Gå til innhold

Hvordan velger Wininstal bokstaver til partisjoner

Anbefalte innlegg

Innlegget er dårlig formulert og har grammatiske feil/mangler samt skrivefeil!

Har et lite problem som ville tatt lang tid å forklare, men det som er problemet nå er følgende:

* Det egentlige sprøsmålet står helt nederst!

Jeg har to harddisker i datamaskinen, de er tilkoblet med IDE kabler til en diskkontroller som er koblet videre via PCI bussen. Harddisk 1 er en Western Digital Caviar 120Gb 7200rpm 8Mb (WD1200BB). Den har en partisjon (som jeg tror ligger først) hvor det er meningen at Windows 2000 skal være og en annen partisjon for datalagring. Harddisk nr. 2 kan vi egentlig glemme. Jeg er klar over at mange av opplysningene er unødvendig, men tar dem med for ordens skyld... Dette oppsette har fungert feilfritt i mange driftstimer og under mange reinstallasjoner av opperativsystemet.

Utfra stasjonsbokstaver ønsker jeg å ha det slik:

Fysiskdisk #1

C: - System og oppstart (Dvs. Windows 2000 installasjonen og tillhørende "boot" filer, begrepene system og oppstart er de Windows diskbehandling benytter)

D: - Datadisk

Fysiskdisk #2

E: - Datadisk

For å gjøre en lang historie kort: Jeg måtte reinstalere Windows 2000. Dvs. at jeg formaterte C hvor den gamle innstalasjonen var og innstalerte en ny. Når innstalasjonen var ferdig fant jeg ut at partisjonen på fysiskdisk #2 het D: og partisjon 2 på fysiskdisk #1 het E:. Altså de hadde byttet plass. Å bytte bokstavnavnene på de to datadiskene skulle være problemfritt siden opperativsystemdisken hadde riktig bokstav (C:), men når jeg startet opp diskbehandling viste problemet seg: På den daværende E: hadde (Partisjon 2, fysiskdisk #1) hadde oppstartsfilene lagt seg. Boot filene, eller hvilket navn dere foretrekker, lå på feil partisjon. Ikke på C: sammen med Windows 2000. Dermed fikk jeg ikke byttet bokstavene E: og D:. Siden dette var på TG fikk jeg bare leve med det ut Partyet, i praksiss betydde det ikke annet en et bytte av D: og E:

Når jeg kom hjem gjorde jeg et forsøk på å flytte "boot recorden" til C:, men uten hell - noe som ikke overrasket meg så jeg var forberedt på en ny instalering av Windows, noe som for meg er en smal sak.

Alt virket å gå rette veien når jeg valgte partisjon for instalasjonen, men når instaleringen var ferdig så jeg at situasjonen hadde forverret seg. Systemet hadde nnstalert seg på rett partisjon (Den første på fysisk disk #1), men den het nå E:. Datapartisjoene på samme disk het nå C: og Fysiskdisk #2 het foresten D: Altså riv ruskende feil!!!

Jeg hadde en plan om rett og slett å partisjonere hele disken på nytt under Windows 2000 instalasjonen. Da måtte jeg legge dataene fra datapartisjonen et annet sted. Jeg hadde tilfeldigvis en ekstern harddisk for hånden, og tenkte å lagre dataene der så lenge. Det ble avblåst for når jeg var igang med å overføre filene til den eksterne harddisken kom den rette eieren og ville ha den tilbake :hrm: ...

Problemet nå er følgende:

Når jeg skal innstalere Windows 2000 legger jeg inn driverene til diskkontrolleren og når jeg kommet til "partisjonsdialogen" ser det slik ut: Hvis min etterligning under er for dårlig kan jeg ta ett bilde av skjermen, men tror det er unødvendig.

Windows 2000 proffesional

...

[ENTER] Innstaler Windows 2000 på valgt partisjon

Slett valgt partisjon

[P] Opprett en partisjon på dette upartisjonerte området

...

Disk 0 på buss 0 på kontroller 0

D: 6GB NTFS / FAT32 (System)

C: 105GB NTFS (Datadisk)

Disk 1 på buss 0 på kontroller 0

E: 149GB NTFS

Dette er gjengitt sånn cirka. Kanskje ikke så bra, men tror jeg når poenget...

Hadde jeg bare fått Windows 2000 instalasjonen til å bytte på C: og D:

Før har det alltid kommet opp rett, men ikke nå.

Jeg har prøvd mye rart for og få windows installasjonen til og skifte tilbake mening. Derfor lurer jeg på hva som gjør at installasjonen nå mener at den siste partisjonen på den fysiske disken er C:, mens den første er D:

Har prøvd å endre partisjonsbokstav-rekkefølgen ved å koble harddisken til andre datamaskiner. Men alt dette uten hell. River snart håret av meg! Vil ikke tape dataene på de andre partisjonene en den beregnet for system, og jeg har litt problemer med å få stuet bort nærmere 100GB.

Problemet med at Windowsinstalasjonen setter bokstavene i en annen rekkefølge enn jeg ønsker er egentlig et ganske enkelt problem, så det må vel ikke være nødvendig å partisjonere om hele harddisken?

* Jeg trenger ikke svar på mer enn hva som bestemmer hvordan windowsinnstalasjonen finner de ulike bokstavene til de ulike partisjonene, på de ulike diskene, på de ulike kontrollerene. Vet jeg dette kan jeg sikkert tenke videre på en løsning selv. Har noen en fullstendig løsning på hele problemet er også den velkommen...

På forhånd, Takk

LOZER

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan rekkefølgen på bokstavene blir bestemt FØR du er i Windows, er etter hvordan diskene er partisjonert.

Du har to typer partisjoner, primære og utvidede. Primære partisjoner kan settes aktiv, da kan den også brukes som boot. For å ta i bruk utvidede partisjoner må man lage logiske partisjoner herunder igjen.

Rekkefølgen på partisjonene er som følger... primære (aktiv) -> evt. andre primære -> utvidede

Det kan være ganske forvirrende om man har mange disker. Personlig har jeg kun en aktiv primær partisjon som boot, resten er utvidede/logiske partisjoner.

Det er godt mulig du må partisjonere om diskene for å få orden på problemet ditt.

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Dette er et problem mange sliter med. Har lest mange innlegg her på forumet hvor dette har skjedd.

Har selv aldri opplevd noe slikt, selv om jeg har installert ganske ofte. Jeg bruker alltid Windows eget installasjonsprogram til å partisjonere, og da blir den første partisjonen en primær og den neste blir extended / logical.

Kan du fortelle om du har brukt Windows install eller noe annet program (Partition Magic?) da du laget partisjoner første gang?

Hvis man kobler ut andre disker mens man installerer så slipper man i alle fall problemer med disse.

Lenke til kommentar

hårek:

Prøvde å lete etter andre innlegg omhandlende samme problem, men uten hell.

Noe sånt har aldri skjedd meg heller. Jeg har i mitt 15 årige liv fått erfaringer med både orginale og litt mer tweakede versjoner av Windows. Itillegg til DOS og Linux.

Dette oppsettet har fungert og jeg ikke endret på noen av partisjonene på lenge. Jeg har som sagt reinstalert Windows mange ganger med dette oppsettet uendret, men det skulle nå plutselig skjære seg. Jeg har på denne datamaskinen bare brukt Diskbehandling (Diskmanagement) som er er program som er integret i Windows 2000 / XP

Jeg tror begge partisjonene er primære. Du kan ha maks fire (4) primære partisjoner på en fysisk enhet, og på disse partisjonene kan opperativsystem som Windows instaleres. Glemte å si at begge er primære (typisk dumt) i det orginale innlegget. Det gjør det mulig for boot-recorden å legge seg her. At begge partisjonene er primære ble engang gjort med vilje. Hadde en alvorlig "jubalong" med en utvidet partisjon som ble ordnet på forunderlig vis med flere opperativsystemer innblandet...

Jeg har egentlig trodd til nå at den partisjonen som er først på første harddisk på første buss på første enhet blir atomatisk C: i et slikt tilfelle. Det har jo aldri vært noe problem, så jeg har ikke tenkt over det.

Så Hva bestemmer dette? Og hva gjør at "boot-recorden" legges på en annen partisjon enn den som er valgt for innstallasjonen.

Jeg har koblet ut de andre harddsikene (som sagt i innledningsvis i første innlelegg, så glemmer vi harddisk #2) Hadde de to partisjonene på den første disken byttet bokstaver under windows innstaleringen hadde det vært som før... Å koble ut den andre partisjonen hadde vært mer tilnytte :-\

Noen tips, tror nettopp det jeg trenger mest er et enkelt tips. Er det kanskje noen programmer som kunne ordnet dette? Som windows oppstartsdiskett eller Partition Magic

_crs_

Overså innlegget ditt med en gang. Nå begynner ting å stemme for meg og her kommer sprøsmålet. Hvordan gjør jeg en partisjon til IKKE å være aktiv. Jeg har mulighet til å koble harddsiken til andre datamaskiner! Eller ordnes det med noen verktøy som kan kjøres rett på "pasienten"?

Igjen; Hvordan gjør jeg en primær partisjon til ikke å være aktiv?

Tusen Takk for alle svar til nå...!

Endret av LOZER
Lenke til kommentar
Igjen; Hvordan gjør jeg en primær partisjon til ikke å være aktiv?

Det kan du gjøre med blant annet FDISK i DOS og eldre versjoner av Windows. Bruk valg 2, setter du en annen partisjon aktiv blir den forrige automatisk deaktivert (du kan kun ha en aktiv partisjon per disk).

I XP kan du bruke Disk Management (Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management), og høyreklikke på partisjonene.

Antar de fleste tredjeparts partisjonsprogrammer har lignende funksjoner.

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Hvis du installerer 2000/XP vil C: bli den FØRSTE

harddisken bios ser .

Har man både IDE & SATA disker vil alltid IDE være primary og secondary master .

Sata disker vil alltid da være third master , fouth master osv .

Og windows vil plassere MBR på den første den ser , aka' den blir C:

Lenke til kommentar
Hvis du installerer 2000/XP vil C: bli den FØRSTE

harddisken bios ser .

Har man både IDE & SATA disker vil alltid IDE være primary og secondary master .

Sata disker vil alltid da være third master , fouth master osv .

Og windows vil plassere MBR på den første den ser , aka' den blir C:

Ikke alt som er riktig her.

BIOS ser hverken bokstaver eller partisjoner på disker, den ser kun at disker er tilkoblet.

Det vanligste er at IDE disker via chipsettet kommer først utifra BIOS sitt ståsted, for evt. SATA via chipsettet å følge etter. Men dette er ingen norm. Det kommer helt an på hvordan hovedkort og dets kontroller(e) er konstruert, og hvilken rekkefølge BIOS starter dem i oppstartssekvensen. De fleste hovedkort i dag har også integrert sekundær kontroller.

Jeg bruker et K8V SE Deluxe hovedkort. Det har 2 IDE tilkoblinger (for 4 enheter) og 2 SATA tilkoblinger via chipset, og integrert Promise kontroller med 1 IDE tilkobling (for 2 enheter) og 2 SATA tilkoblinger. BIOS starter dem i denne rekkefølgen. Dessuten har jeg et PCI ATA/SATA kontroller-kort som kommer etter alle disse igjen.

I Disk Management ligger også diskene i denne rekkefølgen, men det gjør ikke bokstavene ettersom jeg har satt dem opp annerledes. Jeg booter f.eks. fra første SATA tilkobling på chipsettet, og denne disken er C:. Setter jeg bokstavene mine i BIOS sin disk-rekkefølge, blir det K: L: C: D: E: J: I: H: G:.

Hvis vi snakker XP, første gang du booter XP fra CD for installasjon, kan du velge både disk og partisjon (eventuelt lage partisjon) hvor XP skal ligge. Om du har 3 disker, og velger å legge XP på en partisjon på disk 3, så vil denne partisjonen bli C:. Men rekkefølgen på resten av bokstavene er avhengig av hvor diskene er tilkoblet og hvilke partisjoner de består av.

Det med MBR er også feil. Alle disker har MBR (master boot record), hvor blant annet informasjon om diskens partisjoner ligger. Installasjon av XP "plasserer" ikke MBR på noen som helst disker, men velger en å partisjonere enn disk under installasjonen så endres selvsagt MBR på disken man velger å arbeide med.

Trond

Lenke til kommentar

Nei !

Når 2000/xp installeres vil den (etter bios) søke etter den første disken den ser .

Deretter blir denne boot disk , dvs windows 2000/xp installeren

plasserer boot filer på denne .

Den vil da under installasjone være C: ( C: = bootdisk) ,

Den disken som inneholder boot.ini , ntldr , ntdetect.com for denne windows installasjonen vil bli C: .

Unntak fra dette er når man har tidligere/andre OS installert fra før .

Windows vil da f.eks bli D:

Men kun fordi boot.ini , ntldr, ntdetect.com allerede er plassert på en disk føre

i rekkefølgen , men med at anner OS eller et parallellt et.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Nei !

Når 2000/xp installeres vil den (etter bios) søke etter den første disken den ser .

Deretter blir denne boot disk , dvs windows 2000/xp installeren

plasserer boot filer på denne .

Den vil da under installasjone være C: ( C: = bootdisk) ,

Den disken som inneholder boot.ini , ntldr , ntdetect.com for denne windows installasjonen vil bli C: .

2000 skal jeg ikke uttale meg om. Men når du installerer XP (både Pro og Home Edition) vil du som sagt kunne velge hvilken disk og partisjon du vil legge XP på. Dette skjer ikke automatisk, men du kan velge det. Da havner du i et partisjoneringsprogram ala FDISK. Du er ikke nødt å legge XP på første disk eller første partisjon.

Trond

Lenke til kommentar

Jada, men du kan IKKE velge hvilken stasjons bokstav den kommende xp-installasjonen skal bli .

Uansett C: vil ikke bli tildelt hvis XP installeren finner en

"gyldig" microsoft OS-boot på en allerede eksisterende partisjon som den "ser".

Da blir neste "ledige" "win-bokstav" benyttet for gjeldende installasjon.

Prøv selv og se .

Alternativt kan man merke denne eventuelle eksisterende os-partisjonen(e) via f.eks PM som "hidden".

Da vil alle nye os-installasjoner automatisk bli C: og man slipper dual boot.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jada, men du kan IKKE velge hvilken stasjons bokstav den kommende xp-installasjonen skal bli .

Uansett C: vil ikke bli tildelt hvis XP installeren finner en

"gyldig" microsoft OS-boot på en allerede eksisterende partisjon .

Da blir neste "win-bokstav" benyttet for gjeldende installasjon.

Prøv selv og se .

Men jeg snakker om ny installasjon av XP på maskin uten operativsystem, og har aldri nevnt noe annet.

Trond

Lenke til kommentar

Du skriver at du formaterte hardisken for å instalere Windows på nytt.

MEN !!!!! du skriver ingenting om at du slettet partisjon#1 på disk#1 før Du formaterte den

PS : alt dette gjelder W2k også.

et lite scenario som mange desverre gjør feil "og microsoft hjelper dem til å gjøre":

1. Man begynner med en tom upartisjonert harddisk og bestemmer seg for å lage 2 partisjoner : 1 for windows og en for filer og spillinstallasjoner.(C & D) og installerer windows.

2: alt er bare himmelen til man bestemmer seg for å reinstallere windows pga forskjellige orsaker.

Man tenker da at vi må Formatere C:(partisjon#1) og setter i xp-plata og velger SLETT PARTISJON og tror at dette er synnonymt med å formatere c:

Desverre er det ikke slik, for i det øyeblikket c: er slettet så "tenker installasjonsprogrammet at vi må ha en C: før vi kan ha en D: og lager om det som var d: til C: (Nå er C: opptatt)

man lager opp igjen partisjonen på nytt og den blir da D:(partisjon#1 er nå blitt D: istedet for C: som den var opprinnelig)

3: PGA at man slettet P#1 så tengte MBR at nå har vi ikke noe aktiv partisjon så P#2 ble automatisk aktiv(+C:) når windows er installert så er desverre alt snudd opp ned og p"1 er selvfølgelig ikke C: lenger og p#2 er systemdisken.

Jeg vet ikke hva man kan gjøre for å samle systemfiler og windowsfiler til P#1 og attpåtil tagge den om fra D:til C: uten å slette hele disken for så bygge den opp igjen riktig.

RIKTIG PROSEDYRE for å FORMATERE C: og reinstalere Windows er at istede for å slette en partisjon så skal man bare velge c: i xp-installasjonen for så velge installere XP på valgte partisjon.

det er desverre her microsoft hjelper folk til å velge feil valg for så å gå tilbake og velge "slett partisjonen". Windows kommer selvsakt med en kraftig advarsel om at det ikke anbefales å installere flere opereativsystemer på samme partisjon.

