ajoar Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Bil: Mitsubishi Spacewagon 2.0i 1995mod. Skiftet motorolje igår, idag begynte den gule oljelampa og ladelampa å lyse samtidig. Det er nok olje på motoren og ingen lekasje. Målte spenningen på batteriet mens motoren gikk, kun 11,9 Volt. Ingen endring når jeg øker turtallet. Sannsylig er det vel generatoren/dynamoen som er gåen. Men er det vanlig at både ladelampa og den gule oljelampa tenner samtidig når generatoren ryker?? (Den gule oljelampa indikerer når den tennes alene at det er er lavt oljenivå i motoren) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 jupp.. dynamoen er nokk gåen.. Når dynamoen slutter å lade strøm.. så vil du på enkelte biler merke det at enkelte eller alle lysene i kontrollpanelet begynner å lyse. Ikke noe unormalt altså Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Behøver ikke å være dynamoen, sjekk ut børstene først.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 nja.. da hadde den lampa blinket om børstene hadde vært slitt og forsvunnet ved høyt turtall. men kan jo sjekkes fordet Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Takk for tilbakemelding mht. flere lamper som lyser. Da vet jeg at det ikke nødvendigvis er noe galt med f.eks oljepumpa. Tja, vanskelig å komme til børstene. Ser ut til at jeg må ha av reim-hjulet. Kommer ikke til i den andre enden. Skulle gjerne sjekket børstene på denne. På den gamle opel'n jeg hadde var dette smal sak. Ny dynamo koster 2700kr....... ....jo lampene blinket litt til å begynne med, og forsvant når turtallet ble høyere. Men etter en stund lyste det konstant. Pokker at disse "nye" dynamoene er laget slik at en ikke skal kunne åpne dem på en enkel og grei måte. Forøvrig: Er mutteren på reimhjulet ofte "motsatt"-gjenget? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 ja, da er det en mulighet for at det er bare børstene som er gåen.. om den er links gjenget finner du fort ut av Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Fikk endelig åpna hele stasen, børstene var ikke nedslitt, men kommutatoren på ankeret hadde en del spor i kobberbelegget. Jeg pussa det ned så godt det lot seg gjøre for hand, og gjorde reint. Putta generatoren tilbake under viftereima, og nå lader den med 14volt. Vel, den holder kanskje en stund til nå. I mellomtiden kan det kanskje være greit å ordne seg en fint brukt generator, så kan jeg jo fikse den helt opp og sette den i når denne tar kvelden. Tror batteriet også er modent for utskifting, det er like gammelt som bilen...... Takk for hjelp og tipps! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå