Melodi Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Hei! Er ingen dreven programmerer, men tenkte å lage passord for å komme inn til siden. Hvordan gjør jeg dette best? Når jeg legger inn passord nå, så får jeg opp innholdet på siden selv om jeg har skrevet feil passord. Må jeg ha en else-kommando som går til en ny side?... help.. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Vanskelig å komme med noe konkret hjelp uten noe kode å gnaske på, men dette er ca. slik et login-script skal se ut: if($oppgittPassord == $riktigPassord) { // logget inn // utfør relevant kode } else { // ikke logget inn } Lenke til kommentar
Melodi Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Koden som jeg bruker nå er: <?php $bruker = $_GET['bruker']; $passord = $_GET['passord']; if ( ($bruker == "brukernavnet") && ($passord == "passordet) echo "Nå er du logget inn"; else echo "Du må logge inn med riktig brukernavn og passord"; ?> Men altså... Selv om jeg skriver feil passord kommer jeg inn på den siden. Og da står det "Du må logge inn med..." Klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal fikse det. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Men altså... Selv om jeg skriver feil passord kommer jeg inn på den siden. Og da står det "Du må logge inn med..." Klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal fikse det. Det er jo klart du kommer til siden, selv om du skriver feil passord.. Det er jo akkuratt det som skal skje. Du skriver inn passord/brukernavn, blir seendt til siden, utfører en sjekk om det er riktig så: Hvis(RIKTIG) { gjør vi dette; } else { Gjør vi dette!; } Da er det bare enten det før eller etter else som blir utført.. aldri begge.. Lenke til kommentar
Melodi Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Okeeei.. Men saken er at det er ting på den siden som de som skriver feil passord ikke skal se. what to do? Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Okeeei.. Men saken er at det er ting på den siden som de som skriver feil passord ikke skal se. what to do? Da bør du lese posten min en gang til! Hvis(passord er feil) { DETTE SKJER; } ELSE { DETTE HER SKJER! } Dersom passordet er feil vil atlså bare "Dette skjer" slå inn. "Dette her skjer" vil kun skje dersom passordet er riktig. Det virker som du ikke har skjønt if-setninger i det hele tatt, så du bør absolutt lese om if i php-manualen. (http://www.php.net/) Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Koden som jeg bruker nå er: <?php $bruker = $_GET['bruker']; $passord = $_GET['passord']; if ( ($bruker == "brukernavnet") && ($passord == "passordet) echo "Nå er du logget inn"; else echo "Du må logge inn med riktig brukernavn og passord"; ?> Men altså... Selv om jeg skriver feil passord kommer jeg inn på den siden. Og da står det "Du må logge inn med..." Klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal fikse det. Det skal skrives sånn: <?php $bruker = $_POST['bruker']; $passord = $_POST['passord']; if ($bruker == "brukernavnet") && ($passord == "passordet) { echo "Nå er du logget inn"; } else { echo "Du må logge inn med riktig brukernavn og passord"; } ?> Du må huske { og }. I tillegg burde du bruke $_POST isteden for $_GET, der $_POST sender sjult mens $_GET gjennom url'en EDIT: skriveleif Endret 24. april 2005 av Judofyr Lenke til kommentar
datapia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Det er kun nødvendig med {} dersom man skal skrive mer enn 1 setning under enten if eller else. Dersom du f.eks. bare skal skrive echo'Et eller annet'; er det ikke nødvendig. Likevel er det lurt å venne seg til å skrive {} hver gang man benytter if - else strukturen. Men nok om det. Det ser ut som du har noen syntaks feil. I setningen if ( ($bruker == "brukernavnet") && ($passord == "passordet) har du noen småfeil, og du må skrive den slik: if ( ($bruker == "brukernavnet") && ($passord == "passordet") ) Du hadde ikke med en siste " på passord + at du manglet en sluttparantes. Endret 24. april 2005 av datapia Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Det er kanskje lurt å opprette en session hvis brukeren blir logget inn, slik at man ikke behøver å skrive inn passord for hver nye side på brukerområdet. Lenke til kommentar
Melodi Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 1000 takk for forklarende svar! Nå funker det faktisk glimrende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå