Gå til innhold

Noen som har vært/vil bli utvekslingselev?

Shulgin

Anbefalte innlegg

Ja, tittelen sier vel egentlig det meste. Jeg ønsker vel helst kommentarer, råd og anbefalninger fra folk som er/har vært, samt tanker, idéer og drømmer fra folk som gjerne vil bli. Det kan være jeg stiller noen spesifikke spørsmål etter hvert selv, men jeg vil helst se hvordan det er stelt med utvekslingselever her på forumet først. Det virker i hvert fall som om så godt som alle vil dra/er/har vært i USA, noe som ikke frister meg mest.

Hvis det er noen som har bodd i et land der en på forhånd ikke kjente språket (altså ikke engelsktalende), så er jeg spesielt interessert i å høre åssen det gikk. Det virker nokså utfordrende, men spennende som sådan.

Jeg er da i mitt sekstende år, så det begynner å bli smått med tid. Jeg fikk for alvor øynene opp for dette i går, skjønt det har vært en gammel barnedrøm. Å begynne til høsten er nesten umulig, men det er en del land lenger sør hvor skolen starter utpå nyåret. Neste høst kan det visse steder være for sent igjen. Dessuten gjenstår det fortsatt å konfrontere foreldre med idéen...

Jeg tenker mest på AFS, men det er godt mulig jeg velger STS også. Jeg er egentlig mest fascinert av Asia og Afrika. Kina, Thailand, Indonesia, Japan, Hong Kong, Malaysia, osv. er jo muligheter, men der er elevene f.eks. langt mer disiplinerte enn her i Norge. Med mine 190 cm i høyden ville jeg dessuten gått som et lysende Eiffeltårn hvorhen jeg enn beveget meg. Nokså skremmende tanke. :ohmy: Canada og New Zealand frister også. I Sør-Amerika er det mange muligheter, men jeg har alltid følt meg litt fremmed for den spanske/sør-amerikanske kulturen, antakelig pga. at jeg aldri har besøkt kontinentet. Spansk er et graverende nyttig språk dog, og det skader aldri å se noe nytt.

Jeg er interessert i å høre så godt som alt relatert til det å være utvekslingselev. Og er det forresten noen som har hatt besøk av slike hjemme? Har lyst til å overtale mamma og pappa til å skrive seg opp. Skriv i vei, takk. :)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker utrolig spennende, ja. Men, sanoj_20, du kan jo alltids ta VK1 i utlandet? Så har du bedre tid på deg ...

Poenget er at flere skoleår begynner på vinteren i utlandet, og at vinteren VK1 vanligvis er for sent.

Jeg har lest en del mer nå, og jeg tror jeg velger AFS i så fall. Jeg har Costa Rica og Argentina høyest på listen nå, evt. den fransktalende regionen i Canada. Jeg føler meg nokså habil i engelsk fra før, så jeg vil heller lære et nytt språk liksom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...