Gå til innhold

Erfaringer med Canon DM-XM2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra kamera til semiprofesjonelt bruk. Det jeg liker best ved kameraet er at bildene blir så fordømt skarpe, fargene er gode og sterke uten at det går ut over ektheten til fargene, det er utrolig godt å bruke, og bøylen på toppen hjelper til under vanskelige filmforhold. Jeg har brukt det litt selv (utstillingsmodellen vi hadde der jeg jobber) samt at en (kresen) kamerat også har kameraet. Han er også meget fornøyd.

Jeg kan anbefale dette kameraet, men det kommer sikkert personer som har erfaringer også med andre kamera, så det kan lønne seg å vente på de.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg vurderte bla. XM2 når jeg skulle kjøpe kamera, men ble anbefalt å tenke over at kameraet begynner å dra på åra nå. På ingen måte ett dårlig kamera, en av butikkene ville bare understreke at det ikke er helt nytt.

Det som og gjorde at jeg ikke gikk for xm2 er at det er bygget i plast og følelsen er om jeg skal tro tester og hva enkelte har opplevd litt "plastic", eller hva dv.com mener om tilbehøret "The MA300 XLR adapter is a plastic accident waiting to happen."

Jeg trengte ett solid kamera med god kvalitet på bilde og lyd(brukområdet er litt hardere enn gjennomsnittet...allt annet jeg har med ut er støt og sprut sikkert). Derfor gikk jeg for Panasonic Ag-dvc30 og xlr adapter+panasonic sin xlr-mic som fungerer bra nok til allround bruk.

Eneste "ulempen" er at panasonicen er dyrere, med xlr/mic blir den veldig mye dyrere. Fordelen med panasonic sin xlr sammenlignet med canon sin adapter at denne leverer fantomspenning(om det blir riktig norsk ord) 48V til micen så du ikke er avhengig av batteri i den, noe som kan være kjedelig om du glemmer og står der uten strøm i micen.

Av det jeg har lest av tester så er panasonicen ett bedre kamera på flere områder. Ett av dem er at det er bedre i dårlig lys, panasonic er nok det beste 3ccd kameret med 1/4ccd i dårlig lys. Har og en funksjon du normalt sett finner på konsum kameraer, ir modus for filming i mørke. Høres kanskje litt merkelig ut, men fungerer faktisk overraskende bra, selv på avstand. Fikk virkelig testet følsomheten i dårlig lys i natt, kameraet ligger i bilen når jeg kjører bil om natta og i går var det full fyr i en bil..hvordan vi var på stedet samtidig med brannvesen er en HELT annen sak... :innocent: Lys ville vært ubrukelig med mindre det var flombelysning, fungerte bra selv med gain stillt helt opp og ir modusen fungerte faktisk fint og når det var helt mørkt og jeg stod 20m unna.

Noe jeg og syns var praktisk med panasonicen er at man kan demontere håndtaket på toppen, da får du riktig nok ikke brukt xlr, men kameraet blir da mindre enn XM2. Når den i tillegg er kortere enn XM2 blir det egentlig ganske kompakt. Det er nettopp dette med at man nesten har flere kameraer i ett som går igjen som favoritt "kommentar" i flere tester på nettet, rett og slett fordi det er så anvennelig. Funger fint som ett litt stort familie kamera og det jeg egentlig bruker det til, lage små ekstremsport videoer(da har jeg riktig nok montert en feit vidvinkel så det blir litt fortungt, men så får du med halve verden og da...).

Om du har tenkt å kjøpe nytt i Norge så hør med en butikk som selger videoutstyr, finnes i denne klassen ingen dårlige kameraer, blir litt hva man liker og hvordan det passer til hver person sitt bruksområde.

Det eneste jeg savner på kameraet er interval opptak som er litt merkelig når man kan stille inn slik at den tar opp mellom 0,5 og 2 sec når du trykker inn record(finnes riktig nok løsninger som man kan bruke, feks. en liten servomotor, evnt trikse litt med fjernkontrollen). Kunne godt hatt to ringer, en for focus og en for zoom. Hadde gjerne sett at det var ekte 16:9, men selv ikke storebror DVX100 har det. Manuellt ND filter hadde vært greit, slår vistnok inn automatisk når du stiller inn Exposure/shutter, så langt ser det ut til å fungere som det skal, ingen problemer å filme i sterkt lys.

Test av Ag-dvc30

http://www.camcorderinfo.com/content/panas...rder-review.htm

http://www.dv.com har og en test, men du må registrere deg for å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...