Bisarre Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Om jeg innstallerer Win98, på C:. Og XP på D:, på en disk som er partisjonert. For å kjøre spill på win98, og alt det "seriøse" på XP. Hva da når jeg en dag har så mye drit og rot på C:, at alt går tregt, og crasher i tide og utide? Går det fint å formattere C:, og legge inn igjen win98, uten at det går ut over D:? Eller ligger det noen delte filer på C, som også XP trenger? Fins det en switch, eller lignende, som gjør at jeg kan ha to separate disker, på en IDE plugg. Slik at jeg kan velge ved oppstart, hvilken av de to diskene det skal bootes fra. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Når det gjelder det første spørsmålet funker dette problemfritt, dvs. du kan formatere C: uten at dette påvirker XP på D: under forutsetning at du ikke installerer SW under XP og velger å legge deler av programmet/programdata på C: På en IDE kabel er det som regel plass til 2 separate disker, og om begge er systemdisker kan du velge i BIOS hvilken du vil boote fra. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 1. Her er jeg litt i tvil om at det går helt smertefritt, MS OS legger alltid inn viktige boot/oppstartsfiler inn på C: uavhengig av partisjonen som OS ligger på. Dersom du installerer win 98 på nytt, vil det i allefall gå galt. Win98 har ikke inlagt støtte for dual boot med andre os en bakover kompatibilitet (win95). Man er nødt til å legge inn win98 før XP, går ikke motsatt (vet at dette gjelder mellom win98 og NT/WIN2000) uten spesialverktøy. Dersom du tar backup opp alle filene som XP bruker til booting fra C, eller kjører en reparsjonsinstallasjon av XP etter installasjon av win98 KAN det gå bra. 2. Beste er å bruke BIOS tipset. Dersom du mangler ledig IDE port/kanal, kan du kjøpe en ATA-33 kontroller(PCI) som du setter CD-ROM/DVD på. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 legg os'ene på forskjellige primærpartisjoner og velg mellom dem med en bootmanager som setter aktiv partisjon. på den måten vil alltid os'et ligget på c:, da det andre os'et er skjult når du ikke bruker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå