Gå til innhold

Bruke en xp cd på flere maskiner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går, men det spørs hvilken lisens du har på cd-keyen din. På min studentversjon av XP-pro står det at jeg kun kan bruke den på en prosessor av gangen eller noe sånnt.

Det går, men er ikke lov med mindre du har en flerbruker lisens. Om det vil funke eller ikke funke med en lisens til maskin vet jeg ikke. Viss du ikke har lisens til flere maskiner og ikke vil punge ut med altfor mye penger til M$ er linux et godt alternativ (bruker selv XP og har ikke vært borti linux selv).

Lenke til kommentar

For privatmarkedet er det 1 cdplate = 1 lisens, ternger du det på to maskiner så må du kjøte to plater.

For bedritsmarkedet er det ikkje slik ( tenk kor vanskeleg det hadde vore å holdt styr på 2000 forskjellige lisenskoder forhold til kva maskin den koden var på).

Må/skal du ha windows blir det billigaste alternativet å få kjøpt OEM-versjoner eller oppgraderingsversjoner av XP (oem krever kjøp av hardware med men ofte er ei lita mus nok) mens oppgradering krever at du ahr ein original win 95/98/ME-versjon liggande.

Lenke til kommentar
For privatmarkedet er det 1 cdplate = 1 lisens, ternger du det på to maskiner så må du kjøte to plater.

Faktisk ikke.

Én lisens kan benyttes på to pc'er uten at du trenger å ha dårlig samvittighet; så lenge det er eieren av lisensen selv som bruker begge pc'ene.

Dette ifølge Microsoft Norge.

Og nei, det er ingenting som hindrer deg fra å installere Windows XP Pro på atskillige mengder a pc'er med en og samme lisens. Det fungerer fint, selv om det ikke skulle forundre meg om det snart kommer en eller annen form for online sjekk av dette... slik som det er i Microsoft Office.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Kan du vise til kvar denne hjemmelen for fleirbruk at same XP-lisens er nedfelt?

Veit at det var ein slik hjemmel i lisensen for dei eldre systema (95/98/ME) men ikkje XP

Kunde vil få problem med å registere begge maskinene via windows aktiveringa.

Eventuelt når ein skal oppdatere patchene frå microsoft.

Lenke til kommentar
Kan du vise til kvar denne hjemmelen for fleirbruk at same XP-lisens er nedfelt?

Jeg har dette muntlig fra Microsoft Norge support over telefon. Mener å huske det er noe i Norges Lover som regulerer dette, og ikke selve lisens-teksten til Microsoft.

Og jeg vet om flere som har kjøpt én-bruker lisenser og installert på flere maskiner uten noe som helst problemer med Windowsupdate.

Men, jeg vet at Microsoft stadig vekkk implementerer nye funksjoner ved Windowsupdate, så det skulle ikke forundre meg om nyere versjoner av Windows XP Pro kan være problematiske å installere på flere maskiner samtidig.

Selv har jeg en standard én-bruker lisens (lovlig) WinXP Pro som er ca 2 år gammel, og jeg har den installert på 4 maskiner her hjemme. Denne versjonen av WinXP er også såpass gammel at den ikke krever aktivering engang ;)

Lenke til kommentar

Altså ein versjon som liknar meir på corp versjonene enn dei som er for det private markedet no.

Aktiveringa lager jo ein hardwareprofil som skal registere endringer på systemet.

Samt at det er berre mulig å aktivere windows 3 gonger på nett før du må til kundesenteret å fikse det.

Corp versjonene kan ein ha same lisenkode på sidan betalingsordninga er anderledes, men eg meinte at privatlisensen er det 1 maskin = 1 lisens.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

her står det da at du kan installere produktet på to maskiner,

så lenge den ene er en stasjonær, og den andre en bærbar.

er det i det hele tatt hjemmel i loven for dette?

eg forstår at de ønsker å selge flest mulige lisenser,

og samtidig at naboen bruker din. men kan de faktisk

regulere at det må være 1 STASJONÆR og 1 BÆRBAR?

syntes dette var litt drøyt.

men on-topic: cd-plata kan du bruke på så mange maskiner du vil,

det er lisensen det er begresninger på.

Lenke til kommentar
her står det da at du kan installere produktet på to maskiner,

så lenge den ene er en stasjonær, og den andre en bærbar.

er det i det hele tatt hjemmel i loven for dette?

eg forstår at de ønsker å selge flest mulige lisenser,

og samtidig at naboen bruker din. men kan de faktisk

regulere at det må være 1 STASJONÆR og 1 BÆRBAR?

syntes dette var litt drøyt.

men on-topic: cd-plata kan du bruke på så mange maskiner du vil,

det er lisensen det er begresninger på.

dette du snakker om er sikkert XP office, den kan du kjøre ( på visse vilkår ) på 1 stajonær og 1 bærbar !

ikke godt å forstår ! :hmm:

Endret av gaggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...