Gå til innhold

3 2 1: PIZZA! Update side 1

Anbefalte innlegg

Forhistorie:

Jeg bor på hybel, og deler kjøkken med 4 andre, noe som resulterer i at stekovnen er opptatt HELE tia, i tillegg bruker den 18 minutter fra 20 til 225 grader!

Jeg vil lage en pizza-stekovn! Onkelen min lager støpeovner for industrien, og jeg spurte han om det var mulig, og om han kunne hjelpe meg litt.

Forberedelse:

Krav fra min side:

1. ikke for tung.

2. max 10 A.

3. det skal være plass til en hel big-one inni.

Det onkelen min sa at jeg kom til å trenge:

1. Alu eller rustfritt stål til "kabinettet"

2. isolasjon

3. varmetråder

4. termostat + litt diverse el. dill-dall :D

5. plate eller rist til å plassere pizzaen på

6. dørhengsler og "lås"

Planlegging:

Jeg står over for noen valg. Skal jeg ha overvarme, undervarme, eller begge deler? Skal jeg bruke rist, slik som det står på asken - eller skal jeg bruke ei plate slik som pizzeriane har?

Noen som har noen meninger/tips/råd?

Materialer

Jeg har fått tak i en del gamle veiskilt (5mm aluminium) til utvendige kassen. Det elektriske og isolasjon skulle onkelen min skaffe.

beklager at jeg ikke har noen bilder enda, kameraet er på rep(bytte?).

MINI Update

Fortsatt ingen kamera...bortsett fra det på tlf... :sick:

de fleste pizzaer er <32cm Ø, så da ble målene som følger(DxBxH cm):

innvendig:

40x40x10

utvendig:

50'x50''x20

' pluss hengsler og håndtak

'' pluss termostat, ledninger og enden på varmetrådene

etter mye frem og tilbake, blir det en kamskjell løsning på åpning og stenging av ovnen :cool: dvs. ovnen er delt vannrett ca midt på, og man bikker opp hele overdelen :D

digital styring av temperatur blir for dyrt, det er snakk om 3-4 000 kr + moms bare for deler!

kommer tilbake i morgen med en update av kapping av plater (får jeg ikke tilbake kameraet mitt, får jeg låne et av en eller annen...)

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg en Pizza Pronto hos expert elle elkjp:) den funker dødsbra

For de om det er billigere og kansje bedre med ein sån må du aldrig komme

opp med sånne ting til ein som vil lage noe sjæl....

De er morro og lage ting og i tillegg kunne skryte av den gode ovnen jeg har laget selv

til venner og bekjente..

Lenke til kommentar
Kjøp deg en Pizza Pronto hos expert elle elkjp:) den funker dødsbra

For de om det er billigere og kansje bedre med ein sån må du aldrig komme

opp med sånne ting til ein som vil lage noe sjæl....

De er morro og lage ting og i tillegg kunne skryte av den gode ovnen jeg har laget selv

til venner og bekjente..

Pizza pronto blir IKKE billigere, med tanke på at jeg får det meste jeg trenger. Etter noen beregninger vil ovnen bli varm iløpet av ca 2-3 minutter, det er raskt nok for meg... :)

Bilder av utstyr?

kommer, bare jeg får begynnt. El.sag, drill og masse håndverktøy, ikkenoe fancy greier... KISS!

hva med å prøve å få steinbunn?
Krav fra min side:

1. ikke for tung.

Lenke til kommentar
Morsomt prosjekt. Vi trenger helt klart flere pizzaovner her i verden...

Uten tvil! :D

hva har tyngden noe å si når den sikkert skal stå på samme sted hele tiden? eller skal den være "LANbar"?

om ikke bare LANbar, men hovedsaklig "TrangHybelBar" - jeg bor på en liten hybel, og må ha mulighet til å sette den bort...

detta blir spennende  du må legge et alt av elektro ting osv som du bruker og gjør  slik at folk senere kan lage seg noe lignende 

Det kommer til å bli grundig dokumentert, men skal man bygge noe sånt, må det følge gjeldende forskrifter, og bygges av fagmann (=onkelen min...)

Hvis du får laget en liten portabel USB-powered versjon, har du skutt LAN-gullegget 

Genialt. og med en liten popup på skjermen når pizzaen er ferdig

Siden en USB-kabel leverer noen få Watt, og ovnen jeg lager, blir på ca 2k Watt...

Et interface mot data for styring av termostat og timer hadde jo gått an å implementert...men det er noe hverken jeg eller onkelen min kan med...ANYONE??? ( Det hadde jo vært digg!)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...