espenah Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Nå skal jeg endelig bytte ut min rustne Compaq bærbar med en splitter ny maskin, og har derfor studert en del tilbud. Men jeg har enda til gode å finne en maskin som har utbyttbart grafikkort, eller ekstra PCI-e spor til å sette inn et nytt. (Hvis maskinen har en dårlig integrert løsning). Jeg har ikke så mange krav til dataen, men den bør være rimelig lett (Ikke 3 kg desktop erstatter), helst ha 15 tommers skjerm og ikke widescreen. Og selvfølgelig da, bra grafikkløsning som kan oppgraderes med tiden. Dette var jo en av nyhetene med Sonoma chipsettet og PCI-e. Så er det noen av Sonoma (eller Turion64) maskinene som utnytter denne nye muligheten man har med PCI-e? Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Men jeg har enda til gode å finne en maskin som har utbyttbart grafikkort, eller ekstra PCI-e spor til å sette inn et nytt. (Hvis maskinen har en dårlig integrert løsning). Den eneste bærbare jeg vet om med mulighet for å oppgradere grafikk-kort er Dells XPS 2. I nærmeste fremtid vil både NVIDA og ATI produsere skjermkort med tanke på oppgradering. ATI kaller sin løsningen for AXION. NVIDA på sin side har MXM (Mobile pci-eXpress Module). Noen hevder at man vil kunne bytte fra ATI til NVIDA og omvendt, men jeg har ikke sett noe som bekrefter dette. Oppgradere fra integrert skjermkort til PCIexpress-skjermkort på en bæbar pc, tror jeg ikke er mulig og har ikke hørt noe som tyder på at det vil bli det i heller. Endret 23. april 2005 av rsidny Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Aopen 1559 har kommet. Den har 6600 skjermkort og MXM port. Du kan da bytte ut skjermkortet med noe bedre etter kvart (Go6800) Men med det Go6600et som er der nå skal det nok vere kraftig nok Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Cinet Smartbook 1300/MPX Notebook KN1 har Go6600 MXM. Ikke forvent at du kan putte i hvordan som helst kort i fremtiden og at skjermkort blir solgt i løsvekt i like stor grad som på stasjonær pc-er. Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 XPS 2 har MXM løsning. Det er ikke utenkelig at man kan oppgradere til en mobil utgave av ATIs 520 kort når det kommer. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Har virkelig Quanta KN1 MXM? Hmm... Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 XPS 2 har MXM løsning. Det er ikke utenkelig at man kan oppgradere til en mobil utgave av ATIs 520 kort når det kommer. XPS2 har ikke MXM, men Dell sitt egne opplegg. Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 XPS 2 har MXM løsning. Det er ikke utenkelig at man kan oppgradere til en mobil utgave av ATIs 520 kort når det kommer. XPS2 har ikke MXM, men Dell sitt egne opplegg. ok. Da vet du mer enn meg. Jeg trodde MXM var et must for å skifte Nvida-skjermkort. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 XPS 2 har MXM løsning. Det er ikke utenkelig at man kan oppgradere til en mobil utgave av ATIs 520 kort når det kommer. XPS2 har ikke MXM, men Dell sitt egne opplegg. ok. Da vet du mer enn meg. Jeg trodde MXM var et must for å skifte Nvida-skjermkort. Nope, MXM er bare ett standarisert grensesnitt for skjermkort, men langt fra alle bruker det, nesten ingen faktisk, enda. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Hmm.. Ja, jeg så DinSide gjorde en test av kommende Whitebox 1559.. Den er vel basert på Aopen sin 1559(?).. Visste ikke at den brukte MXM tilkobling.. Da ble jo den straks mer interessant.. Men er det noen andre nettbutikker som selger Aopen eller maskiner basert på Aopen? Whitebox, jeg vet liksom ikke helt.. Men er løsningen fra ATI på markedet enda? Eller er MXM veien å gå? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Men er løsningen fra ATI på markedet enda? Eller er MXM veien å gå? ATI har laget en løsning, AXIOM, men vet ikke om noen pc-er har dette enda. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 Men så spørs da hvilken type MXM port det er.. Om det er MXM-I eller MXM-II.. MXM-III som GeForce 6800 Go og Ultra Go bygger på, er vel kun forbeholdt dekstop erstatterne Får håpe det kommer kraftigere løsninger til MXM-I og II også, siden denne maskinen mest sannsynlig har en av disse to.. Lenke til kommentar
knut Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Pr dags dato er det ingen som får kjøpt MXM eller Axion skjermkort. Disse blir puttet inn i maskinene fra fabrikken, og er hovedsaklig lagd for å gjøre det enklere å komme med nye grafikkort i fremtiden. Det gjør da at man ikke trenger å redisigne hovedkortet om en ny grafikkchip blir lansert. Det er såpass strenge krav til strømforbruk og slikt i bærbare maskiner slik at det er sterkt varierende hva laptopene klarer av forbruk, det gjør da at man ikke kommer til å få fritt salg av slike skjermkort. Og ja Cinet Smartbook 1300/MPX book KN1 og Aopen 1559 har MXM-grafikkløsning. Men skjermkortene er montert på fra fabrikken. Det kan tenkes at det blir mulig å skifte skjemkort til en viss grad i fremtiden, men du må nok da ta kontakt med produsent/leverandør av maskinen og få et skjermkort som er sertifisert til bruk i den maskinen du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå