LessThanJake Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Når strømkabelen ikke står i pcen spinner harddisken hele tiden, men hvis jeg kjører på batteri spinner den ned når jeg ikke bruker pcen. Harddisken støyer litt så jeg kunne godt tenkt meg å kjøre strømsparing hele tiden. Distroen er Ubuntu Hoary. Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Sikkert noko med ACPI-profilar. F.eks at når-strømkabelen-er-i-profilen seier at harddisken ikkje skal spinne ned. Forøvrig kan du setje det manuelt med "hdparm". hdparm -S <sekund> (som root) Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Jeg har prøvd en del på hdparm, men problemet er at hardisken spinner opp igjen med en gang den har stoppet opp, det må være noe mer avansert som skjer når jeg tar ut strømkabelen? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Ubuntu Hoary bruker noe som heter laptop_mode som setter sånn cache greier osv ganske høyt, og stiller inn hdparm så disken går av ganske kjapt. Hvis du titter litt i /etc/acpi eller noe slikt så tror jeg du finner scriptene som aktiverer og deaktiverer dette. Ellers kan du jo eventuelt starte laptop_mode manuelt når du føler for det. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Gjør ikke laptop_mode at den bare skriver til disken hvert 5. min, eller noe sånt? (Mulig det er feil, kan lite om Linux og laptop/acpi-opplegg) Endret 23. april 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
whoi Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Gjør ikke laptop_mode at den bare skriver til disken hvert 5. min, eller noe sånt? Noe i den duren, det er derfor jeg hinta om det siden LessThanJake skrev at disken spant opp med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå