Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken trådløsruter, D-link eller 3com?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp et lite trådløsnett og har fått to slike D-link DWL-G122-saker.

 

Så er spørsmålet mitt: Bør jeg gå for denne?

 

3Com OC Wireless 11g Travel Router 802.11g 54 Mbps til 552 kr hos Flexi-Data

 

eller denne?

 

D-link DI-624+, som er ukens tilbud hod psdata til 545 kr inkl. frakt.

 

Disse er de to billigste jeg finner som har 11g (rundt 550 kr er prisen jeg tenkte meg). Trenger egentlig bare et aksesspunkt, men det er jo dyrere. Bør jeg velge D-linken siden alt det andre utstyret er fra D-link, eller er 3comen bedre/enklere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan anbefale 3-com .. har ikke vert bortig mer ryddig ruter..

min har godt uten noen problemer i snart 1 år.. og det er super lett å fremme porter i den...

 

edit:

fettern min har enneller annen d-link ruter.. (ikke trådløs) der oppfatta jeg den som meget uryddig og uoversiktlig.. og ganske ukompitabel med internett browser.. etter ca 1 til 2 timer fikk vi saken til å fremme en port.. men da hadde den alerede gitt pc'n en ny ip.. så da måtte vi gjøre dette på nytt...

 

i 3com rutern kan du "tvinge" rutern til å gi samme ip til pc'n ver gang den skal fornye ip'n.. det er den funksjonen jeg digger mest i 3com rutern..

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Jeg har hatt D-Link, ikke noe problem der, ei heller med oppdatering av ny firmware - spør om det ikke bare har vært et snev av brukerfeil ute å gått hos andre her :p

Tja, Dlink har jo drevet med endel forskjellige ideer for og presse ut maksimalt ut av WLAN og har vel lekt seg med hjemmemekkede løsninger for dette som ikke alltid har hatt absolutt stabilitet som hovedmål.

Lenke til kommentar

Nå må det vel inrømmes at DLink har hatt problemer med firmware/hardware kompatibilitet som har gjort at man har fått serier inn til landet med routere som har vært det man kan kalle "rævva" om man får lov til å bruke styggere ord .

 

Problemet på ett slikt forum som dette er at det alltid vil være noen som slenger rundt seg med ord som "dritt" og nå også ord som "ræl" hva nå enn det er .

 

I min omgangskrets bruker vi bare DLink da disse absolutt ikke er vanskelige å sette opp mot våres forskjellige ISP`s som bruker Zyxel 650 bokser , de er lette å administrere og er man "heldig" så får man stabile bokser .

 

"Problemet" derimot er om man er uheldig og mottar en boks som ikke er frisk som også heller aldri kan bli bra på grunn av problemer med kompatibilitet opp mot gjeldende firmware .

 

Jeg kjenner desverre ett par stk brukere som desverre fikk noen av disse før jul , nettopp denne DI-624+ og hvor den ene fikk ordnet opp med en ny boks . Den andre fikk ny strømforsyning o.s.v men den tredje selv med "ny" boks ikke har hatt noen glede .

 

Man skal ikke automatisk utelate DLink og ihvertfall ikke på grunn av utsagn som bruker ord istedet for at de forklarer nettopp hvorfor de sier "ræl" eller hva de nå enn sier .

 

For det er fortsatt som @svoosj sier noen som heller sier forskjellige ord istedet for at de er ærlige og sier at de desverre ikke får til å konfigiurerer men vi må nok ikke heller utelate at noen virkelig er uheldige .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg har hatt D-Link, ikke noe problem der, ei heller med oppdatering av ny firmware - spør om det ikke bare har vært et snev av brukerfeil ute å gått hos andre her :p

Samme her. Jeg har alldri hatt problemer med D-Link :thumbup:

 

Det er nok brukeren selv som gjør feilene...

Lenke til kommentar

hadde festlige opplevelsen at min d-link 624+ ikke fungerte sammen med rev. c av pcmcia kortet ifra d-link, men glimrende med rev. b. Folka på d-link fatta ingenting heller. Firmware-oppgraderinger gjorde heller ikke susen.

Bytta til linksys, og alt var bra :)

 

 

Men, d-link er helt greit. Bare til tider veldig ustabilt, men enkelte har jo flaks og får bra enheter.

Endret av Qwem
Lenke til kommentar

Hmmm, jeg ble egentlig ikke noe klokere... Folk sier negative ting om både 3com og D-link. Jeg kommer vel ikke til å kjøpe den D-linken. Jeg har prøvd den før og syntes ikke den var noe særlig, men jeg har hatt veldig gode erfaringer med D-link aksesspunkt, men det koster litt masse for meg nå.

 

Jeg får kikke litt på Linksys før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Jeg har mest positive erfaringer med 3com på wlan. Dlink er litt forskjellig, kommer litt ann på hvilke serie av produktet du får.

 

Det medfører ikke riktighet at det skyldes brukerfeil hver gang Dlink produkter ikke fungerer som tiltenkt. De har hatt problemer med noen serier, og har tatt mange av disse produktene i retur.

 

Godt mulig 3com ikke gir like høye hastigheter som linksys, men såfremt du bruker det til internett og ikke intranett er det av mindre betydning i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar

Travel Routeren til 3Com er egentlig ikke noe særlig å satse på. Selv om det har vært litt problemer med DI-624+ så er den likevel et bedre valg pga at den har innebygd switch, langt bedre rekkevidde og flere muligheter.

 

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13985

 

Men jeg anbefaler deg heller å gå opp litt i pris til 3Com sin vanlige trådløse router, eller Linksys sin. (Linksys har også båndbreddekontroll slik at man kan prioritere bestemt type trafikk over annen).

 

Laveste pris for disse finner du her:

3Com: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17290

Linksys: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17275

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje 3com ikke er så gale likevel, da. Når du sier at 3com er tregt, hva mener du? Er det overføringshastigheten på nettverket?

ja mener den hastigheten innenfor nettverket.. setter du opp en ftp server eller noe lignene så får du hastigheter på ca 1,5 mb/s / 1500kb/s

noe jeg ville tru var tilstreklig.. men dette kan vere nettverkskortene vi har i vort system også.. vi har ikke fått noe bedre hastighet med andre rutere..

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje 3com ikke er så gale likevel, da. Når du sier at 3com er tregt, hva mener du? Er det overføringshastigheten på nettverket?

ja mener den hastigheten innenfor nettverket.. setter du opp en ftp server eller noe lignene så får du hastigheter på ca 1,5 mb/s / 1500kb/s

noe jeg ville tru var tilstreklig.. men dette kan vere nettverkskortene vi har i vort system også.. vi har ikke fått noe bedre hastighet med andre rutere..

Jeg har hatt langt bedre hastighet, så det er nok noe med nettverkskortene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...