Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladelampe + gul oljelampe lyser samtidig

ajoar

Anbefalte innlegg

Bil: Mitsubishi Spacewagon 2.0i 1995mod.

Skiftet motorolje igår, idag begynte den gule oljelampa og ladelampa å lyse samtidig. Det er nok olje på motoren og ingen lekasje.

Målte spenningen på batteriet mens motoren gikk, kun 11,9 Volt. Ingen endring når jeg øker turtallet.

Sannsylig er det vel generatoren/dynamoen som er gåen.

Men er det vanlig at både ladelampa og den gule oljelampa tenner samtidig når generatoren ryker??

(Den gule oljelampa indikerer når den tennes alene at det er er lavt oljenivå i motoren)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding mht. flere lamper som lyser. Da vet jeg at det ikke nødvendigvis er noe galt med f.eks oljepumpa.

Tja, vanskelig å komme til børstene. Ser ut til at jeg må ha av reim-hjulet. Kommer ikke til i den andre enden.

Skulle gjerne sjekket børstene på denne. På den gamle opel'n jeg hadde var dette smal sak.

Ny dynamo koster 2700kr.......

....jo lampene blinket litt til å begynne med, og forsvant når turtallet ble høyere. Men etter en stund lyste det konstant.

Pokker at disse "nye" dynamoene er laget slik at en ikke skal kunne åpne dem på en enkel og grei måte.

Forøvrig: Er mutteren på reimhjulet ofte "motsatt"-gjenget?

Lenke til kommentar

Fikk endelig åpna hele stasen, børstene var ikke nedslitt, men kommutatoren på ankeret hadde en del spor i kobberbelegget. Jeg pussa det ned så godt det lot seg gjøre for hand, og gjorde reint.

Putta generatoren tilbake under viftereima, og nå lader den med 14volt.

Vel, den holder kanskje en stund til nå.

I mellomtiden kan det kanskje være greit å ordne seg en fint brukt generator, så kan jeg jo fikse den helt opp og sette den i når denne tar kvelden.

Tror batteriet også er modent for utskifting, det er like gammelt som bilen...... :)

Takk for hjelp og tipps!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...