Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan en lure bedriftsbrannmuren?

Anbefalte innlegg

Firmaet eg jobber i har sperret en del nettsider for surfing, F.eks vg, dagbladet etc

Går det an å surfe på disse sidene via en server/nettside som speiler det?

Eg ser for meg ei nettside som tar nettsideadresse som input og henter sida på serveren og speiler den til meg. Eksisterer dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo f.eks sette opp et remote control program hjemme hos deg selv, sette dette til å lytte på en port du har tilgang til fra jobben, f.eks port 80 eller port 21. Finnes sikkert bedre løsninger, men det eneste jeg kunne komme på i farten :)

Mulig en webproxy kunne gjort biffen for deg også, men det er jeg ikke sikker på.

Endret av haingodegamle
Lenke til kommentar

Det du normalt leter etter i dette tilfellet er en proxy-server (søk litt på google så finner du mange lister med gratis proxy-servere både av typen anonyme og "gjennomsiktige"). Dette er selvsagt under forutsettningen at du ikke må bruke en proxy-server hos bedriften for å koble deg på nettet.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Men det eg ser etter må være gratis, enkelt, ingen sign-up.

En nettside som gjerne ser ut som google(med bare en input-boks), i boksen skriver eg f.eks www.vg.no, og den henter en oppdatert vg-side og presenterer den for meg. Rent teknisk er det veldig enkelt. Henvisning til www.vg.no må bare ligge på serveren skjult for brannmuren vår:)

Lenke til kommentar
Det du normalt leter etter i dette tilfellet er en proxy-server (søk litt på google så finner du mange lister med gratis proxy-servere både av typen anonyme og "gjennomsiktige"). Dette er selvsagt under forutsettningen at du ikke må bruke en proxy-server hos bedriften for å koble deg på nettet.

Finnes det programvare for dette som jeg kan innstallere selv?

Ønsker litt friere web-surfing fra jobben :innocent:

Lenke til kommentar

Vet det finnes programvare som legger automatisk inn proxy-innstillinger i noen nettlesere (blant annet IE og Mozilla). De kan laste ned lister med gratis proxy-servere (du må riktig nok legge inn linkene til listene), sjekke hvor raske de er osv. ProxyWay er et slikt program.

Edit: det er faktisk gratis...

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Vet det finnes programvare som legger automatisk inn proxy-innstillinger i noen nettlesere (blant annet IE og Mozilla). De kan laste ned lister med gratis proxy-servere (du må riktig nok legge inn linkene til listene, men en over her listet en og derfra finner du mange flere), sjekke hvor raske de er osv. ProxyWay er et slikt program.

Edit: det er faktisk gratis...

Det vil nok ikke funke siden jeg ikke har tilgang til å endre noe som helst i IE.

Tenkte på en løsning der jeg logger på maskinen hjemme, skriver inn web-adressen og surfer som på disse anon sidene..

Lenke til kommentar

Hvis det er Windows Xp du har på jobb og hjemme , kan du prøve å bruke Remote Desktop :

Start-Programs-Assessories - Communication - Remote Desktop connection .

Port 3389 TCP må åpnes i brannmuren din hjemme , og du bør ha passord på alle brukere på maskinen din .

Starte Programmet , tast inn ip adressen din hjemme og surf via din egen maskin :D:yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:

Edit:staveLeif

Endret av rogersj
Lenke til kommentar
Hvis det er Windows Xp du har på jobb og hjemme , kan du prøve å bruke Remote Desktop :

Start-Programs-Assessories - Communication - Remote Desktop connection .

Port 3389 TCP må åpnes i brannmuren din hjemme , og du bør ha passord på alle brukere på maskinen din .

Starte Programmet , tast inn ip adressen din hjemme og surf via din egen maskin :D:yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:

Edit:staveLeif

Det går nok desverre heller ikke. Har omtrent ikke tilgang/rettigheter til noe fra jobben. Det går altså ikke med noen som helt 3dje parts programvare her på jobben. Det eneste jeg har tilgang til her, er en ren IE med ett "nanny-filter".

Lenke til kommentar

Tja, det spørs om brannmuren er satt opp til standard å ha tilgang til alle websider minus dagbladet og vg. Eller om den er satt opp til å nekte alle websider minus de som er godkjent. Er det siste kategori innstillinger så har du et problem, spesielt hvis den er korrekt satt opp...

Du er vel klar over mulige konsekvenser det vil få dersom du blir oppdaget? Har de overvåkning og oppegående folk, så skal ikke du se bort ifra at de kan finne ut av det. Uansett kjedelig med en arbeidsgiver som er så prippen på dette.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Kanskje det er ein grunn til at arbeidsgiver faktisk er så streng på det?

Syns forresten hw.no burde vært meir restrektiv på sånne ting som denne topicen omhandler.. Det er tross alt snakk om å bryte grenser og regler som arbeidgiver har laga til.. Og som eg sa.. Det er nok ikkje uten grunn dei er der...

Lenke til kommentar
Tja, det spørs om brannmuren er satt opp til standard å ha tilgang til alle websider minus dagbladet og vg. Eller om den er satt opp til å nekte alle websider minus de som er godkjent. Er det siste kategori innstillinger så har du et problem, spesielt hvis den er korrekt satt opp...

Du er vel klar over mulige konsekvenser det vil få dersom du blir oppdaget? Har de overvåkning og oppegående folk, så skal ikke du se bort ifra at de kan finne ut av det. Uansett kjedelig med en arbeidsgiver som er så prippen på dette.

Det finnes nok IKKE en såkalt "white-list" her. De fleste web sider fungerer helt OK. Men feks så kommer jeg ikke inn på www.chess.no. Kan du gjette hvorfor? Chess=spill.

Planene er ikke så misbruke dette for min del.

Nå var det ikke konsekvensene jeg spurte etter, det får jeg evt ta på min kappe.

Det jeg spør etter er hvordan jeg kan få det til. Usikker på hva en slik anon-server kalles.. Noen som vet?

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er det også visse populære sider som er blocked. Det er mulig den linken til Howard_ fungerer. Hvis det er tilfelle er det jo helt supert!!

Skulle hatt et litt mindre "avslørende" navn på nettsiden som fungerer som proxy... ;) Dersom den heter anonymizer-ettellerannet er det jo mulig web-ansvarlig lukter lunta. Den må jo heller ikke inneholde f.eks www.vg.no i slutten av url'en.

Endret av Slimshady
Lenke til kommentar

Beklager men eg trur eg må stenge denne tråden.

Når arbeidsgiver har satt slike regler er det nok for ein grunn, og det rette mediumet for å ta problemet opp med er nok med IT-ansvarleg for avdelinga/bedrifta.

Om dei tillater "hol" i reglemente eller ikkje blir opp til dei.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...