Gå til innhold

Død pixel i ny Nokia 6680

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Nokia 6680 den 15.4.2005 (i vanlig butikk,ikke over internett elns), og oppdaget nylig en død pixel. Er dette noe jeg må regne med? Det er utrolig irriterende, hvert fall.. Går dette på garanti eller reklamasjonsloven eller angreloven eller noe sånt? Dette har ikke jeg peiling på..

Mvh Kristoffer

Endret av KrisDB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg en Nokia 6680 den 15.4.2005 (i vanlig butikk,ikke over internett elns), og oppdaget nylig en død pixel. Er dette noe jeg må regne med? Det er utrolig irriterende, hvert fall.. Går dette på garanti eller reklamasjonsloven eller angreloven eller noe sånt? Dette har ikke jeg peiling på..

Mvh Kristoffer

Jeg ville reklamert på det.

på så små skjermer må de klare å unngå pixelfeil.

Lenke til kommentar

Er UTROLIG irriterende med døde pixler. Nesten enda verre på små mobilskjermer enn på flatskjermer.

Inntil nylig hadde vel verken flatskjerm- eller mobil-produsenter noen "garanti" vedr. dette. I det siste har imidlertid flere og flere flatskjermprodusenter begynt å garantere at skjermene ikke har døde pixler. (Hvis den har det så får du en ny skjerm.)

Hva mobilprodusenter gjør vet jeg imidlertid ikke. Jeg hadde i hvert fall klaget... Har hittil bare sett én mobil med død pixel, og det var en Sony Ericsson Z600. (Heldigvis ikke min.) Så problemet er sikkert ikke veldig utbredt... og da er det jo enda surere å få en selv.

Lenke til kommentar

spørsmålet her er ikke hva Nokia aksepteter, men hva du kan kreve.

På en så liten skjerm så burde man undersøke om det faktisk er slik at kunden skal kunne forvente piksel feil. Hvis ikke er det en mangel.

Nokia sin policy er uavhengig av retten til å rette reklamasjon på noe man mener er en mangel :)

Lenke til kommentar

Også har man vel angrerett eller noe? Er den kjøpt på nettet er den vel tilogmed ubetinget... Kan jo bare si at du angrer på kjøpet, så er det jo bare å heve kjøpet. Og så kjøpe en ny 6680 og satse på bedre lykke denne gang... :whistle:

Lenke til kommentar
Også har man vel angrerett eller noe? Er den kjøpt på nettet er den vel tilogmed ubetinget... Kan jo bare si at du angrer på kjøpet, så er det jo bare å heve kjøpet. Og så kjøpe en ny 6680 og satse på bedre lykke denne gang... :whistle:

uh?

Kjøp over disken = INGEN angrerett overhode :p

Kjøp på nett = 14 dager forutsatt alt av info, osv osv

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
På en så liten skjerm så burde man undersøke om det faktisk er slik at kunden skal kunne forvente piksel feil.

Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være akseptabelt med døde piksler på LCD-skjermer.

Når du kjøper en splitter ny Ferrari, så godtar du selvfølgelig ikke at det er en ripe i lakken, selv om den dekker en svært liten del av den totale lakken.

Om produsenten mener at døde piksler er noe vi må forvente pga det er vanskelig å unngå dette problemet er vel egentlig produsentens problem. Jeg vil i alle fall ikke godta en slik feil bare pga det er "vanlig".

(når sant skal sies så godtar jeg en død piksel på begge Dell 20" skjermene mine, men det er pga de er så små at det er umulig å se de fra 30cm avstand :blush:)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Ifølge reklameloven så har man vel krav på å få det som står i opplysningene, og der står det oppgitt : 220*176 = 38720 pixler.

Da får man klage dersom man bare får 38719 stykker.

Jeg ville klaget hvertfall, er tross alt en grisedyr telefon.

Har kjøpt en likedan.

Lenke til kommentar
På en så liten skjerm så burde man undersøke om det faktisk er slik at kunden skal kunne forvente piksel feil.

Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være akseptabelt med døde piksler på LCD-skjermer.

Når du kjøper en splitter ny Ferrari, så godtar du selvfølgelig ikke at det er en ripe i lakken, selv om den dekker en svært liten del av den totale lakken.

Om produsenten mener at døde piksler er noe vi må forvente pga det er vanskelig å unngå dette problemet er vel egentlig produsentens problem. Jeg vil i alle fall ikke godta en slik feil bare pga det er "vanlig".

(når sant skal sies så godtar jeg en død piksel på begge Dell 20" skjermene mine, men det er pga de er så små at det er umulig å se de fra 30cm avstand blush.gif)

Nå har det seg slik at tilogmed forbrukerombudet har sagt seg enig i at et visst antall pikselfeil pr lcd-skjerm (nå snakker jeg om pc-skjermer) er noe man må regne med når man kjøper en slik skjerm. De mener at iso-standarden som skjermprodusenter flest følger er ok når det gjelder både garanti og reklamasjonsrett på skjerm.

Når det gjelder mobilskjermer er jeg mer usikker på hva praksis er. Så da kan jeg ikke uttale meg :).

Uansett så syns jeg resonnementet ditt er litt dustete, da det faktisk er slik når det gjelder lcd-skjermer at et visst anntall vil komme med "ripe i lakken" som du kaller det. Dette er en ulempe med denne teknologien, man har ikke kommet langt nok til at man klarer å lage så og si feilfrie skjermer ennå.

EDIT: Ser du redigerte innlegget ditt akkurat :p. Om du aksepterer det eller ei er jo egentlig ikke så farlig, da produsent, butikk, forbrukerråd og forbrukertvistutvalg er enige om at færre døde piksler enn iso-standarden sier er maks, det er fullstendig ok.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ifølge reklameloven så har man vel krav på å få det som står i opplysningene, og der står det oppgitt : 220*176 = 38720 pixler.

Har kjøpt en likedan.

Det her skjønte jeg ikke helt, kan du forklare litt nærmere?

Om du snakker om reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven så sier også den at man bare har krav på å få mangelen rettet dersom den er VESENTLIG. Så er spørsmålet hvor vesentlig mangel 1 død piksel er.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
da det faktisk er slik når det gjelder lcd-skjermer at et visst anntall vil komme med "ripe i lakken" som du kaller det. Dette er en ulempe med denne teknologien, man har ikke kommet langt nok til at man klarer å lage så og si feilfrie skjermer ennå.

La oss si at jeg "finner opp" et "revolusjonerende produkt" , men av en ukjent årsak blir mange av eksemplarene produsert med en "mangel". Kan jeg bare konkludere med at "dette må forbruker bare akseptere, jeg klarer ikke å hindre det"?

Synes produsentene slipper litt lett unna... Det er jo ikke en "ulempe med teknologien" som du skriver - hele saken dreier jo seg om at det er billigere å la dette "forbli et problem". Produsentene ønsker ikke å bruke tid og penger på å utvikle bedre produksjonsystemer/kvalitetskontroll.

Så vidt meg bekjent har ikke dette problemet blitt betraktlig redusert siden de første LCD-skjermene kom på markedet. Teknologien begynner å bli såpass gammel nå, at vi burde kunne forvente at de nå begynte å bli feilfrie.

Selvfølgelig er det jo en fordel rent økonomisk for forbrukerne, men jeg synes likevel ikke at vi bare skal godta at det er en feil på produktet. Om det skulle godtas, burde det i alle fall være oppgitt tydelig i spesifikasjonene at "produktet kan inneholde opptil x døde piksler" slik at det kom klart frem at det skal være slik (dvs, at det er en forutsetning for at du får den så billig).

Lenke til kommentar
QUOTE (Teleruin @ 26/04/2005 : 00:03)

Har kjøpt en likedan. 

Det her skjønte jeg ikke helt, kan du forklare litt nærmere?

Om du snakker om reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven så sier også den at man bare har krav på å få mangelen rettet dersom den er VESENTLIG. Så er spørsmålet hvor vesentlig mangel 1 død piksel er.

NEi, altså det holder vel ikke mål, det jeg mente var bare at man ikke har lov til å reklamere med noe, og ikke levere det.

Derfor det ble ulovelig å reklamere med telefoner til 1 krone for kort tid siden hvis de faktisk ikke koster 1 krone.

Så dersom man har reklamert med 38720 pixler i no brosjyre eller no, så kan man jo kreve å få 38720 pixler.

Men jeg tviler vel på om man hadde kommet igjennomn med det.

Lenke til kommentar
da det faktisk er slik når det gjelder lcd-skjermer at et visst anntall vil komme med "ripe i lakken" som du kaller det. Dette er en ulempe med denne teknologien, man har ikke kommet langt nok til at man klarer å lage så og si feilfrie skjermer ennå.

La oss si at jeg "finner opp" et "revolusjonerende produkt" , men av en ukjent årsak blir mange av eksemplarene produsert med en "mangel". Kan jeg bare konkludere med at "dette må forbruker bare akseptere, jeg klarer ikke å hindre det"?

Synes produsentene slipper litt lett unna... Det er jo ikke en "ulempe med teknologien" som du skriver - hele saken dreier jo seg om at det er billigere å la dette "forbli et problem". Produsentene ønsker ikke å bruke tid og penger på å utvikle bedre produksjonsystemer/kvalitetskontroll.

Så vidt meg bekjent har ikke dette problemet blitt betraktlig redusert siden de første LCD-skjermene kom på markedet. Teknologien begynner å bli såpass gammel nå, at vi burde kunne forvente at de nå begynte å bli feilfrie.

Selvfølgelig er det jo en fordel rent økonomisk for forbrukerne, men jeg synes likevel ikke at vi bare skal godta at det er en feil på produktet. Om det skulle godtas, burde det i alle fall være oppgitt tydelig i spesifikasjonene at "produktet kan inneholde opptil x døde piksler" slik at det kom klart frem at det skal være slik (dvs, at det er en forutsetning for at du får den så billig).

LCD-skjermer faller og faller og faller i pris. Ville du heller at de skulle holdt seg på det nivået de var for ca 1 år siden, og man hadde halvert anntall pikselfeil? Hva tror du folk flest ville valgt?

Uansett så har jo samsung og et par andre produsenter kommet med zero bright pixel warranty, som iallefall dekker deg et stykke på vei om du skulle oppdage 1 død piksel som lyser opp. Så det skjer jo noen ting rundt dette.

Du syns det burde stå i spesifikasjonene, det gjør det jo også. Ligger alltid med info om iso-standarden i esken til en skjerm.

Helt greit at du syns vi ikke burde godta det som kunder, men alternativet er vesentlig dyrere skjermer. Og det tror jeg ikke mange syns er noe godt alternativ. Jeg gjør det ikke.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hei

Har lest Nokia ikke godtar hvis det er mindre enn 3 døde piksler på skjermen,på sånne skjermer må man bare godta at pixler dør

Men Nokia har jo også en annen fin regel da:

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp av Nokia-produkter.

Skulle man finne seg i alt Nokia mener hadde mobilene blitt dyre i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...