jeg jeg fikk gjort, men da jeg skulle sette inn Windows XP Home installasjons-CD-en fikk jeg opp beskjeden "Kontrollerer maskinvarekonfigurasjon...", bare etterfulgt av en sort skjerm (ingenting etter det). Med andre ord: jeg kunne ikke installere Windows via denne maskinen.

Så jeg tok HD1 med til en venn av meg, hvor vi installerte Windows. Når jeg satte HD1 inn igjen i maskinen min hjemme, hadde jeg ingen oppstartslaster, og Windows ville ikke starte. Med hjelp av Linux-CD-en fikk jeg lagt inn en oppstartslaster, men selv etter litt konfigurering ser den ikke ut til å finne Windows.

Problemet er altså:

1. Jeg kan ikke finne Windows.

2. Jeg kan ikke reinnstallere Windows (fordi maskinen ikke aksepterer WIndows-CD-en).

Andre forumposter relatert til saken:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=408916

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=408853

Noen her som kunne gitt et hjelpende hode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. hvilken Linux har du da? jeg har hørt at Fedora kan være litt kjip på akkurat det der. den skriver om bootsectoren på harddisken slik at Windows installasjonen kan få problemer, mener jeg å ha lest. Windows ligger nok på harddisken din så det er nok ikke problemet. det du kan prøve på er å reinstallere Linux istede, siden at du allikevel har en Clean Windows inne fra før. når du reinstallerer Linux vil da Linux bootloaderen Grub eller Lilo bli lagt til (avhennig av hvilken Linux du installerer) når du så har reinstallert Linux igjen så vil du nok få opp et valg om hva du vil starte av Linux og Windows. selv har jeg aldri hatt noe problemer med dette, eneste jeg har hatt litt småtrøbbel med når det gjelder Linux og Windows er hvis jeg har hatt Fedora installert. denne kan være litt kjip noen ganger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
hei. hvilken Linux har du da? jeg har hørt at Fedora kan være litt kjip på akkurat det der.

Riktig. Fedora Core 3.

når du reinstallerer Linux vil da Linux bootloaderen Grub eller Lilo bli lagt til (avhennig av hvilken Linux du installerer) når du så har reinstallert Linux igjen så vil du nok få opp et valg om hva du vil starte av Linux og Windows.

Jeg har klart å reinstallere bootloaderen til Fedora, så jeg får opp valget mellom Windows og Linux. Problemet er at jeg ikke får noe opp om jeg velger Windows.

Kanskje du kan prøve Ultimate Boot CD? http://www.ultimatebootcd.com/

Vil den da fungere som en vanlig Windows oppstartsdiskett? For jeg har en oppstartsdiskett her skjønner du, men vet ikke hvordan jeg skal bruke den. Er det mulig å komme inn i Windows via denne disketten?

Deilig å få noe hjelp her nå :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
hei. hvilken Linux har du da? jeg har hørt at Fedora kan være litt kjip på akkurat det der.
Riktig. Fedora Core 3.

Problemet med at Fedora installasjonen gjorde at Windows ble utilgjengelig ble fikset i Core 2, så det er tvilsomt at det er problemet.

Windows Xp takler ikke store forandringer i hardware (den nekter å starte opp om du skifter hovedkort ol), så det er nok grunnen til at du ikke får startet det i fra bootloadern du har lagt inn.

Jeg har klart å reinstallere bootloaderen til Fedora, så jeg får opp valget mellom Windows og Linux. Problemet er at jeg ikke får noe opp om jeg velger Windows.

Får du til å starte opp Fedora? Så vidt jeg skjønner så får du til å boote med andre cder enn windows cden. Har du muligheten til å låne en Win xp cd av noen du kjenner (du må selvsagt bruke cd nøkkelen du har fått med orginalt :)), har selv hatt problemer med at installasjons cden ikke har vært "bootbar" pga skader.

Om du ikke har muligheten til å låne en cd ville jeg gått nøye gjennom valgene bios for å se om du ved uhell har gjort noen endringer som gir deg problemer nå. Om du får bootet andre cd'er så er det tvilsomt, men kanskje du satt "Refuse windows install disk = true" i søvne :ohmy:

Lenke til kommentar
Windows Xp takler ikke store forandringer i hardware (den nekter å starte opp om du skifter hovedkort ol), så det er nok grunnen til at du ikke får startet det i fra bootloadern du har lagt inn.

Hmm, den eneste hardwareendringen jeg har gjort er at jeg har tatt ut master-HD-en, for deretter å sette den inn igjen. Jeg vet da ikke om den fysisk er satt som master (den lille dingsen man kan flytte på bak på harddisken).

Får du til å starte opp Fedora? Så vidt jeg skjønner så får du til å boote med andre cder enn windows cden. Har du muligheten til å låne en Win xp cd av noen du kjenner?

Det første jeg gjorde var å låne XP-CD-en til naboen min. Fikk akkurat det samme problemet.

Om du får bootet andre cd'er så er det tvilsomt, men kanskje du satt "Refuse windows install disk = true" i søvne

Haha! Det har jeg helt sikkert! Om jeg bare visste hvordan man gjorde det i våken tilstand... :)

Laster ned Ultimate Boot CD og ser om den er til noe hjelp. Noen som har en direkte link? Fant ikke ut hvor på siden jeg skulle laste den ned. Og er forresten denne CD-en lett og logisk å bruke, eller krever det unormale dataferdigheter?

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøre rescue mode med (jeg tror det er) CD1 av Fedora-pakken... Da kan du installere GRUB på nytt og så avbryte installasjonen etter det. Eller var det sånn å forstå at GRUB ikke under noen omstendigheter klarte å finne Windows-installasjonen?

Noe annet du kan prøve, er å boote Linux, skrive fisk -l og finne ut hvilken partisjon Windows ligger på. Så kan du redigere /boot/grub/grub.conf til å stemme overens med ditt systems plassering av windows.

Lenke til kommentar

Jepp, akkurat det har jeg prøvd noen ganger nå.

fdisk forteller meg at /dev/hda1 er en NTFS partisjon, tilsynelatende den Windows skal ligge på (jeg har prøvd de andre Windows-kompatible partisjonene også, alle med samme resultat). Deretter endrer jeg grub.conf, og legger til dette på Windows:

title Windows XP

rootnoverify hd(0,0)

chainloader +1

Starter jeg maskinen på nytt da og velger Windows, så får jeg bare en feilmelding opp om at den ikke klarte å boote eller noe sånt (Unknown device string).

Hele grub.conf-fila:

default=0

timeout=3

splashimage=(hd0,7)/grub/splash.xpm.gz

title Windows XP

rootnoverify hd(0,0)

chainloader +1

title Fedora Core (2.6.9-1.724_FC3)

root (hd0,7)

kernel /vmlinuz-2.6.9-1.724_FC3 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet

initrd /initrd-2.6.9-1.724_FC3.img

Hele fdisk -l -resulatet:

Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80000000000 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 9726 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System

/dev/hda1  *          1        2235    17952606    7  HPFS/NTFS

/dev/hda2            2236        9726    60171457+  f  W95 Ext'd (LBA)

/dev/hda5            2236        2295      481918+  7  HPFS/NTFS

/dev/hda6            2296        6917    37126183+  7  HPFS/NTFS

/dev/hda7            6918        7175    2072353+  b  W95 FAT32

/dev/hda8            7176        7188      104391  83  Linux

/dev/hda9            7189        9726    20386453+  8e  Linux LVM

Disk /dev/hdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System

/dev/hdb1              2      19457  156280320    f  W95 Ext'd (LBA)

/dev/hdb5              2      19457  156280288+  7  HPFS/NTFS

Så nå er jeg på denne Ultimate Boot cd-en da...

Endret av Stroyer
Lenke til kommentar

Hei Stroyer

Jeg har akkurat opplevd noe av det samme.

Etter å ha prøvd Fedora Core 3 ville jeg innstallere Windows xp igjen.

Når jeg da satte inn innstallasjons cd'en kom teksten "Kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" deretter svart skjerm slik du sier.

Fedora lager på en eller annen måte noe krøll her...

Løsningen jeg brukte var å slette\overskrive absolutt ALT på hele disketten, noe som ikke gjorde noe ettersom jeg kun hadde Fedora på maskinen.

Der er du litt værre ute....

Og du har kanskje ikke lyst til å innstallere Fedora på nytt?

Jeg brukte et program fra denne siden til å slette/overskrive alt på disken: http://dban.sourceforge.net/

Deretter startet oppstartsdisketten på vanlig måte, og jeg kunne dermed innstallere xp.

Vet ikke om dette hjalp noe for deg i det hele tatt men.......

Kanskje noen har bedre råd.

Lenke til kommentar

Joda, godt å ha likesinnede her! :)

Jeg har både Fedora, Windows og en del veldig viktige filer på denne disken, men jeg kan vel sette den inn i en annen maskin og overføre det først. Litt mer arbeid enn jeg først hadde ventet, men det får så være.

Men da er det vel bare å begynne fra scratch da? Tror dette er noe å ta lærdom av. Fedora kan være uegnet i dualboot med Windows XP.

Takk for a lot of hjelp alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...