Krankemot Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 hva er bakdeler / fordeler med 4takter på lettsykkel, har vurdert daelim roadwin og den har firetakter... :/ håper dere kan hjelpe... Lenke til kommentar
scoot Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Fordeler: +Fetere lyd +Mindre vedlikehold +Miljøvennlig +Bruker lite Bakdeler: -Er slappere enn 2-takt -FÅ trim muligheter Finner ikke noe mer negativt jeg! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t. En 125 2t kan lett ta en 250++ 4t. En annen ting som er dumt med 4t er at motoren er litt vanskelig og når noe først går galt er det ikke alltid lett å fikse det. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t. Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t. Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt. Teoretisk sett har en 2takt med samme kubikk dobbelt så mye kraft. Dette fordi 2 taktere tenner på hver andre takt, mens firetakteren tenner på hver 4 takt.... Men det ikke alltid teori og praksis stemmer. Men ser du på en 4t 125cc og en 2t 125cc så stemmer teorien bra. Aprilia RS fullpower (fra fabrikk): 34 hester Hvilken som helst 125cc 4t : 11- 17 hester (uplombert hvis plombe finnes) 17 hester er vel V twinen i varadero.... 17*2 = 34.... En Aprilia RS har akkurat dobbelt så mange hester fullpower som den kraftigste 125cc firetakteren på det norske markedet.... Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det som ikke er så morro med 4t, er at en 2t er dobbelt så effektiv som en 4t. Den er ikke dobblet så effektiv, hadde den vert det hadde ingen brukt firtaktere. Skulle den vert dobblet så effektiv måtte den utvikle dobbelt så mye effekt som en firtakter med samme motorvolum, det gjør den ikke, den bruker bare dobbelt så mye bensin og gir litt mer effekt. Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Det har mer med bruksområde å gjøre enn potensialet til teknologien. Det finnes meg bekjent ingen firtaktere i den størrelsen som er laget for de turtallene som trengs for slike ytelser. Det er ingen problem å hente ut 20-25hk av en 125ccm firtakter hvis produsenten ønsker det, de 34hk i Apriliaen din ligger i grenseland av hva man kan ta ut før levetiden blir kritisk kort (vel, det er den vel allerede sammenlignet med en ordentlig motorsykkel ). Totaktere yter mer i forhold til slagvolum ja, men ikke i nærheten av dobbelt så mye. Har forresten en 250ccm totakter stående i garasjen med bare 21hk, trenger ikke mer den (Fantic trial fra "barndommen") Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin? Finnes det noen som lager firtakter til motorcross da? Trodde de fant ut at de var for tung på 60 tallet. Honda CR500 er vel et mulig unntak, men da har både 4t og den gamle 2t mye mer effekt enn det er mulig å få ned i gjørma. Den nye firtakteren har mindre effekt, men de fleste kjører fortere på den siden effektkurven er mye flatere. Det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Oki... Så en uplombert 2t crosser motor og en uplombert 4t crosser motor går ganske likt, bare at 2t går litt bedre og bruker dobbelt så mye bensin? Finnes det noen som lager firtakter til motorcross da? Trodde de fant ut at de var for tung på 60 tallet. Honda CR500 er vel et mulig unntak, men da har både 4t og den gamle 2t mye mer effekt enn det er mulig å få ned i gjørma. Den nye firtakteren har mindre effekt, men de fleste kjører fortere på den siden effektkurven er mye flatere. Det er en annen diskusjon. Jepp.. Det finnes 4t125 crossmotor. Suzuki har noen.. Når det gjelder cross, så kjører 125 2t mot 250 4t. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Jepp.. Det finnes 4t125 crossmotor. Suzuki har noen.. Når det gjelder cross, så kjører 125 2t mot 250 4t. Da vil i tilfelle 250'en ha vesentlig vekthandikap, den trenger nok en del mer effekt for å kompensere for det. Følger ikke med i motorcross, men f.eks i MotoGP der 500 totaktere kjører mot 1000ccm firtaktere. De lette totakterene er raskest i innbremsing og på de svingete partiene der lav vekt er viktig, men blir fullstendig parkert på langsidene der motorkraften avgjør. I Enduro velger mange firtakter foran like store totaktere. Ulike egenskaper tjener ulike formål, i størrelses begrensede klasser i motorcross er vekt/effekt viktigste faktor, da totakteren helt klart best. Hvis kravene er anerledes eller man ikke har begrensinger i slagvolum faller de fleste ned på firtakteren. Endret 24. april 2005 av MailMan13 Lenke til kommentar
logitech89 Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Daelim Roadwin er en deilig sykkel å kjøre!!!!!!!!! anbefaler den på det sterkeste!<3<3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå