Gå til innhold

Hvordan velger Wininstal bokstaver til partisjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er at hvis du frakopler din PATA disk vil ikke windows boote .

Selv om din sata disk er "navnet C:" er fremdeles os-boot på primary master eller neste (PATA)

I de fleste BIOS'er kan du velge hvilken disk man skal boote i fra. Så om du har C: partisjonen din og XP på siste disk av alle en måtte ha og som måtte detekteres av BIOS, så det er jo en smal sak.

Kan du ikke velge disk som skal bootes har du selvsagt et aldri så lite problem, da blir en tvunget til å boote fra første disk BIOS finner.

Trond

Lenke til kommentar
Hehe , gjør en test med å kople fra alle dine PATA disker og prøv a starrt windows .........

Nå begynner jeg å lure på om du i det hele tatt vet hva du prater om. Det går selvsagt uten problemer. Jeg har jo valgt å boote fra SATA 1 i BIOS. Og om jeg kun har disk på SATA 1 tilkoblingen, så booter den jo som normalt, selv om alle andre disker er frakoblet. Skjerpings.

Trond

Lenke til kommentar
Da har du gjort installasjonen av windows xp uten PATA disker tilkoplet .

Og ja , jeg vet hva jeg snakker om .

Ok ingenting som kan overbevise deg om at du tar feil tydeligvis.

Men jeg satte maskinen opp med 4 PATA og 2 SATA disker (alle upartisjonerte) i utgangspunktet, alt på chipset kontrolleren, og installerte XP på første SATA disk. I ettertid har jeg byttet alle PATA diskene, og aldri vært noen problemer med boot.

Trond

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du ikke forstår.

Det er en kjensgjerning at win-install velger/plasserer boot på den første disk den ser via bios .

Dette er anerkjent av alle hovedkort produsenter , bios engineers ,og microsoft selv.

De 2 første IDE diskene som dukker opp i BIOS hos meg står i 5.25" HD-skuffer. Jeg bytter de stadig vekk uten å ha problemet med boot.

Disse skuffene hadde IDE disker tilkoblet første gang jeg la inn XP på maskinen også.

Du tar ihvertfall feil i mitt tilfelle. Jeg vet utmerket godt hvordan jeg satte sammen og installerte XP på denne maskinen.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...