Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justering av Toyota 3S-FE motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takk for en knall tråd! Allerede hjulpet meg masse i min frustrasjon i disse dager!

 

Har en '88 Camry, 3S-FE/MAP

Kilometerstand: 275k

 

Jeg har fått et problem med EFI-systemet. Bilen starter, men går dårlig. Noen ganger bare noen sekunder, før motoren stopper. Enkelte ganger kan bilen stå på tomgang, men ved litt forsiktig "jukking" på gasspedalen stopper den igjen.

 

Gått gjennom diagnose-prosedyren, og får feilmelding på MAP-sensoren. Resatt computeren, ny diagnose gir fremdeles MAP-feil.

 

Forsøkt å isolere problemet ved å koble vekk MAP-sensoren. Bilen starter, men stopper nå med en gang. Altså et mye dårligere resultat.

 

Betyr dette at det er MAP-sensoren det er feil ved? Eller kan det være andre ting som "lurer" systemet? F.eks. at det er noe muffens i innsuget (tett luftfilter?), som kødder til trykket i manifoilen?

 

Tenker å gå over alle koblinger i systemet, for å utelukke kontaktfeil m.m, men har ikke lyktes å finne en oversikt over hvor de forskjellige komponentene befinner seg. Hvor er f.eks. selve ECU'n?

Lenke til kommentar

Langversjonen:

 

Map sensoren er en komponent som en skjelden gang takker

for seg, men det er nok det som har skjedd i ditt tilfelle. ECU boksen

vet hvilken signaler den kan forvente seg fra map sensoren.

Får da ECU boksen signaler fra map sensoren som overhode ikke stemmer overens med forventet normalfunksjon så legger den

en feilkode inn i systemet som kan leses av ved hjelp av

selvdiagnoseprosedyren. Det finnes også en annen ting du kan

sjekke, på slangen fra innsuget til mapsensoren så sitter det

et filter ca midt på slangen, er dette filteret tett så kan du også

få en slik feilmelding, prøv også å bytt ut slangen som går til map

sensoren, den kan ha gå tett eller så kan det være lekasje på denne

 

Kortversjonen:

 

Ta først å sjekk slangen til map sensoren og filteret på denne, prøv en annen slange for å sjekke om det kan være feil på den orginale.

Er slangen og filteret i orden så må du prøve å bytte map sensoren,

er nesten sikker på at det blir og ordne seg hvist du bytter map sensoren. Har forresten en liggende i reserve som er i helt i orden vist du skulle være intressert

 

Andre ting:

Elektrisk feil (meget usansynlig)

Tett luftfilter (usansynlig)

Vakumlekasjer/falskluft andre steder (usansynlig)

ECU feil (meget usansynlig)

 

ECU boksen ligger midt bak senterkonsollen under teppet

men *ikke* rør den før du må, en ny ECU er svindyr.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

 

Jo, har undersøkt den slangen litt, og lagt merke til filteret. Riklet på disse for å kjenne etter feil, men ikke funnet noe konkret. Skal ta de nærmere i ettersyn!

 

Dersom det viser seg å være sensoren det er feil med, hører du fra meg dersom jeg ikke finner en slik hos høgger'n borti gata.

:-)

Lenke til kommentar

Sjekket slangen/filteret, og virker som disse er OK. Ikke noe problem å blåse luft igjennom iallefall, så da er det nok sensoren.

 

Denne MAP-sensoren var visst ikke bare-bare å få tak i! Ser ut som jeg må takke ja til tilbudet ditt Zandro. Sender deg en PM.

 

Takk for uvurderlig hjelp!

:)

Lenke til kommentar

Vel... Hvor lenge var Adam i paradis?

 

Det ble ikke bedre av å bytte sensoren.. Og systemet melder fremdeles om feil på MAP-sensoren..

 

Og om ikke dette var nok, tror du f... ikke det har vært innbrudd i bilen mens den har stått på "sykeleie"! Heldigvis ingen stor verdier borte, da jeg aldri oppbevarer noe av særlig verdi der.. Men likevel rimelig irriterende..!

 

Kremt.. Tilbake til problematikken.. Kan et råttent eksosanlegg gjøre så motoren går dårlig, slik at dette oppstår? ..Har mye frieksos fra området lydpotta..

Lenke til kommentar

Overraskende ja, selvdiagnosen tar skjelden feil.

Har du sjekka om nippelen som map sensoren

er koblet til ikke er tett? ta et lite skrujern som

passer akkurat i hullet og se om du får noe griseri

på skrujernet, noe som ligner på fett (gulhvit smørlignende)

vanligvis pga vakumet som er i innsuget så skulle det

normalt ikke kunne skje men du kan jo alltids sjekke.

Frieksos gir bare dårlig tomgang det får ikke bilen til

å slutte å fungere.

Synd at jeg ikke skal til tromsø med det første, feilen er

høyst sansynlig en bagatell. Problemet er bare å finne

ut hva det er..

Hvor lenge har bilen vært slik og fusket den før dette skjedde?

Lenke til kommentar

Har klart å ha bilen gående på tomgang en stund. Under feilsøk har jeg forsøkt å koble bort slangen fra innsuget til manifoilen. Da hører jeg tydelig at det suges inn luft, samtidig som turtallet øker. Det tyder jo på at sensoren virker. Kobler jeg sensoren fra computeren, stopper bilen umiddelbart. Det samme skjer med min sensor og den jeg fikk fra deg..

