Gå til innhold

Er Norge ett demokratisk land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hva han skrev til meg om hva ett demokrati er for noe. Lurer mest på hvor han har disse tallene fra.

 

"Si meg hva er demokrati?

Jo demokrati er 100% folke styre, hvilket land har 100% folkestyre.?

Ingen, nettopp, eneste sveits som har 87%, hvor stort demokrati har Usa?

hmm, la meg se hva velger folket vært 4år? jo en mann, hva velger de vært 2ndre år? et parti, så de får velge to ting som etter etterforsking så har ikkje Usa Eller Noreg, meir en 20%folkestyre som er 25%demokrati, så hvorfor ikkje bygge opp sitt egent demokrati først?

For Saddam var ingen diktator han ble valgt slik som Bush, akkurat slik som amerikanerne med Bush, så valgte Iraqerne Saddam om igjen."

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Dette er hva han skrev til meg om hva ett demokrati er for noe. Lurer mest på hvor han har disse tallene fra.

 

"Si meg hva er demokrati?

Jo demokrati er 100% folke styre, hvilket land har 100% folkestyre.?

Ingen, nettopp, eneste sveits som har 87%, hvor stort demokrati har Usa?

hmm, la meg se hva velger folket vært 4år? jo en mann, hva velger de vært 2ndre år? et parti, så de får velge to ting som etter etterforsking så har ikkje Usa Eller Noreg, meir en 20%folkestyre som er 25%demokrati, så hvorfor ikkje bygge opp sitt egent demokrati først?

For Saddam var ingen diktator han ble valgt slik som Bush, akkurat slik som amerikanerne med Bush, så valgte Iraqerne Saddam om igjen."

 

:dontgetit:

Send mailen i retur med beskjeden at spam ikke er ønskelig, og at det er straffbart å sende søppelpost uten mottakers samtykke.

Lenke til kommentar

Det er veldig få direkte demokrati i verden (om noen). De fleste innser vel at et representativt demokrati er en litt enklere løsning. Om alle avgjørelser skulle tas gjennom folkeavstemninger ville nok resultatet blitt at det hadde skjedd ganske lite (pga tiden dette ville ta) og kanskje en lite konsistent politikk.

Lenke til kommentar

Fikk Saddam 99% eller 100% ved sist valg? :roll:

 

Anyways, demokrati kommer i mange forskjellige former. De fleste nasjoner har såkalte representative (avgjørelser blir tatt av valgte representanter for folket) og konstitusjonelle (vi har en konstitusjon som bestemmer hva våre folkevalgte har lov til, og for hvordan prosesenne skal foregå. F.x 2/3 flertall for endringer i grunnloven).

 

Årsaken til at vi ikke har rent demokrati er at dette medfører mange praktiske og etiske problemer. De praktiske problemene går på å hente inn folkemeningen i alle saker, og behandle denne på en effektiv måte. Spesielt hurtige avgjørelser er umulig å foreta på denne måten. De etiske problemene handler om å iverata interessene til minoriteter, slik at disse ikke skal bli overkjørt. Derfor teller ikke alle stemmer likt i Norge. Stemmer fra folk i tynt befolkede utkantstrøk har mer vekt enn folk fra sentrale strøk. Nettopp for å beskytte disse strøkenes interesser fra å bli overkjørt av flertallet.

 

Det å tallfeste andelen demokrati, som i den mailen du har fått, virker på meg som bare tull og tøys. Jeg kan ikke se for meg hvordan den kvantifiseringen skal foregå. Så antagelig er det bare svada.

 

Shit, det er et sitat jeg føler passer veldig bra til den mailen, men jeg husker ikke helt hvordan det er. Noe slikt som at litt informasjon i feil hender er værre enn ingen informasjon. Noen som skjønner hvilket sitat jeg tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...