Gå til innhold

Booting i linux

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Slackware Linux 8.1, men når jeg skulle restarte systemet etter install kommer jeg ikke langt :sad: jeg blir bare bedt om "insert system disk". jeg tror jeg trenger i boot diskett med lilu på, men hvor finner jeg det ?

jeg fikk ikke laget en slik under install.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du husker hvor du installerte slackware hen kan du enkelt bruke boot-disken man bruker til å installere (last ned denne fra slackware sin side hvis du ikke har den).

Da får du opp masse tekst og nederst "boot:" hvor du skriver:

mount root=/dev/stedet-du-installerte-slackware

(f.eks. /dev/hda1 eller noe sånt)

Når du kommer inn i boksen din skriver du "lilo" eller "lilo -M" tror jeg, for å få alt på plass.

[ Denne Melding var redigert av: Cronius på 2002-07-12 19:24 ]

Lenke til kommentar

Hvis det ikke var problemet, sjekk boot prioritet i bios og husk at den første disken kan hete HD0 ikke HD1.

Den tabben kostet meg en del arbeid.. sjekket raskt i bios og så at "first boot device" var satt til HD1. Det stemmer jo tenkte jeg .. Tror jeg byttet 2 disker og reinstalerte RH 3 ganger før jeg sjekket nermere og fant ut at det var noe som het HD0 også .. ( må legge til at dette var seint på dagen )

Poenget mitt var at da fikk jeg samme feilmelding, selfølgelig, for hd1 var bare en stor tom partisjon som squid skulle bruke til cahche...

G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...