Demantios Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg har akkurat installert Mandrake linux og skjønner ikke en dritt for å være ærlig. jeg kommer til en slags DOS-meny som jeg skriver navn og passord, så kommer jeg til "DOS". men skjønner derfra ikke hvordan jeg skal komme videre til et desktop (hvis det finnes) Hva skal man gjøre der egentlig? Kan huske på at på windows 3.11 måtte man skrive "win" for å komme på windows så det er sikkert noe sånt jeg må her også. (Som sagt er jeg noob på linux) Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 gikk ikke for meg, men det er sikkert fordi installasjonen ikke fullførte. Det blei bare tull når jeg måtte velge skjermkort og sånnt. siden jeg ikke vet hva slags jeg har liksom Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Hvis ikke du har konfigurert for skjermkortet kan du ikke bruke noe grafikk. Og hvis instalasjonen ikke fulførte skikkelig _burde_ du virkelig instalere på nytt. Ikke noe kjekkt å ha en halveis fungerende distro, serlig ikke for en nybegynner. Hvis du ikke har spesielt sær hardware skal Mandrake kunne sette alt perfekt opp for deg, uten at du trenger å klusse med noe. Bare velg standard instillinger hele veien. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 OK, skjermkort sto på "skreddersydd" så det er sikkert det jeg må bruke Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 når jeg skriver "/startx" kommer det "giving up" når jeg skriver "startx" kommer det "err 2" Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Når Mandrake er installert skikkelig, kommer du rett inn i det grafiske skrivebordsmiljøet når du starter maskinen. Sjansene er store for at du aldri (eller på lang tid) vil få behov for å gå innom "DOS". Så anbefalingen er å installere skikkelig, og om du får problemer under installasjonen, prøv å løse problemene (f.eks. ved å spørre her). Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Prøv Ubuntu. Den pleier å være ganske bra på autodetection. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 sant det ja. Ubuntu er grei, men jeg har en følelse av at han ikke kommer til å skjønne så mye av den siden at den er textbasert. han sa jo at han ikke var helt stø på Mandrake installasjonen heller. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Han trenger fortsatt en god nybegynnerguide... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Det er ordentlig installert nå, men jeg kommer fortsatt i DOS-vinduet. Det eneste som er åpenbart feil er at jeg ikke får "FEILET" på "Undersøker cpu-freq moduler" Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 viss du ikke fekk satt opp skjermkortet så kjør xorgconfig som root. Viss det er noe i configen du lurer på så spør i denne tråden Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hvilke skjermkort har du? Hvis det er skikkelig instaler skal du kommer rett til grafisk innlogging. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 viss du ikke vet skjermkortet så kan du vel sjekke ved reboot (en del av korta har info vet første info på boot. Viss ikke så er det bare å sjekke det fysisk med å dra ut kortet. Vanligt er vel nvidia og ati Du kan jo kjøre xorgconfig som root og når den spør om skjermkort valg så velg nummer 18 (standard nvidia driver) Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Som nybegynner er det ikke noe kjekt å starte med å konfigurere xorg.conf. Hvis du har et Ati eller Nvida skjermkort, skal distroen klare å sette opp alt. Det er derimot en annen historien hvis du har 3DLabs eller noe sånnt! Klarer ikke Mandrake dette er det rart har du en kjapp linje burde du prøve en annen distro. F.eks ubuntu. Den har ikke grafisk instalasjon, MEN den er veldig bra alikevel. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 er ubunto på norsk eller er det bare engelsk? Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 er ubunto på norsk eller er det bare engelsk? Den har støtte for norsk og nynorsk. Jeg vil også anbefale Ubuntu. Den har en tekstbasert installer (akkurat som windows), men denne er lett å forstå. Det virker som om du har lang erfaring med PC, og da bør ikke dette være noe problem. Fordelen med Ubuntu er at den er veldig brukervennelig, samtidig som den er basert på debian, og derfor er bunnsolid og "expert vennelig". Mener dette er en distro du kan vokse på http://www.ubuntulinux.org/ http://www.ubuntulinux.org/wiki http://www.ubuntuguide.org Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Den har støtte for norsk og nynorsk. Bokmål og nynorsk? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Installerte du i det hele tatt X? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå