kjey Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hei! Leser i "Programmering i Java" og trodde jeg nettop hadde blitt ferdig med oppgave 2 s.98, men nei da. Når jeg kompilerer den får jeg disse meldingene: - <identifier> expected line 1 - '.' expected line 1 import static javax.swing.JOptionPane.*; class Kalorier { public static void main(String[] args) { final double faktor = 4.2; String antKalorier = showInputDialog("Antall kalorier: "); double kalorier = Double.parseDouble(antKalorier); double resultat = faktor * kalorier; showMessageDialog(null, "Antall kJ blir: "+ resultat); } } Har egentlig ikke helt styringa på disse import pakkene Må man laste dem ned, eller følger de med, import-koden i min kodesnutt var helt identisk til den som stod i fasiten... Noen kloke ord? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Hva får du hvis du kjører java -version? Du må ha 1.5+ for å bruke static imports (linje 1). Og til det siste: De pakkene du finner i API'en til SUN følger med, andre legger du til selv i classpath. Endret 22. april 2005 av buskmann Lenke til kommentar
kjey Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Jeg lastet ned denne versjonen med Netbeans, ser ut som 1.5 spør du meg: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download-netbeans.html Hva mener du med " Hva får du hvis du kjører java -version?"? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Skriv "java -version" uten fnuttene i et shell/terminal/MS-DOS-ledetekst-vindu. Men det høres jo ut som om du har nyeste versjon... Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Har ikke brukt Netbeans men i Eclipse så er feilene her veldig lett å se. 1) Fjern "static" fra import setnigen. 2) Forandre metodekallene showInputDialog(...) og showMessageDialog(...) til henholdsvis JOptionPane.showInputDialog(...) og JOptionPane.showMessageDialog(..) Endret 23. april 2005 av sberg43 Lenke til kommentar
Grom Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Prøv med: import javax.swing.JOptionPane; eller import javax.swing.*; Lenke til kommentar
Patton Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Har ikke brukt Netbeans men i Eclipse så er feilene her veldig lett å se. 1) Fjern "static" fra import setnigen. 2) Forandre metodekallene showInputDialog(...) og showMessageDialog(...) til henholdsvis JOptionPane.showInputDialog(...) og JOptionPane.showMessageDialog(..) Det er ingen feil. I java 1.5 kalles 1) for static import, noe som gjoer at 2) er mulig uten aa eksplisitt referere til JOptionPane i koden. for mer info: Static Import Edit: ..men naar jeg tenker etter, saa burde du gjoere som buskmann sier og for sikkerhetsskyld sjekke ut hvilken versjon java -version spyr ut. Hvis det version < 1.5.0 maa du gjoere endringene sberg foreslaar. Endret 23. april 2005 av Patton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå