Gå til innhold

Filnavn i linux

Anbefalte innlegg

Jeg har til hensikt å flytte en haug med filer fra W98 klienter til en linux-box med Samba som vi jobber med å få opp.

I mellomtiden har jeg begynt å lure på om vi får problemer med filnavn, i og med at brukerne v W98-klientene har vent seg til både å bruke æ,ø og å i filnavn og dessuten ganske lange filnavn, samtidig som linux så vidt jeg vet ikke godtar de norske tegnene i filnavn eller filnavn som er lengre enn 64 tegn.

Kan noen opplyse meg litt om vi ligger an til trøbbel her? Er det eventuelt noen mulighet til å håndtere disse vanskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke vansker?

Ext2 filsystemet som er standard i alle distroer støtter vel 255 tegn i filnavnet hvis jeg ikke husker feil. De fleste andre filsystem støtter vel også like lange navn (bla. ReiserFS). Ikke det at jeg noen sinne har hatt bruk for så lange navn da.

Æ, ø og å er heller ingen problem.

Lenke til kommentar

OK, det med filnavnlengde er vel likevel ikke noe problem, men i "Boken om Linux" (David Elboth, IDG, 2001) står det på s.87:

"Linux har følgende regler for filnavn:

...

Følgende spesialtegn kan benyttes i Linux-kommandoer og skal derfor ikke brukes i filnavn: ( ) æ å ? [ ] < > ; ø ' ` " &.

Mellomromstegnet og kontrolltegn kan heller ikke benyttes i filnavn."

Er det flere enn æøå som likevel kan brukes, og hva med mellomrom?

edit: Boken bygger på RH 7.1, brukte ikke den ext2?

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-07-08 17:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 17:23, Akelbee skrev:

...

Følgende spesialtegn kan benyttes i Linux-kommandoer og skal derfor ikke brukes i filnavn: ( ) æ å ? [ ] < > ; ø ' ` " &.

Tror ikke den boka er helt god, jeg mener: æ,ø og å brukes da ikke i linux-kommandoer. Det måtte vært skolelinux isåfall :razz:

Men mellomrom og slikt er ikke noe problem, du bare quoter filnavnet så funker alt sånt. Nå snakker vi altså om kommandolinje, bruker du derimot grafiske filbehandlere trenger du jo ikke bekymre deg om slikt, da blir det akkurat som Windos.

Lenke til kommentar

Alle tegn kan brukes utenom '/', hva som er praktisk er jo en annen ting.

Mellomrom, '|' og '>' bruker man jo av og til når man behandler filer, så det kan jo være lurt å unngå å avslutte filnavn med sånne, da må du huske å bruke "filnavn".

Lenke til kommentar

Eh. Gylden regel: det windows støtter av filsystemrelaterte ting støtter linux også... bare bedre.

Linux har i all evighet kunnet bruke æøå og alle tegn bortsett fra / (som tidligere nevnt).

Kast den boka. Forfatteren vet jo ikke bæret når han sier noe sånt. Tipper han bare gjetter eller noe i den duren...

Linux har derimot en svakhet hvis du mounter fat systemer, da bør du ha loadet kernel modulen for det språket filnavnene inneholder. Er en egen modul for norsk æøå f.eks. Men dette må man nesten takke windows for.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det så kan jeg flytte dvs. kopiere filer fra en windows klient til Linux/samba uten å måtte "mounte en FAT partisjon". Filene blir vel da lagret i ext3 (eller hva man har valgt på Linux/Samba-boksen), på samme måte som at formatet endres når man flytter til en diskett eller CD-ROM?

Lenke til kommentar

Det kan jeg svare på med en gang, ja! Det går helt fint, gjorde det med en maskin jeg skulle formatere, der var det masse dokumenter med æøå-tegn osv..

Skulle det være noen problemer så måtte være at tegnene kan vises feil i Linux, men det skyldes i så fall feil oppsett. Du vil uansett ikke få noen problemer med å kopiere det tilbake igjen..

Hadde ext2 på det filsystemet jeg la filene i på samba-serveren.

Lenke til kommentar

Quote:

...

Det står SKAL ikke brukes

ikke at de ikke kan brukes...

[ Denne Melding var redigert av: j0 Ø. på 2002-07-09 19:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...