Gå til innhold

Hjelp! 2* WD Raptor 74GB i Raid 1

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 * 10000 rpm s-ata disker som jeg skal kjøre i raid 1 som systemdisker. Når jeg har satt opp raidet og skal installere XP, brukes bare den ene harddisken og den andre kommer opp i windows som ubrukt og jeg kan lagre annet på den. Målet mitt var jo at dette skulle gå kjappere og sikrere ved å bruke 2 disker som 1. Hovedkortet er Gigabyte K8NSXP NF3 S939. Prosossor XP3500+.

Kan noen gi meg en bruksanvisning hvordan jeg kan få dette til å fungere og få installert Windows XP i raid og bruke begge diskene som 1?

Endret av toretang2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv raid 0 ;)

Og det løser trådstarters problem?

Dessuten:

..og sikrere ved å bruke 2 disker som 1

Ved å kjøre med raid0 har du ingen redundans lenger som ved raid1, og du mer enn dobler risikoen for feil enn ved en enkelt disk. Trådstarter har nok heller tenkt å gå i retning mot større sikkerhet i og med at han velger raid1.

Raid 0 er forresten utrolig oppskrytt.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Husk at dette kortet har både SIL sata og nvidia sata porter .

Så riktig driver vha F6 under xp installasjon må brukes avhengig av hvilke sata porter diskene er tilkoplet .

Nvidia raid (sata porter) 2.stk ved AGP porten . Nvidia driver floppy .

Silicon Image Raid (sata porter) de andre to portene . SIL driver floppy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

RAID 0 gir ingen ytelses forbedring på en desktop under normal bruk. Det er kun i sære situasjoner, feks arbeid med store lyd og video filer, at det kan være merkbart. Hvorfor? Fordi det er ikke data raten fra disken som er begrensende faktor, og fordi kontrolerene integrert på hovedkort er for dårlig (har ikke dedikert ram). I tillegg er sjangsen for at du mister data dobbelt så stor. Bruk heller diskene i RAID 1 eller evnt JBOD så får du iallefall noe verdi igjen for pengene

Raid gir ytelsesforbedring for systemer som server flere brukere, og en god RAID kontroler har integrert, dedikert RAM

http://faq.storagereview.com/tiki-index.ph...iveVsRaid0'

Lenke til kommentar

Windows + programmer kan bare legges inn på nytt igjen. Musikk, filmer, mp3 osv må lastes ned igjen.

Konklusjon: OS ser jeg inget problem med å kjøres i Raid(0) hvilket jeg selv også gjør. Stæsj disker ville jeg kjørt enten uten noe raid eller raid(1) om man har noia for å miste filer.

My 2 cents :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...