Gå til innhold

Den store XBOX 360-tråden

Fedorov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den videoen som var linka til der var MEGET bra. Satt med gåshud her... Huff, må ha meg HD-tv... MÅ HA!!! BARE MÅ HA DET!!!

Men hvordan blir grafikken for alle de som ikke har anledning til å kjøpe HD-tv ennå? HD-tv er jo ikke spesielt utbredt i europa i forhold til f.eks USA. Håper ikke at vi får en "begrenset" opplevelse pga vanlig crt-tv'er...

Lenke til kommentar
Den videoen som var linka til der var MEGET bra. Satt med gåshud her... Huff, må ha meg HD-tv... MÅ HA!!! BARE MÅ HA DET!!!

Men hvordan blir grafikken for alle de som ikke har anledning til å kjøpe HD-tv ennå? HD-tv er jo ikke spesielt utbredt i europa i forhold til f.eks USA. Håper ikke at vi får en "begrenset" opplevelse pga vanlig crt-tv'er...

Selfølgelig blir den "begrenset". Blir som å spille alle PC spill i 640x480 oppløsning, så grafikken vil ikke se like bra ut.

Den videoen er forresten ikke et spill, kun 3D teknologi foreløpig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Selfølgelig blir den "begrenset". Blir som å spille alle PC spill i 640x480 oppløsning, så grafikken vil ikke se like bra ut.

Den videoen er forresten ikke et spill, kun 3D teknologi foreløpig.

Men grafikken i spillet vil vel bli omtrent den samme?

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på angående 360 og gamle TVer vs HDTVer.

Husker dere Final Fantasy 7,8 og 9 til PsOne? PsOne støtter ikke HDTV (såvidt jeg vet) og Square løste problemet med lav oppløsning på en veldig grei måte. For om dere ser bakgrunnene på disse spillene så ser det veldig fint og skarpt ut fordi bakgrunnene er veldig pixellerte. Dette vises spesielt om man kjører en Playstation-emulator på PC eller spiller PC-versjonen av spillene. Alt er veldig firkantet på en høyoppløselig skjerm, men på en vanlig gamlere skjerm ser det veldig fint ut.

Hadde det ikke vært mulig å bruke et slags "gammel-tv"-filter for Xbox360? Et filter som gjør akkurat dette med å gjøre bildet mer pixellert. Vil det kreve særlig mye system-ressursjer? For da ville vi unngått problemet med at spill som egner seg best til HDTV ikke ser bra ut på gamlere TVer. Eller vil det ikke være noen vits idet hele tatt? Vil kanskje ikke bildet bli bedre uansett?

Bare en tanke jeg har hatt.. :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg tror Xbox 360 rendrer bildet i høyoppløselig format først og så nedskalerer det før det havner på 'gamle' TV'er. Dette blir sannsynligvis et bedre resultat enn å rendre det direkte i vanlig TV-oppløsning.

Men husk at uansett TV og metode MS velger så blir det forhåpentligvis seende langt bedre ut enn dagens konsollspill, og det er jo det som teller :)

For å sammenligne med PC-spill så ser jo ofte 640x480 med f.eks. 4x antialiasing bedre ut en 1024x768 uten noe som helst kantutjevning...

Lenke til kommentar
En ting jeg har tenkt litt på angående 360 og gamle TVer vs HDTVer.

Husker dere Final Fantasy 7,8 og 9 til PsOne? PsOne støtter ikke HDTV (såvidt jeg vet) og Square løste problemet med lav oppløsning på en veldig grei måte. For om dere ser bakgrunnene på disse spillene så ser det veldig fint og skarpt ut fordi bakgrunnene er veldig pixellerte. Dette vises spesielt om man kjører en Playstation-emulator på PC eller spiller PC-versjonen av spillene. Alt er veldig firkantet på en høyoppløselig skjerm, men på en vanlig gamlere skjerm ser det veldig fint ut.

Hadde det ikke vært mulig å bruke et slags "gammel-tv"-filter for Xbox360? Et filter som gjør akkurat dette med å gjøre bildet mer pixellert. Vil det kreve særlig mye system-ressursjer? For da ville vi unngått problemet med at spill som egner seg best til HDTV ikke ser bra ut på gamlere TVer. Eller vil det ikke være noen vits idet hele tatt? Vil kanskje ikke bildet bli bedre uansett?

Bare en tanke jeg har hatt.. :shrug:

Dette er et velkjent fenomen, som fremtrer først og fremst når du skal vise materiale med lav oppløsning på en høyoppløselig skjerm. Når du f.eks viser et gammelt spill med native oppløsning på 320x240 på en PC-skjerm, vil bildet virke mye mer pixelert og "kantete" enn det gjør på en gammel interlaced CRT TV.

Årsaken til dette er måten de gamle TV skjermene er bygget opp. Disse skjermene er bygget opp av et relativt begrenset antall linjer, såkalte scanlines, som igjen er inndelt i en rekke punkter. Når bildet vises på en slik skjerm oppstår det en slags filter effekt som tilsvarer en veldig primitiv form for kantutjevning (anti-aliasing). En PC skjerm har ikke scanlines, og kan derfor ikke dra nytte av denne filter effekten (bildet på PC skjermen er dog en mye mer nøyaktig fremstiling av kildematerialet). De fleste emulatorer har i dag flere opsjoner for å pynte på skjermbildet, bl.a anti-aliasing, interpolering og egne software filtere som simulerer scanline-effekten.

Å implementere et scanline filter i Xbox 360 er lett å få til, men det har rett og slett ingen hensikt. Samtlige spill til Xbox 360 kommer til å kodes i 720p (1280x720 progressiv scan), og kommer til å utnytte 4x anti-aliasing (10MB embedded DRAM på GPU sørger for at dette kan gjøres uten tap i ytelse). Du har derfor et relativt 'perfekt' bilde i utgangspunktet. Når du spiller på en standard def. tv-skjerm vil bildet skaleres ned til 576i (PAL). Dette innebærer ikke at bildekvaliteten blir veldig mye dårligere, bare at skjermen ikke klarer å vise alle detaljer som en HDTV klarer. Det eneste utviklerne må passe på er å lage store nok tekster o.l., slik at disse også vises skikkelig på vanlige TVer.

For å oppsummere; Spill på Xbox 360 vil ikke se dårligere ut på gamle TV-skjermer som konsekvens av at de er tilpasset HDTV. Sammenliknet med forrige generasjon Xbox, kommer du til å merke en dramatisk forbedring, selv på vanlige tv-skjermer. Dette skyldes at spillene vil inneholde langt fler polygoner, høyere oppløste teksturer, og 4x antialiasing i samtlige spill. Joda, du trenger en HDTV (eller en vanlig PC-skjerm via VGA kabel) for å få det aller beste bildet, men en standard TV vil gi et bra nok bilde for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Dette er det første klippet fra et xbox360 spill som jeg har blitt veldig imponert av!!

http://fclimenc.club.fr/project_offset_aug...5_1280x720p.wmv

(save target as)

:dribble:  :dribble:

Beste klipp til et Xbox 360 spill jeg også har sett, ble litt imponert av den i forhold til de andre. Fikk ordentlig lyst til å spille dette spillet.

Bwæh, virker ikke her.

Men kommer Xbox 360 med timeshift-funksjon?

Harddisken, på 20 Gb i fullverson, gjør Xbox 360 til en DVR, digital video recorder. På norsk kaller man dette en harddiskopptaker for TV, disse opptakerne som gjør det mulig å stanse direktesendt TV når du skal på do eller på kjøkkenet etter fornyninger, og fortsette der du slapp, bare med et tastetrykk ("time shift").
Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...