 

Bilen har gått som ei klokke, før denne feilen plutselig dukket opp. Lampa i dashbordet begynte å lyse, og motoren liksom "kveles".

 

Det irriterende er at feilen er lite konsekvent. Noen ganger klarer ikke bilen gå på tomgang engang. Andre ganger går den fint på tomgang, og jeg kan ruse bilen, men dersom jeg heeeelt forsiktig gir litt gass, kveles den..

 

Skal sjekke om det er rusk/fett i nippelen til slangen. :-)

Lenke til kommentar

Har du et multimeter til rådighet?i så fall så kan du sjekke om MAP

sensoren får riktig spenning fra ECU, det gjøres på følgende måte:

 

1. Plugg ut kontakten til MAP sensoren

 

2. Sett tenningsnøkkelen i ON posisjonen

 

3. Mål spenningen med hjelp av multimeteret

mellom VC og E2 terminalen på Kontakten

fra ECU, er alt i orden så skal spenningen

ligge mellom 4,75-5,25 volt.

 

0900823d8013eccd.gif

Endret av zandro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke hatt anledning å prøve dette før i dag.

 

SUKSESS!

 

Viste seg å være brudd på +5V i kontakten! Jeg har tidligere riklet på denne, og det har ikke latt seg se ved visuell inspeksjon. Mente også at evt. kontaktfeil var "ryddet av banen" i og med at det var tydelig forskjell på hvordan motoren gikk dersom jeg koblet av kontakten.

 

Men ved måling viste det seg altså at +5V var borte.

 

Fram med loddebolten, og nå går bilen som en klokke igjen!

 

Takk for hjelpen Zandro! Uten deg hadde dette kostet meg tusenvis på et verksted!

:D

 

P.S: Dvs. at jeg har to MAP-sensorer som funker. Vil du ha din tilbake Zandro?

Lenke til kommentar

Hehe nei takk jeg har 5 map sensorer til så jeg blir neppe å gå tom

med det første :p Den map sensoren kan du selge for en god penge

til folk som bygger om gamle forgassermotorer til injection, de er

foretrekker map sensorer fremfor luftmassematere siden de er

mye mer pålitelig og kan kompensere for tynnere luft og forandringer

i barometrisk trykk.

 

Hyggelig at jeg kunne hjelpe :)

Endret av zandro
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

Nå håper jeg på hjelp, som ikke Toyota kan svare på. Min hitorie: Toyota Picnic -97 m automat og AC, med 3S-FE motor. Diagnoseapparat til Toyota viser ingen feilkoder. Lamdasonden fungerer, testet med multimeter. Feilen oppstår på følgende måte: Motoren trekker dårlig ved rundt 2000-2500 rpm, ved moderat pådrag (typisk øke farten etter en sving). Motoren stopper en gang i blandt umiddelbart etter start. Den fusker ved fult pådrag fra tomgang. Når motoren går dårlig virker det som om at den går på to, eller tre sylindre, og kommer etter en stund som en kule (med et slag). Det kan virke som om at det må opp i et visst turtall, så er det ikke noe feil mere. Denne feilen har bare blitt værre og værre. Første gang for et år siden. Da viste feilen seg ca en gang i mnd. Nå er feilen der hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er mulig at EGR ventilen har satt seg fast i åpen stilling, anbefaler

at du sjekker pluggene og ser hvordan de ser ut, Bensinfilteret bør

du også vurdere å bytte vist du ikke har fått byttet det nylig. Men jeg

er nesten sikker på at det er EGR systemet som ikke fungerer siden

feilsymptomene stemmer veldig godt med dette problemet.

 

EGR ventilen finner du på baksiden av innsuget (3 ventiler og en del vakumslanger) skal se om jeg finner en testanvisning du kan bruke for å finne ut hva som er galt, men synes det er rart at toyota ikke så på dette da feilsymptomene samsvarende for problemer med EGR systemet.

 

Hvordan teste/fikse EGR systemet

Endret av zandro
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hei hei... jeg har en Carina II 2,0 GLI EFI 1990model. denne bilen har jeg pusset helt opp igjend fra bunnen å nå er det motoren sin tur, å i den forbindelse vil jeg prøve å hente ut mere effekt/hk har vurdert å å Turbo komvertere den. så jeg lurte på om du hadde noe nyttig info til meg får hva jeg eventuelt kan gjøre med en slik motor, det er en 3S-FE.

Lenke til kommentar

Vel når det gjeller turbokonvertering av 3S-FE motoren så er det blitt gjort, men den egner seg kun til lavtrykksopsett (max 0,5 bar med en CT20 turbo), orginalgirkassa går ann å bruke men "banzai takeoff" er bare å glemme, da smeller det.

 

Det du trenger for å turbokonvertere en 3S-FE:

 

1. Turbonmaifoild fra en 3S-GTE motor og tillhørende CT20 turbo.

 

2. En T forgreining for å hente olje til turboen fra oljetrykksmåleren.

 

3. Lage hull i bunnpanna for oljeretur fra turboen.

 

4. Fjerne oljekjøleren og koble om vannslangene til turboen.

 

5. Passende slange for å forbinde turboen med innsuget (og ev intercooler)

 

5. Turbotrykksmåler for å justere turbotrykket riktig (veldig viktig når du skal justere ladetrykket)

 

 

NB: Dette er bare en grov liste over det som trengs der er masse småtteri som forskjellige koblinger, slanger og div andre ting som behøves i tillegg til dette.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...