Gå til innhold

Hva i huleste skjedde med CPU'en min?!?

Anbefalte innlegg

Satt og overførte filer i nettverk da plutselig maskinen min bootet av seg selv.

Tenkte at her er det vel enda et av pc-verdenens mange mysterium som vi aldri får svar på og satset på det var et engangstilfelle, men den bootet enda en gang.

Da jeg endelig fikk lov å gjøre noe i windows gikk jeg inn i ASUS Probe for å sjekke tilstanden til både det ene og det andre og så at CPU-tempen var på full fart oppover. Da den nådde 65 grader bootet maskinen igjen. Jeg gikk da inn i BIOS og kuttet overklokkingen (loadet setup defaults).

Ja forresten, oppsettet mitt ser slik ut : P4 Northwood 3,0 @ 3,51 GHz, ASUS P4G800-E Deluxe, 2X512 PQI TURBO minne. Maskinen har gått gullfint på dette oppsettet i lengre tid, både med spilling av Doom3, Half-Life 2 og Far Cry.

Men nok om det. Jeg kom nå inn i windows igjen og tempen gikk fortsatt oppover, men ikke så langt at maskinen bootet (men den var faktisk oppe i 70 grader nå?!?). Windows gikk nå i SIRUP og det var mange applikasjoner jeg ikke fikk åpnet.

I forbannelse tok jeg meg en tur på trening og lot sinnet gå ut over alskens skrapjern :mad:

Da jeg kom tilbake hadde alle aplikkasjonene jeg hadde forsøkt og åpne kommet opp på skjermen og CPU-tempen var nede i 29 grader?!?!?!?!?!?!? Jeg skjønner ingenting av hele greia, da jeg har slått maskinen av og på utallige ganger under denne "klikken" uten at det har ordnet seg. Så plutselig er alt tilbake i normalen etter at jeg lot maskinen stå alene noen timer uten å slå den av.

Dette ble et langt og dårlig innlegg + at norsk skrivingen min er en katastrofe, men jeg håper det var noenlunde forståelig.

Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd her?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en tur inni maskinen din og sjekk at ikke vifta eller kjøleribba til CPUen er full av støv og dritt. Kan fort samle seg en del kaniner inni der, og da blir det dårlig kjøling. Hvis CPU da belastes så blir den altfor varm og maskiner slår seg selv av eller restarter som du opplevde.

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

CPU-vifta mi fungerer etter det jeg ser helt greit. Jeg har et Antec Sonata kabinett som er ganske stillegående og jeg brukte strøm-tilkobling fra kabinettet til CPU i stedet for fra hovedkort, for å få vifta mest mulig stillegående. Har nå koblet den til cpu-fan strømstikket på hovedkortet.

Når det gjelder volten på cpu under overklokking har jeg ikke forandret den, så da ligger den vel med default på 1,55 så vidt jeg husker (Denne er altså en 3 GHz Northwood)

Litt rengjøring og støvblåsing er sikkert ingen dum ide' nei :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...