Gå til innhold

PSU-en eksploderte i trynet mitt

Anbefalte innlegg

Det starta i går med at den plutselig laga en suselyd. Selve datamaskinen var ikke skrudd på. Jeg skrudde PSU-en av bak. I dag da jeg skulle starte maskinen kom suselyden tilbake. Prøvde å slå på selve datamaskinen, men ingen respons. Så prøvde jeg (dumt gjort) å skifte formatet bak fra 230 til 113 (tror jeg det er) mens maskinen hadde strøm, og så smalt det høyt og ut kom røyk. Jeg lot det være av en stund så prøvde jeg igjen, suselyden er der ennå og maskinen kan ikke skrus på. Noen som har noen aning om hvorfor det plutselig er blitt sånn?

Har bare helt vanlig maskin med det nødvendige, og det har ikke vært noe problem tidligere, før suselyden helt sånn uten videre dukket opp i går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nårr du stiller den til 113V benyttes et annet uttak på trafoen (elns) så du får dobbel spenning av det det skal være ut av trafoen, noe som fort knekker endel komponenter i PSUen din, og hvis du er uheldig i resten av systemet også

Lenke til kommentar

Hva i allverden får folk til og tro att det hjelper og tukle med den røde lille knappen på psu.

En på jobben gjorde det får en liten stund siden.

Kommer dagen etterpå og forteller meg att han ikke hadde fått startet

pcen så han hadde vippet denne lille røde magiske knappen over.

Og ble tydelig forundret over att det sa poff og luktet svidd.

Og av og til så ler vi av brukanvisninger som forteller oss helt åpenbare ting vi ikke skal gjøre.

Den lille knappen bak er ikke trylleknapp som fikser pc'en. :no:

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

Jeg håper nå inderlig at det kun var PSU-en som røk, for det er ganske dyrt resten av innmaten. Det er forresten Thermaltake Silent 410W Purepower Serie W0035RE.

Sånn gikk det altså fordi jeg var desperat etter å spille World of Warcraft. Om det kun er PSU-en som er ødelagt bryr meg ikke, så lenge alt annet er i orden. Får vente på det svaret til i morgen.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på om PSUen din har spenningssikring for de spenningene som gis inn i PCen din. Tror det har et finere navn jeg ikke husker akkurat nå. Men jeg tror en Thermaltake og andre PSUer av en viss kvalitet kan ha denne sikringen, mot kløner som tukler med den røde knappen.

Du får jo håpe det beste, men bør også belage deg på at MYE kan være ødelagt.

Har du masse dyre komponenter inni PCen din, har du ikke råd til å tukle med en knapp du ikke vet hva er.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor i all verden folk gjør sånn?? :dontgetit:

Må davel skjønne at sånn ikke kan gå bra!

og til alle dere andre der ute med en liten rød bryter på PSU, TA DEN VEKK(hvis du har lyst til å åpne psu da), eller ta MASSSSSSEE STEEEEEERRRK teip over!

Jeg, for min del, har ingen sånn bryter på min MIST 550W :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

når jeg var 8 eller noe slikt sluttet pc'en og virke mens jeg brukte den. jeg skyvde litt på den lille røde bryteren bak (og gidde den 110V) så virket den utroligt nok i en havltime til :omg: men etter det sluttet den og virke. fikk en ny psu tilslutt :)

Lenke til kommentar

Hehe

Jeg visste det ikke var smart, men den var jo allerede ødelagt. Det jeg derimot ikke visste ville skje var at den eksploderte (i trynet på meg). Ble først redd for hørselen min, og så for at det skulle brenne da jeg så røyken som kom.. Men sjokket dempet seg da jeg tok til ro og skrudde av og koblet fra powerledningen. Måtte dessuten ned i kjelleren for å få på strømmen igjen i topp-etasjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...