Leffie Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hei! Ærlig talt så har jeg lite greie på Linux, men har lyst å prøve å installere det på en gammel bærbar (Aero 486) fra Compaq. Specs er ikke imponerende, med 25mhz prosessor, 8mb minne og 80mb harddisk. Kona kan tenke seg å bruke den til skrivemaskin. Jeg har hørt at Linux kan gjøre en god jobb på maskiner med gammel maskinvare, men det finnes kanskje grenser? Hvor kan jeg finne en diskettbasert Linuxversjon jeg kan prøve? Noen linker hadde vært fint. Jeg går ut fra at grafisk grensesnitt vil vanskelig la seg gjøre med slike specs på maskinvaren? All hjelp mottas med takk. Leffie Lenke til kommentar
Kong_Ari Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Husker at jeg installerte muLinux på en bærbar m/ 8 MB RAM en gang i tiden. Det er en modulær, floppy-basert distribusjon som faktisk har muligheter for 16- fargers X-Windows... :smile: Ta en titt på http://sunsite.dk/mulinux/ ... Men dersom du ikke har noe nettverkskort på maskinen, så er kanskje litt overkill å installere Linux? Hva med en versjon av MS-DOS, med "Edit" som tekstbehandler? :smile: Da kan du jo i alle fall spille 10 år gamle DOS-spill... Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Overkill fordi man ikke har et nettverks kort? Et meget merkeligt utsagn. Lenke til kommentar
SSM Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Linux er ofte ansett som et nettverksOS, da nettverksdelen er spesielt framhevet. Eneste problemet kan kanskje bli installasjonen - med mindre du har lyst å sette deg ned med masse disketter :smile: Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Problemet med bærbare er at de er bygget på perifert ustyr som det kanskje ikke er implementert støtte for i distroen. Men er PC'en ti år gammel går det sikkert greit. Aner ikke hvilken distro du bør velge for en slik PC, men du bør definitivt unngå all form for desktop programmer/grafiske grensesnitt. Hold deg til kommandolinjen du, medmindre du spiser middag mellom hvert museklikk... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hvis du søker etter minimalistiske distroer på http://www.linux.org/dist så finner du mange floppy-baserte distroer som kan brukes. muLinux er kanskje litt utdatert (kernel 2.0.36), men det er jo forsåvidt laptop'en din også :wink: _________________ Jesus saves, but only Buddah makes incremental backups. [ Denne Melding var redigert av: mailman13 på 2002-07-13 23:00 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Du vil vel kunne installere en eldre eller strippet versjon av Linux på den, men du vil nok ikke kunne bruke den til noe fornuftig. Det beste er vel kanskje MS-DOS 6.22 og eventuelt WP5.1 Ellers finnes det massevis av små tekstbehandlere og databaser for MS-DOS (og Win3.x om du har det liggendes) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå