tulling03 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Bare for å være sikker: Har begge kameraene optisk billedstabilisator? Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Ingen av dem har optisk stabilisator, men begge har elektronisk stabilisator. Den skal være ganske bra. Test av HC-85. Nederst under "Funksjoner" ligger det en video som viser stabilisatoren på HC-85, regner med at den er like bra på HC-42 og HC-90. Hentet fra sonystyle.com: Super SteadyShot® Picture Stabilization System Picture stabilization system that uses motion sensors to detect and compensate for camera “shake” without compromising picture quality like some other digital stabilization systems. Spesifikasjoner til HC-42 Spesifikasjoner til HC-90 Endret 29. april 2005 av berntmh Lenke til kommentar
tulling03 Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Ingen av dem har optisk stabilisator, men begge har elektronisk stabilisator. Noen som vet hvordan dette er i forhold til optisk? Fungerer det like bra, evt bedre? Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Optisk er best, men virker som at de etterhvert har klart å lage bra elektroniske stabilisatorer også. Se link til test av HC-85 i mitt forrige innlegg, der ligger det en video som viser hvordan den elektroniske stabilisatoren virker. Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Kjøpte HC42E for 1 uke siden. Har testet det kun innendørs foreløpig, og er litt skuffet over kornete bilder dersom man ikke har meget mye lys på. Men etter som jeg forstår, er dette noe man må leve med når man kun legger 6000 i et kamera..? Dockingstasjonen er praktisk, men det blir nå en ekstra duppeditt å drasse med seg overalt da. Ellers synes jeg menyen på kameraet er grei, touchscreen meget bra, men dårlig batterikapasitet med det originale som følger med. Batteriinfoen på LCD-skjermen er derimot meget bra. Da dette er mitt aller første kamera, har jeg lite å sammenligne med, fikk sånn ca. det jeg forventet etter å ha lest endel om kameraet på forhånd. Kameraet har en merkelig super night shot funksjon....lukketiden er enorm, noe som fører til ekstrem hakking når du filmer i mørket. Kameraet har en høyfrekvent summelyd når du filmer, ser ikke ut som dette festes på båndet, heldigvis. Har to små fråga til slutt; med DV-IN, må man da benytte FireWire kabel (som ikke medfølger). Ser ikke ut som jeg får til å overføre tilbake til kameraet etter redigering på PC med USB...Stemmer dette? Må skaffe meg større batteri, nærmere bestemt NP-FP90. Somy sine originale er svindyre, hvordan er kvaliteten på slike batterier produsert av andre? Mvh Arh Jeg skaffet meg også nettopp et Sony dcrhc42 video kamera. Det jeg har funnet ut til nå, etter å ha hatt det 2 dager, er at f.eks ansikts fargen på folk bli veldig blek. Helt enig i at dockingstasjonen er en overflødig "dippedutt", selv om det er kjekt at du slipper å koble til alle kabler til enhver tid når du er hjemme.. for hvem drar vel med seg denne ut på tur?! Batteriet er kanskje ikke det største.. men fordelen her over dcrhc90 er at man i teorien kan ha ubegrenset med størrelse på det ettersom det henger utenpå og ikke er "innebygget" slik som på dcrhc90. Den super night shot funksjonen du snakker om, er den der du får "farger", mens den "vanlige" super night shot er helt ok.. hakker ikke det minste grann.. med andre ord, er det viktig å få frem at det finnes flere natt moduser enn bare den "Color slow". Når det gjelder ekstra utstyr, så må du passe på at det er sony kompatibelt (helst orginalt).. for det finnes utstyr kameraet rett og slett ikke aksepterer.. mulig en chip som sjekker for en "signatur".. Andre igjen kan faktisk skade kameraet.. slik som pirat produserte video kassetter kan faktisk ødelegge kameraet.. Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei,du får Sony DCR HC90 hos Elkjøp nå for 7990.-. Kjøpte det selv for noen dager siden. Jeg har null erfaring med video fra tidligere, og kan egentlig ikke sammenligne dette kameraet med noe annet. Men.. jeg er *veldig* imponert over billedkvaliteten så langt. Filmer i ekte wide screen (eller vanlig hvis man ønsker det). Selv for en amatør for meg så var menyene enkle å komme inn i. Kan ikke høre at kameraet plukker opp noe støy på opptakene jeg har gjort så langt. Har også tatt stilbilder, og kvaliteten der var også ok, synes jeg, 3 megapixler og mye bedre enn en kompis sitt videokamera som er et år gammelt. Bruker Firewire (i.link i sony's vokabular..)for overføring av video. Når det gjelder bruk av USB 2.0 tilkobling så står det i bruksanvisningen at det er mulig å få overført video fra DV-båndet til PC'n, men man får ikke samme jevnhet og kvalitet på det overførte som ved firewire. Tror nok du må ut med en par hundre lapper og kjøpe en Firewire kabel skal du rettferdigjøre prisen på kameraet å få kvaliteten det gir. Har dere mer konkrete spørsmål om kameraet så skal jeg etter beste evne forsøke å svare. Dr.Peedee Pass bare på at Firewire kabelen (IE1394) er i-link kompatibel.. det er mulig sony har spesielle krav til den firewire kabelen.. se på esken (pakningen) kabelen kommer i.. Belkin har en til 299,- på elkjøp, virker kjempebra! Lenke til kommentar
siberiantiger Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 jeg er *veldig* imponert over billedkvaliteten så langt. Filmer i ekte wide screen (eller vanlig hvis man ønsker det). Dr.Peedee DCR-HC90 har bare én CCD (men høy oppløsning); 1. Er du fornøyd med videoresultatet i dårlig belysning? 2. Har du sammenlignet med kameraer med 3 CCD? 3. Har HC90 "night mode"? 4. Innebygd belysning (LED)? 5. Hva er ytre mål? Ser ut som Sony ikke oppgir dette...? Takknemlig for svar! Hei, var klar over at kameraet bare har en CCD. Usikker om du mener om det har noe å si for om det tar opp ekte 16:9 eller ikke, eller hva du mener. Åkke som, det tar 16:9 uten å klippe bort hverken på toppen eller bunnen av bildet. Når det gjelder bildekvalitet så har antal CCD for meg ikke noe si ennå. For meg blir det akkurat som om forsterken har mange watt eller ikke. Jeg ser på slutt resultatet. Jeg synes det er overraskende bra til denne priser (7990 kr). Men husk.... jeg har null eraring. Ok. Så til dine spørsmål: 1. Ja, synes det er bra i dårlig belysning. Men jeg kan jo dessverre ikke sammenligne med andre kamera i samme prisklasse... Og, hvor dårlig belysning synes du er dårlig belysning? Blir litt subjektiv dette... KOmmer sikkert noen mer profesjonelle reviews på dette etter hvert. 2. Nei, har ikke det. 3. Ja, flere night modes. Night mode, super night mode og color slow s. Fra manualen (vilt oversatt av meg fra dansk/svensk til norsk av meg. feil er mulig: "SUPER NIGHTSHOT: Bildet blir tatt med maksimalt 16 ganger følsomhet ved Night Shot opptak, hvis du angir [super ns]til [on] mens NIGHTSHOT - kontakten også er angitt til ON. (Det er egen knapp for nightshot på selve kamerahuset, mens super nightshot må velges i tillegg fra meny på LCD skjerm når NightShot er valgt med bryteren på kameraet... min tilføyelse). NIGHT SHOT LIGHT - Når du bruker funksjonen NightShot eller SuperNIghtShot til å gjøre opptak, kan du få klarere/(bedre) bilder ved å angi [NS LIGHT] som sender ut infrarødt lys, usynlig, til [ON]. Unngå å dekkeover den infrarøde porten med fingeren din. Maks avstand med NS LIGHT er ca 3m. COLOR SLOW S (COLOR SLOW SHUTTER). Når du setter Color Slow S til [ON] kan du ta opp bildet i lysere farver selv i mørke.. .. Lukkerhastigheten til camcorderen endrer seg etter lysforholdene. I den forbindelse kan bildets hastighet settes ned. Bruk manuell fokus da autofokus kan være vanskelig å få til" 4. Usikker hva du mener.. 5. Ytre mål: Bredde/Høyde/Dybde: 66x91x110 mm. Vekt 540 gram da inkludert medfølgende batteri, skulderrem, håndrem og kasset i camcorderen. 440 g for bare kamera. LCD skjerm 2,7 , 16:9 format. 560x220 punkter på lcd skjermen. . Håper det hjelper noe i hvert fall. Dr.Peedee Men hc90 mangler en night mode i forhold til hc42, og det er Nightshot PLUS. Super Night Shot Plus, en forbedret versjon av teknologien som kan produsere fargebilder også ved opptak i mørket. (ikke samme som Color slow) Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Noen flere som har formeninger om det går an å få HC90 til HC42-pris på Elkjøp når de ikke har den inne eller klarer å skaffe innen tre dager? I så fall så er det jo et skikkelig røverkjøp takket være annonsegarantien! Så lenge jeg får kameraet ~ 20 juni er jeg fornøyd! Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Du får ikke HC90 hos Elkjøp i Oslo-området før om noen uker. Jeg så de annonserte for det (igjen) i helgen. Etter hva jeg så på Lørenskog i forrige uke, så har de ikke noe bedre kamera enn HC90 så annonse-garantien kommer man ikke langt med. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Nei, men jeg tenkte hvis ikke HC42 var på lager heller? Hvis da denne er annonsert? Edit: Elkjøps lagerstatus på internett sier at både HC42 og HC90 er på lager ved Skøyen. Får heller ringe og dobbeltsjekke dette da. Endret 23. mai 2005 av MaxCPU Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg har både besøkt butikk og ringt Elkjøp og svaret var det samme, så lagerstatusen på internett stemmer ikke. Hvis de mot formoding plutselig har fått inn et parti HC90, så meld gjerne i fra her! Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Elkjøp får inn Sony DCR HC-90 i stareten av juni da skal jeg kjøpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå