kroekkete Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Hei, sliter med logikk her, håper det er noen klare hjerner som kan hjelpe meg! Jeg har en tabell jeg aldri vet antall poster i. Fra denne tabellen skal jeg hver dag hente ut en tilfeldig valgt post som skal vises på nettsiden. Problemet mitt er at jeg vil at denne tilfeldig valgte posten bare skal velges én gang per dag. Dette for at en besøkende som kommer innom klokka 0900 skal se den samme posten hvis han kommer innom på nytt f.eks. klokka 23. Jeg tenker så det knaker på løsninger, men uten å komme noen vei. Er det noen som har forslag på hvordan dette kan løses logisk? (Kunne vært med i en iq-test dette her...) Mvh Primaxx EDIT: Endret overskrift... Endret 24. april 2005 av primaxx Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Hvis den samme besøkende skal se den samme posten kan du lagre postens id i en kake. Hvis alle brukerene skal se det samme, kan du lage en kolonne som heter "dato" og lagre dato i den aktuelle radens kolonne dersom det ikke finnes en dato allerede, første gang noen åpner siden hver dag. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Fjartan, det er bare å ta denne med en gang, du kan sikkert melde deg inn! ;-) Takk! EDIT: Fjartan, for at løsningen med en ekstra kolonne i tabellen skal fungere må det sjekkes at det er dagens dato som står i feltet, i tillegg til om det er tomt eller ikke. Ellers eliminerer jeg jo alle poster som har blitt valgt som tilfeldig vist post tidligere... Noe som bringer meg over på noe annet: Er det noen her som kan forklare meg hvordan man setter opp en Cron-job i Cpanel? Hvis jeg f.eks vil kjøre <?php $var="Hei verden"; echo $var; ?> Hver fredag klokka 16, hvordan gjør jeg det? Mvh Primaxx Endret 23. april 2005 av primaxx Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Takk, skal melde meg inn med en gang :-D Du ville ha en cron job sa du? Fant en liten inføring i det: http://trkhosting.com/cpanelhelp/cronjobs.htm Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Nei, du trenger ikke sjekke om det er tomt, du trenger kun sjekke om det finnes en nyere dato enn dagens :-) Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Takker for hjelpen her! Løsningen du skisserte fungerer, etter mye flikking! (Hvis noen er interessert legger jeg det gjerne ut, men det er MYE!) Når det gjelde Cron jobs fant jeg denne lenken i forumet her, men takk der også! :-) Mvh Primaxx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå