Gå til innhold

Virus via CD-Rom?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om det er mulig for ett virus å gå fra HDD til en allerede brent cd?

Selv syntes jeg det virker helt usansynlig,men en skremmende opplevelse jeg hadde for en halv time siden har fått meg til å tvile.

30.4.2002 brant jeg ut en cd med en masse filer jeg hadde lastet ned,alle fra seriøse sider som download.microsoft.com og download.com.For litt over en månede siden la jeg inn ett par programmer fra cd`en etter att jeg hadde formatert,så langt alt vel!

Men i dag som jeg skulle gå over cd`en for å se hva jeg egentlig hadde der,var alt ødelagt!Det var totalt 3 mapper der,en med backup av ett program jeg har laget,en annen med kilden til instalasjons programmet til det andre programmet.Disse 2 virket.Den tredje lå alt det nedlastede i,ingen av filene der fungerte,.exe filene leste windows som DOS filer,noe som så klart ikke fungerte,alt annet var korrupt.Jeg prøvde en del forskjellige åpningsmetoder å fant ut at alle tegnene som egentlig var der var byttet ut med tomrom.

Eks: Sp6 til Visual studio:

130 000 000 byte : 130 000 000 tomrom!

Jeg kikket så klart bak cd`en for å se etter riper,IKKE EN ENESTE RIPE!!!

Noe av det ALLER mest frustrerende er att jeg sitter på en 56k linje,og mange av filene var på flere hundre megs.Og det tok jo så klart sin tid å laste ned:(

Så tilbake til spørsmålet:

Kan ett virus på HDD infisere filer på en brent CD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt om slike virus, men det nok teknisk mulig hvis en eller annen kjiping skulle få lyst til å lage noe slikt.

Det krever selvsagt at du bruker cd'en i en cd-brenner, og cd'en må vel heller ikke være "closa". Da kan nemlig ikke bare nye filer legges til, men det kan også legges inn oppdaterte versjoner av eksisterende filer. Disse kan jo i prinsippet inneholde virus, som ikke fantes i de opprinnelige filene. Jeg syns strengt tatt det høres litt drøyt ut med et slikt virus da.

Riktignok kan ikke allerede brente filer slettes fullstendig (det bare virker sånn fordi det blir lagd en ny TOC). Du kan derfor prøve ut et program som støtter session-selection (bla Winoncd PE, kanskje Nero også støtter det?). Så kan du sjekke om det ligger tidligere sessions på cd'en.

Som sagt, det blir litt far out, men man vet jo aldri hva enkelte finner på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...