Greit nok at det er tilfelle men hvis man går ett hakkvidere og trykker installer allikevel eller noe lignende så får man alle Formateringsvalgene..

man velger det filsystemet man vil formatere i (NTFS såklart) og alt på disken blir slettet (formatere betyr ikke sletting, men klargjøring av disk og sletting av filer er bare en selvklar bivirkning av dette)

Windowsinstallasjonen går nå mer eller mindre av seg selv og partisjonene blir i windows som de var før formatering av C:

Lenke til kommentar

Det er et "problem" som dagens bioser og MS os ikke takler .

Hvis man har både PATA disk og SATA disk vil OS-install automatisk

velge den første den ser som vert av boot-filer ,og bli boot-disk og holder av

boot.ini,ntldr,ntdetect .

Og det vil alltid i dette tilfellet være PATA disken .

Windows og biosen er grunnen til at det blir slik .

Den legger boot på den første den ser , og denne blir seendes som C:

Dette er grunnen til at alle anbefaler (slik at det blir orden i galskapen)

at ved OS installasjon til SATA disk skal man disconnecte alle PATA

disker før installasjonen .

Hvis man fyller opp en "ny PC med 4 PATA disker og 4 SATA disker blir det slik :

Primary Master

Primary Slave

Secondary Master

Secondary Slave

(Dette erIDE's på IDE0 and IDE1)

Third Master

Fourth Master

Fifth Master

Sixth Master

(Dette er SATA disker på SATA evt. channels 1-4 )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er et "problem" som dagens bioser og MS os ikke takler .

Hvis man har både PATA disk og SATA disk vil OS-install automatisk

velge den første den ser som vert av boot-filer ,og bli boot-disk og holder av

boot.ini,ntldr,ntdetect .

Og det vil alltid i dette tilfellet være PATA disken .

Windows og biosen er grunnen til at det blir slik .

Den legger boot på den første den ser , og denne blir seendes som C:

Dette er grunnen til at alle anbefaler (slik at det blir orden i galskapen)

at ved OS installasjon til SATA disk skal man disconnecte alle PATA

disker før installasjonen .

Hvis man fyller opp en "ny PC med 4 PATA disker og 4 SATA disker blir det slik :

Primary Master

Primary Slave

Secondary Master

Secondary Slave

(Dette erIDE's på IDE0 and IDE1)

Third Master

Fourth Master

Fifth Master

Sixth Master

(Dette er SATA disker på SATA evt. channels 1-4 )

Installerer du XP på en maskin med både PATA og SATA disker, og ingen av dem har aktive primære partisjoner med boot filsystem (eller de er fullstendig upartisjonert), vil du kunne velge hvilken disk du vil partisjonere og installere XP på. Det er ikke nødvendig å koble fra PATA disker i et slikt tilfelle. Dette gikk greit hos meg.

Har du tenkt å reinstallere XP så formaterer du selvsagt partisjonen så den er helt tom.

Har du allerede tidligere hatt XP installert, og fått en C: partisjon, må selvsagt hele partisjonen slettes om du vil sette C: et annet sted.

Og for å gjenta meg selv, en PC med 4 PATA disker og 4 SATA disker kan ha helt ulike oppstartssekvenser, det kommer helt an på hovedkortet og BIOS.

I mitt tilfelle er det:

(chipset)

Primary Master

Primary Slave

Secondary Master

Secondary Slave

SATA 1

SATA 2

(Promise integrert kontroller)

Master

Slave

SATA 3

SATA 4

(PCI kontroller)

Master

Slave

SATA 5

SATA 6

Trond

Lenke til kommentar
Javel skjønner , men uansett vil du ved et slikt oppsett ende opp med at windows xp plasserer boot.ini,ntldr,ntdetect på PATA DISK .

Og denne blir system disk (boot disk) .

Sjekk med diskmgmt.msc hos deg selv så ser du det (status system).

C: partisjonen min med XP ligger på SATA 1 med henhold til listen i forrige post.

Det er ikke fnugg av system filer på noen av PATA diskene mine. De består forøvrig kun av utvidede/logiske partisjoner.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...