El Matador Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Hei! Kjøpte 5stk Ultrablå leds på clasern som jeg skal bruke i en vifte av/på styring. Ledsa er 3,3volt. Jeg trenger hjelp til å finne riktig motstand. Jeg har lest den Sticky tråden og funnet ut dette: 12v-3,3v=8,7v = 8,7v/0,03a=290Ohm. Det jeg da trenger hjelp til er å finne fargekoden til denne motstanderen siden vi har noen hjemme, men pappa kan ikke det fargekode sytemet. Endret 23. april 2005 av Kissa4ever Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 hvor mange ringer med farger er det på de du har da? må vite det hvis en skal kunne gi rett svar, må også vite hvilken serie motstandene er fra, ikke sikkert at du har en på 290 ohm i den serien, og hvis du vet hvilken toleranse det er på de så er det enda enklere... hvis E12 serie (har ikke 290 ohm, velger nærmeste større motstand) med 5% toleranse, 4 ringer: oransje - oransje - brun - gull som gir 330 ohm -> 26 mA til LEDet Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Link til STORT bilde av motstandere jeg fant. Hvor Stor ohm har disse a? Fatter ikke en dritt av den motstanderplansjen der Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Hmm, de du har ser ut til å være fra en annen serie... de har 6 ringer, mens tabellen kun er laga for de inntil 5 ringer. Du har ikke tilgang på et ohmmeter da? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Du har ikke tilgang på et ohmmeter da? Jo faktisk! fant faktisk et nå. Målte opp 290ohm og satte de sånn de skal være, men ledsa funka ikke... testa en leds på et 9,6v batteri og den svei seg godt ja. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 får ikke ledsa til å lyse. Med og uten motstand på et 9,6v batteri. Kan ledsa "got fyken"? En leds svidde seg og begynte og røyke. di andre har ingen skader. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Den du satte rett på batteriet har nok sagt takk og farvel ja Men de andre burde fungere (naturligvis så lenge resistoren har rett størrelse). Har vel passa på å sette de rett vei? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 ja, trodde det. Har satt di rett ja, prøvd begge veier. Anode-katode. Begynner å lure på om alle har tatt kvelden. Siden flere av den kom det bare et litt rødt (skal være blått) glimt av før den slo seg av. Dette var da med motstandere. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det du kan prøve, er å kjøre diodetest på multimeteret. Da får du opp hvilken spenning den trenger for å lede. Denne bør være rundt merkespenningen (litt under?). Dermed kan du finne ut om den leder begge veier, eller om det er brudd Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 De leder begge veier, Men alle er nok ødelagte. Må nok kjøpe nye og øve meg på et batteri med lavere volt Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Dioder som leder begge veier er nok ikke lenger noen diode nei Du satte de ikke feil vei en gang? Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Dioder som leder begge veier er nok ikke lenger noen diode nei Du satte de ikke feil vei en gang? Desverre gjorde jeg det. Prøvde flere ganger fikk den ikke til å lyse. Ble så sur at jeg prøvde begge veier. Så jeg nå nok bare kjøpe nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå