jocke Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Hei, Sliter litt med å få til FTP-server hos en venn med NGT. Han har den nye typen routere fra NGT, en Thomson SpeedTouch 510i. Jeg har forwardet de rette portene, til rett ip-adresse internt i nettverket. Har satt opp ftp-server, og denne funker fint lokalt i nettverket, men får ikke access utenfra. Bruker jeg 3parts ftp-program, får jeg connection timeout ved tilkobling mot ekstern ip. Bruker jeg Explorer mot ekstern ip, får jeg opp ein fil som heter ".: Permission denied". Prøver jeg å "Kopier til mappe...", får jeg feilmeldingen som er vedlagt. Det kan virke som om routeren har en form for ftp-server, siden samme melding/fil kommer opp når jeg skriver ftp://10.0.0.1/ i explorer. Skulle gjerne fått til ftp, så om noen kunne fortelle meg hvordan jeg kan slå av denne "ftp-servern", hadde det vært ypperlig Lenke til kommentar
jocke Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 *bump* Ingen som vet? Har tenkt meg frem til at den kanskje ikke har ein ftp-server, men at den bare blokker port 21 by-defauly, og "imiterer" en ftp-server. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Mulig dette er en form for firewall som trår inn? Har fremdeles ikke funnet noen andre siter med mer info om dette. Siste vei får bli å maile NGT, men kan hende noen andre her på forumet har noe mer info? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Dere kan jo sjekke port 21 hos både deg og kompisen ved at dere går inn på www.canyouseeme.org og skriver inn portnummer 21. Har selv speedtouch 510 fra NGT, og opplever ikke problemer. For info om hvordan du åpner porter i modem, sjekk www.portforward.com. Husk at dere kan ha brannmur i routere som dere eventuellt bruker. Samt sjekk software brannmur på PC. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Hei, Jeg sliter litt med det samme. Har også SpeedTouch men greier ikke kommer inn på FTP serveren min. Hvilke porter og protokoller må jeg åpne i SpeedTouch? Noen som kan gi meg et hint. Takk. Mvh. wmuthe Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg kan bare uttale meg på generelt grunnlag siden jeg ikke har ruteren selv. For at FTP skal fungere greit utenfra må ofte serveren konfigureres for passive mode. Dvs. man åpner f.eks. port 21 som serveren lytter på. I tillegg må man konfigurere serveren til å bruke en serie med data-porter, f.eks. port 1024 - 1050 litt avhengig av hvor mange klienter som kommer til å være oppkoblet samtidig. Disse må også forwardes i ruteren for at passive mode skal fungere. Mange ftp-servere kan konfigureres på den måten. Jeg har hørt en del klager fra folk som sier at det ikke går an åpne en serie med porter i den ruteren, bare enkeltporter. Ergo er det kanskje litt pek-og-klikk som gjenstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå