Gå til innhold

Konvertere NTFS til FAT32

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt problem er at ved en installasjon av WIN 2K valgte jeg ja på å konvertere FAT32 til NTFS.

Da viste dette seg til å lage andre problem for oss i framtiden, fordi vi får nå ikke til å formatere c: som da er NTFS. Noen som vet hvordan?

Også om noen kan svare på hvordan du konverterer NTFS til FAT 32 i Win XP?

M.V.H.

Andreas&Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ja. Så er vi her igjen :wink:

En løsning jeg tror bør virke, er å starte opp med en WIN98SE oppstartsdiskett, og slette partisjoner. Dette er kanskje ikke en god løsning hvis du har masse stæsj på disken, men kan du sikkerhetskopiere, så går det altså an å gjøre det slik...

Lenke til kommentar

Kjenner til problemet :razz:

NTFS er mye mer effektivt enn FAT32 og lager mindre "dødplass" (slack).

Du kan ikke bare uten videre konvertere fra NTFS til FAT32, siden NTFS lagrer mye mer omfattende informasjon i filtabellen. (Er ikke helt sikker på åssen dette funker). Brukte Partition Magic og fikk bare beskjed om at jeg ikke kunne konvertere uten først å formatere.

Du kan jo selvfølgelig ikke formatere C: i Windows (uansett versjon). Dette må enten gjøres fra DOS (start opp fra oppstartsdisk i win 2k og xp), ved at du setter harddisken inn i en annen maskin, eller som secondary i samme maskin.

Jeg vil anbefale Partition Magic 7 (eller senere) for formatering og partisjonering.

Hvis du ikke har planer om å installere noen andre operativsystem enn Windows NT/2000/XP så ville jeg bare beholdt NTFS filsystemet.

Håper dette hjalp litt iallefall :smile:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ikke konverter til FAT32.

Fra NTFS kan du fortsatt lese filer på en FAT32 partisjon, og NTFS er mye mer stabilt, og har kvotering på disken som er kult :smile:

Det spiller ingen rolle å bruke FAT32 og NTFS om hverandre, jeg gjør den nå.

For å konvertere andre stasjoner en C: til FAT32 eller NTFS så høyreklikker du på stajonen og velger Formater, så haker du av på quick format og på "Filsystem" velger du FAT32 eller NTFS.

Thats it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...